Höja KH med kalksten?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elana
    • April 2003
    • 239

Höja KH med kalksten?

Hejsan!

Det kommunala vattnet här i Bålsta har ett KH värde på 3 för tillfället ( i våras var det 5 ), men jag tycker att det är lite osäkert att ha så lågt KH. Så jag undrar om jag kan stoppa in en kalksten för att höja värdet och i så fall hur stor bör den vara ( akvarierna är på 240 l och 92 l ) för att den ska påverka värdet? Jag har tidigare provat med att ha kalkstensgrus i filtret, men det hände ingenting så det var antagligen för lite. Jag vill dock inte heller ändra PH värdet allt för mycket utan det ska helst vara lite surt, går det ändå att använda kalksten?
    Mvh
    Elana
    Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

Ta lite kritor som man använder till griffeltavla... du vet de gamla klassiska vita. Fungerar utmärkt.

Peter
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• kia
      • August 2003
      • 366

Jag fick rekomendation att köpa en faxe kalksten för att höja KH av en zoohandlare. Jag fick en rätt rejäl bumling till mit 275 liters. Jag hade fått en annan vit sten (vet tyvärr inte vilken) när jag köpte akvariet som jag också la ner. Kranvattnet har ca 1 i KH och nu ligger det runt 3-4. PH i kranvattnet är 8. Det är nere i 7 (kanske på grund av rötterna).

Jag har läst här på zoopet att faxekalkstenen slutar att "verka" efter ett tag och att kalk inte löser ut sig om PH är för högt. Du kanske får veta mer av de mer instatta eller om du söker på nätet.
      Nybörjare, Nivå II .
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
      "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

Kommentar

• AndreasN
        • July 2003
        • 2732

Kalcium löser sig mer ju surare vattnet är. Om du har i lite torv i en strumpa alldeles vid utblåset kommer du få ner pH en bit under 7 och då kommer kalciumet från kalkstenen eller kritorna lösa sig snabbare. Fast om du använder torv får du en buffrande effekt av den istället på strax över pH 6 vilket är utmärkt om du har sydameriakanare.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• Elana
          • April 2003
          • 239

Så... om jag har många rötter i akvariet som gör vattnet surt så hjälper det att lösa kalket från stenen... så att jag får lågt PH värde, men högre KH. Har jag fattat det hela rätt?
          Jag tror dock att kranvattnet i sig har ganska lågt PH så det kanske räcker med bara det, eller?
          Mvh
          Elana
          Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

Kommentar

• Tropfrog
            • October 2002
            • 8083

Hur får ni kalken att förvandlas till karbonater?
            MVH
            magnus
            min zoon

Kommentar

• Kramfors
              • January 2003
              • 7265

Ja, varför inte läsa det här några gånger.
              http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16574&whichpage=2
              http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

pH 8 i kranvatten är basiskt, så...vet inte om jag skulle kalla det att vara lågt.....
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

Arbetssätt...