PMDD hållbarhet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Excido
    • September 2003
    • 144

PMDD hållbarhet

Tjena alla glada!

I och med att jag kommer att byta upp mig i akvariestorlek (från 100l till 280l) så tänker jag kasta ut TMG'n och börja lite smått och prova PMDD. Jag har läst många inlägg av defdac (tack för all info) och jag har bestämt mig för att detta inte är så svårt som jag tycker det är.

Har lajat lite med Thomas Elfströms kalkylator och ... vi får se hur det går. Jag brukar säga att jag lider av matematisk dyslexi, det blir lite rörigt i knoppen ibland.

Fråga angående kalkylatorn! Kan någon förklara vad jag använder posten
    "justerings faktor" till lite pedagogiskt?

Men jag undrar lite över hur lång är hållbarheten på stamlösningen/lösningarna, nå'n som vet?
    Kan man blanda lösningarna med kranvatten eller ska man ha destillerat vatten?
    Någon som vet om det finns några bra flaskor för dosering av PMDD eller andra bra tips?

Det var väl allt.

M v h,
    //E
    //E

Bättre att tiga och tas för en narr än att tala och undanröja varje tvivel.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

Fråga angående kalkylatorn! Kan någon förklara vad jag använder posten
    "justerings faktor" till lite pedagogiskt?
    Antal watt per liter Skämtåsido. Ligger man inte inom det gröna området (lägre) i CO2-tabellen och har mindre än 0.5 watt/liter utan reflektorer så kan man använda justeringsfaktorn för att dra ner dosen till t ex halva genom att använda 0.5.

Något man *inte* bör göra är att använda större justeringsfaktor än 1.0 då det kan börja bli problem med förgiftning och för höga gödningsnivåer. För hög nivå av t ex Zink kan blockerar Magnesiumupptaget som i sin tur får hela växten att sluta ta upp näring.

En bättre strategi om man har mycket ljus/CO2 är att göra 50% vattenbytet, köra justeringsfaktor 1.0 och sedan estimativt dosera en till dos en eller flera gånger under vattenbytesveckan. Den skattade delen i "Skattningindexmetoden" - "The Estimative Index".

Men jag undrar lite över hur lång är hållbarheten på stamlösningen/lösningarna, nå'n som vet?
    Jag har bara gjort stamlösning på KH2PO4 och den fungerar fint efter 1 år. En stamlösning av Mikro+ känner jag på mig kanske kan förstöra chelatet i sinomtid - men så är det nog för alla gödningar med chelat - inklusive TMG.

Kan man blanda lösningarna med kranvatten eller ska man ha destillerat vatten?
    Jag kör kranvatten eftersom jag inte har varken järn, nitrat eller fosfat i mitt kranvatten.

Någon som vet om det finns några bra flaskor för dosering av PMDD eller andra bra tips?
    Puckoflaskor rockar 8)
    http://www.defblog.se

Kommentar

• petnym
      • May 2002
      • 5028

[quote]Ursprungligen skickat av defdac
      Något man *inte* bör göra är att använda större justeringsfaktor än 1.0
      Hm... Är du <b>helt</b> säker på det? Själv har jag försökt justera in mina gödningsnivåer under en längre tid och ligger nu långt över en faktor 1. (Jag har visserligen en hel del alger sedan jag uppgraderade min belysning, men doserar jag mindre får jag genast akuta bristsymptom på växterna). Jag kanske skall påpeka att jag doserar dagligen.

Peter
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• defdac
        • January 2002
        • 12751

Hm... Är du <b>helt</b> säker på det? Själv har jag försökt justera in mina gödningsnivåer under en längre tid och ligger nu långt över en faktor 1. (Jag har visserligen en hel del alger sedan jag uppgraderade min belysning, men doserar jag mindre får jag genast akuta bristsymptom på växterna). Jag kanske skall påpeka att jag doserar dagligen.
        Nej jag är inte säker, det måste naturligtvis finnas undantag på burkar som käkar enormt mycket som har enormt mycket ljus

Hur gör du dina vattenbyten? Räknar du alltså ut en stor veckodos efter ett 50% vattenbyte med justeringsfaktor över 1.0 och doserar denna stora dos varje dag?

Kommentar

• defdac
          • January 2002
          • 12751

(Det är ju ungefär samma sak att räkna ut en veckodos med justeringsfaktor 4.0 och splitta denna på t ex 7 dagar som att köra en veckodos med justeringsfaktor 1.0 och sedan alltefter behov estimativt testa sig fram till att dosera denna 1.0-dos en eller ett par gånger till under veckan - same same but different different)

Kommentar

• petnym
            • May 2002
            • 5028

Vid vattenbyte doserar jag med ungefär en faktor ett (på det utbytta vattnet). Sen doserar jag en daglig dos som sammanslaget skulle motsvara en högre faktor än ett, om man bara doserade allt på en gång (precis som i ditt första exempel ovan).

Peter
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Excido
              • September 2003
              • 144

He he, ja just det.

Tack för förklaringen defdac. CO2 kommer det nog att dröja lite innan jag kör igång något sådant projekt. Belysningen kommer till en början ligga på totalt 102w med reflektorer, lite lågt kanske men det får duga till en början.

Jag får mäta mitt kranvatten ordentligt då och justera därefter.

Puckoflaskor...mmm jag som verkligen älskar Pucko.
              Får nog hitta något bra alternativ till dom tror jag.

//E
              //E

Kommentar

• Excido
                • September 2003
                • 144

petnym hann i mellan
                //E

Kommentar

• AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

Halvliters pet-flaskor funkar bra.
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8083

Ursprungligen skickat av Excido

CO2 kommer det nog att dröja lite innan jag kör igång något sådant projekt. Belysningen kommer till en början ligga på totalt 102w med reflektorer, lite lågt kanske men det får duga till en början.

//E
                    102 watt i 280 liters kar för lite? Det är knappast för lite om du inte har co2. Mer ljus utan co2 tillsats kommer att odla alger. MAO skaffa co2 INNAN du skaffar mer ljus.
                    MVH
                    magnus
                    min zoon

Kommentar

• Excido
                      • September 2003
                      • 144

Ja, du har säkert alldeles rätt. Jag har nu i mitt 100 liters 2x18w och det funkar jäkligt bra. Det växer bra och rätt så lite med alger. Jag kommer ju att få samma watt per liter i det stora karet och det blir säkert bra det också.

Co2 får jag se om det blir något framöver men jag ska väl få igång den stora baljan först, så det får räcka som projekt sålänge.

//E
                      //E

Kommentar

Arbetssätt...