En knivsudd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maliin
    • June 2003
    • 167

    En knivsudd

    Om jag ska ha i en knivsudd av någonting i akvariet så undrar jag alltid hur mycket jag ska ta. Jag kan få hur mycket som helst att rymmas på en knivsudd. Hur stor är egntligen den där udden. Någon som kan beskriva med ord eller bild?

  • bo
    • February 2003
    • 43

    #2
    jag skulle tro att det e lite mindre en en tesked....men de e ju bara va jag tror.....
    Remember, Sauron sees you...

    Kommentar

    • maliin
      • June 2003
      • 167

      #3
      Det kan säkert inte stämma för en tesked rymmer ju 5 ml och ett kryddmått 1 ml. Och en knivsudd måste ju vara bra mycket mindre. :-)

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Du verkar inte dummare än att du kan lista ut ett lämpligt svar på frågan själv!

        Jag skulle ta några få kubikmillimeter av det som skall tillsättas.

        Peter
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • JR
          • April 2003
          • 2112

          #5
          en vass kniv med en liten hög fram =)
          om man använder ett sånt mått så är det såklart inte så noga med det man ska hälla i..
          så kör på sunt förnuft & ta inte fram bowiekniven..hehe
          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

          Kommentar

          • maliin
            • June 2003
            • 167

            #6
            Ursprungligen skickat av petnym


            Jag skulle ta några få kubikmillimeter av det som skall tillsättas.

            Peter
            Hoppsan, så lite. ;-)

            JR: Jag ska ha i 2 knivsuddar bikarbonat i 25 liter akvarievatten, så då är det nog inte värt att gissa sig fram.;-)

            Kommentar

            • mgrant
              • July 2003
              • 475

              #7
              Jag skulle säga att 2 knivsuddar är lika med ett kryddmått.
              Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
              Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

              Kommentar

              • JR
                • April 2003
                • 2112

                #8
                maliin.... om det är angivit i knivsuddar så är det nog meningen att du ska mäta dig fram tills du når rätt resultat..eftersom det inte finns nåt mått som kallas knivsudd =)
                med andra ord..häll i pyttelite, vänta en stund & mät PH eller KH eller vad nu är du vill påverka...
                --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                Kommentar

                • maliin
                  • June 2003
                  • 167

                  #9
                  Ursprungligen skickat av JR
                  ..eftersom det inte finns nåt mått som kallas knivsudd =)
                  JR, jag är av samma åsikt som du, att en knivsudd faktiskt är ett subjektivt begrepp.

                  Jag skrev fel tidigare, det var ju inte bikarbonat utan askorbinsyra jag skulle ha i vattnet (neutralisera klor) och då kan jag ju inte pröva mig fram, som man kan göra när man höjer kH och pH.

                  Men jag vet att man ska ta 5 ml askorbinsyra till 1000 liter vatten, vilket tydligen skulle innebära en knivsudd till en hink vatten (12liter).

                  Då blir det 0,5 ml till 100 liter (Jag har ett 0,5 ml-mått, som jag fick med en förpackning artemiaägg). Till 25 liter blir det en fjärdedel av detta. Det enklaste borde väl då vara att ta 4 dl vatten och lösa upp 0,5 ml askorbinsyra och sedan ta 1 dl av detta.

                  Man borde väl kunna spara lösningen och använda flera gång eller försvinner/förändras syran?

                  Jag kan ju även använda mig av ett sådant där mått som man får med till vissa vattentester (t ex JBL och Sera Nitrat-tester) som är stort som ett stoppnålsöga. Jag mätte att det ryms 47 strukna sådana mått i ett 0,5 ml-mått. Om man tar tre strukna sådana mått så blir det en knivsudd (:-)) lagom till en hink och 6 sådana mått blir lagom till 25 liter.

                  Kommentar

                  • Bilbo
                    • February 2002
                    • 2119

                    #10
                    Precis som petnym sade, du listade ut det själv
                    // Magnus
                    Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                    Kommentar

                    • maliin
                      • June 2003
                      • 167

                      #11
                      Det går fortare att fråga. ;-)

                      Kommentar

                      • JR
                        • April 2003
                        • 2112

                        #12
                        jo..det är helt ok att göra en lösing som du sen använder... men sen om det nu funkar till att neutralisera klor eller inte...tja?
                        hur ska du mäta så kloret är borta efteråt? *S*
                        sen den lösningen du gör..eftersom du tar 0.5 ml varje gång för att göra "stam" lösningen så kan du väl slå ut den efter ett par veckor & göra om den, så är du säker på att det inte blir gammal? för det lär ju inte bli direkt dyrt med de kvantiteterna...hehe...
                        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                        Kommentar

                        • maliin
                          • June 2003
                          • 167

                          #13
                          Ursprungligen skickat av JR
                          jo..det är helt ok att göra en lösing som du sen använder... men sen om det nu funkar till att neutralisera klor eller inte...tja?
                          hur ska du mäta så kloret är borta efteråt? *S*
                          ...
                          Nej, det kan jag ju knappast mäta, lika lite som jag kan göra det om jag häller i t ex Aqua Plus. Men jag vågar nog lita på vad många andra akvariaster har skrivit här på forumet. Men om det sen funkar om jag låter lösningen stå någon vecka tvivlar jag på.

                          eftersom du tar 0.5 ml varje gång för att göra "stam" lösningen så kan du väl slå ut den efter ett par veckor & göra om den, så är du säker på att det inte blir gammal? för det lär ju inte bli direkt dyrt med de kvantiteterna...hehe...
                          Här ska inte slösas minsann. Jag dricker väl upp det själv så blir jag superf(r)isk.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...