Nån fler som använder kalkvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Nån fler som använder kalkvatten?

    Tänkte bara höra om det finns nån fler sötvattens/bräckvattensakvarist här som tillsätter kalkvatten?

    Om det gör det, vad har du för erfarenheter?

    Om inte, om nån har ett bräckvattens eller rift-ciklid-akvarium, har algproblem, och känner för att experimentera lite: testa gärna med att ersätta avdunstat vatten med kalkvattenlösning - det håller uppe pH och hårdhet, men hos mig hämmar det också alger (och andra växter, fast inte lika snabbt/mycket).

    Det vore väldigt kul att veta om andra får samma effekt.

    (Kalkvatten == klar, mättad, lösning av kalciumhydroxid.)
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Var köper du det?

    Är inte kalciumhydroxid upplöst i vatten frätande?

    Peter
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ursprungligen skickat av petnym
      Var köper du det?
      Jag har ett kilo jag köpt på kemiförrådet genom jobbet - det har räckt i två år och hälften är kvar... I engelskspråkiga länder använder man tydligen kalciumhydroxid för att lägga in konserver ("pickling lime"), men jag har inte hittat någon källa för kalciumhydroxid annat än just kemifirmor här i Sverige.

      <b>Är inte kalciumhydroxid upplöst i vatten frätande?</b>

      Jo, det är det - pH ligger runt 11, det är därför det måste tillsättas långsamt (droppvis) till akvariet, för att undvika en pH topp.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      Arbetssätt...