Alla dessa tester?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av Maleficum
    Jag vet att jag inte vet allt, det gör man aldrig inom något. Men varför ändra något som funkat utan problem i alla år?
    Visst kan det funka i all evighet utan att man har koll på vattenvärdena om man är en duktig akvarist och dessutom har tur.
    För tur måste man också ha, eftersom det idag är rätt få kranvatten i Sverige som är stabila (har en bra buffringskapacitet) och då måste man dels bo på ett sådant ställe och dels måste man ha turen att inte vattenverken förändrar sitt vatten.
    Så man kan ju undra varför så många förlitar sig på turen när det är hur enkelt som helst att hålla lite koll på sitt vatten.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tobbe R
      • May 2009
      • 654

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Visst kan det funka i all evighet utan att man har koll på vattenvärdena om man är en duktig akvarist och dessutom har tur.
      För tur måste man också ha, eftersom det idag är rätt få kranvatten i Sverige som är stabila (har en bra buffringskapacitet) och då måste man dels bo på ett sådant ställe och dels måste man ha turen att inte vattenverken förändrar sitt vatten.
      Så man kan ju undra varför så många förlitar sig på turen när det är hur enkelt som helst att hålla lite koll på sitt vatten.
      Jag mäter upp ett KH på 14 där jag bor nu, kommunalt vatten. Någon gång när jag får tummarna loss ska jag ringa och fråga om det är naturligt eller om vattenverket manipulerat med vattnet. Effekten blir ju att PH-ändringar är det minsta jag behöver oroa mig för.
      Nitrit mäter jag om det är nya burkar, av någon anledning har jag aldrig problem med det men jag anser att det är det viktigaste värdet så i alla fall..
      Jag har grejor att mäta syrehalt och nitrat men mäter aldrig, koppar mäter jag ibland för allt VVS är nytt här i huset och kopparhalten är för hög i varmvattnet.

      F.ö har jag om man jämför med rekommendationer här på Zoopet för svag filtrering, undermåligt ljus, slarvar med vattenbyten och tillsätter ingen PMDD eller CO2, trots detta ser mina kar ut som djungeln och fiskarna trivs och ynglar av sig, undrar hur det blivit om jag börjar sköta mig?
      Tobbe

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13136

        #18
        Ursprungligen postat av Tobbe R

        F.ö har jag om man jämför med rekommendationer här på Zoopet för svag filtrering, undermåligt ljus, slarvar med vattenbyten och tillsätter ingen PMDD eller CO2, trots detta ser mina kar ut som djungeln och fiskarna trivs och ynglar av sig, undrar hur det blivit om jag börjar sköta mig?
        Tobbe
        Antagligen kommer medelåldern på fisken att öka! Att fisk ynglar betyder inte per automatik att vattenvärdena är bra, vad är det för art som förökar sig? Pmdd och co2 är väl just inget positivt i fiskens värld!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Tobbe R
          • May 2009
          • 654

          #19
          Ursprungligen postat av åheim
          Antagligen kommer medelåldern på fisken att öka! Att fisk ynglar betyder inte per automatik att vattenvärdena är bra, vad är det för art som förökar sig? Pmdd och co2 är väl just inget positivt i fiskens värld!
          Varför tror du inte vattenvärdena är bra? Jag har kanske slutat mäta för att det känns meningslöst?
          Jag har numera enbart levandefödare, Limia, Girardinus, Heterandria och Xiphophorus av olika slag + lite räkor i minsta burken med dvärgtandkarp. Provat i stort sett allt utom stora ciklider men landat på fisk som jag kan sköta helt enligt "naturmetod".
          Vad gäller CO2 och pmdd avser det naturligtvis växtligheten i karen, att jag har MYCKET växter är en del av konceptet, kommentaren var avsedd för de som tror att man inte kan få växter att leva utan starkt ljus och CO2.
          En sak till, matar mycket med Artemia och då stänger jag av pumpen för att inte all mat ska hamna i filtret, har hänt lite då och då att pumpen av misstag förblev avstängd under natten. Katastrof och dödsfall? Inte alls, inte minsta problem.
          Teknik är alltså inte hela hemligheten, tycker en tekniker som kanske borde tycka annorlunda.
          Tobbe

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #20
            Ursprungligen postat av Tobbe R
            för de som tror att man inte kan få växter att leva utan starkt ljus och CO2.
            Visst kan många växter det. Men det finns också många växter som faktiskt kräver starkt ljus och CO2. Alla växter har ju inte samma krav. I ett första steg kanske inte fisken gynnas av koldioxid men eftersom växterna gör det så får fisken i ett planterat akvarium med tillsats av koldioxid en bättre miljö att leva i.
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Tobbe R
              • May 2009
              • 654

              #21
              Ursprungligen postat av petnym
              Visst kan många växter det. Men det finns också många växter som faktiskt kräver starkt ljus och CO2. Alla växter har ju inte samma krav. I ett första steg kanske inte fisken gynnas av koldioxid men eftersom växterna gör det så får fisken i ett planterat akvarium med tillsats av koldioxid en bättre miljö att leva i.
              Just det, av den anledningen väljer jag inte sådana växter.
              Om tekniken fallerar, eller strömmen går, i ett högteknik-akvarium riskerar man att allt slås ut, hos mig händer ingenting.
              En orsak till att allt funkar är att jag har mycket vatten och mycket växter per fisk räknat, precis som jag tycker att ett akvarium ska se ut, finns inte något fulare än fisksoppa som jag ser det.

              Tobbe
              Senast redigerad av Tobbe R; 07 June 2010, 18:02.

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #22
                Roligt det här med alla dessa tester och jag tillhör skaran att aldrig testa nu för tiden då jag har funnit den balansen jag har varit ute efter,sen om man kör regelbunden VB och inte övermatar så ser jag ingen andledning att göra det iheller.Samma gäller mitt Saltkar det sköter sig själv fast jag inte har gjort ett test på Månader,sen om jag nu till förmodan skulle ha gjort ett och det hade visat för lågt av något eller för högt av något som det har gjort nån gång så hade jag nog bara sett imellan fingrarna än att börja köpa en massa dyra preparat,räcker många gånger att bara köra ett VB så är det bra efteråt.
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • Lizzy_123
                  • March 2010
                  • 71

                  #23
                  JAg tycker att det kan vara bra att lära sig om de olika värderna och vad det har för betydelse för växter och fiskar. det som är mest intressant är hur ett värde kan påverka ett annat. Har börjat att fatta galoppen med det här med akvarium. Tester är väl mer som en kontroll innan man kommer igång. Har man problem så kan det vara bra att ta reda på vad som igentligen är problemet, och inte bara testa sig fram. Kan bli många fiskar och växter som får gå till sälla jaktmarker om man bara ska testa sig fram med olika preparat och metoder.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...