Kloramin-lista

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #76
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Kul, intressant och nyttig tråd. Vad jag vet så finns det kloraminer i Malmös vatten, men enligt en grymt erfaren kille som jobbat på vattenverket ska halterna inte vara något som helst problem i akvariesammanhang. Han kör helt utan vattenberedningsmedel (är en erfaren akvarist också). Personligen kör jag med både hängslen och livrem. Kolfilter på invattnet, samt förbereder vatten i tunnor (oftast med en skvätt Aquasafe). Nu handlar det inte enbart om kloraminer för min del, i området där jag bor har det troligen varit problem med koppar i vattnet (fisk har dött på märkliga sätt, rom och yngel inte utvecklats, åssevidare). Med kolfilter på invattnet försvann problemen. Sant, det säger rätt lite om orsaken till problemen, men vi löste det iaf med kolfilter.

    Hilsen,

    /P
    Det där med kolfilter på ingångsvattnet borde nog fler ta after! Samt att "berada" vattnet innan man pytsar i det i akvariet.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #77
      Hmm är det någon som vet hur det är här i Stockholm - får utslag ej mätbara värden Cl2 när jag testar rent kranvatten men det är med multivärdesticka...
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #78
        Känner inte till några bra tester för klor/kloraminer för akvariebruk. Får man utslag på de tester jag känner till så är fisken död för längesedan, men visst, man har konstaterat en sannolik orsak. Krause skriver om att man kan påvisa rätt små mängder klor/kloraminer med en del tester för pool. Man behöver modifiera mätningen lite och får inga exakta värden men iaf:

        Man utgår från ett dropptest för klor, men tiodubblar mätprovet och reagensen. Gör provet i ett större glaskärl och studera det i bra ljus mot vit bakgrund. Är provet färgat så syns det mot bakgrunden. Visst, som ovan, ger inga exakta värden, men man får iaf koll på om det är något att oroa sig för.

        Hilsen,

        /P
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • fremar
          • August 2003
          • 1287

          #79
          Nu hade jag fått svar, vet inte vad det innebär? Klor används, men bildar nåt av det andra kloramin? Eller klarar jag mig med att dosera vattenberedningsmedel för att ta bort enbart Klor?

          Vattnet i Töcksfors renas genom att det tillsäts natriumhydroxid (lut, pH-justering för fällningskemikalein) och polyaluminiumhydroxiklordlösning (Ekoflock 90, fällningskemikalie) över 3 st kontaktfilter (ROS-filter, innehåller sand), sen går det vidare till 2 st kolfilter. För desinficering andvänds (natriumhypoklorit (klor). För sista pH-justering tillsäts kolsyra och natriumkarbonat (soda).

          Kommentar

          • 022helpek
            • November 2010
            • 626

            #80
            Ursprungligen postat av VisualDarkness
            Om någon har ork att läsa:
            http://jvdi.org/cgi/reprint/9/1/87.pdf
            hmm det var intressant men det var ju frågan om flera olika arter av microorganismer... Sporozoer är ju vanliga ovan vattenytan ...
            Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
            Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
            Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

            Kommentar

            • Elisabeth Hansen
              • June 2009
              • 43

              #81
              Hej om man läser rätt betyder det att ex i Älmhults kommun som jag bor i använder man klor i någon form i hela kommunen?
              Jag har frågat mig om jeg behöver den Nutrafin Aqua + plus? tydligen ja eller har jag fel?

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #82
                Ursprungligen postat av Elisabeth Hansen
                Hej om man läser rätt betyder det att ex i Älmhults kommun som jag bor i använder man klor i någon form i hela kommunen?
                Jag har frågat mig om jeg behöver den Nutrafin Aqua + plus? tydligen ja eller har jag fel?
                Det står på deras hemsida eller i någon av de rapporter som deras vattenverk att klor används. Vanligtvis finns mer än ett vattenverk i en kommun, men om man inte skriver ut vilket/vilka de är så får man förutsätta att de klorerar vattnet.
                Nu behöver det iofs inte vara kloramin man sätter till, utan någon annan klorförening. Risken är dock att den klorföreningen reagerar med annat och sedan bildar kloramin.
                Så i Älmhult hade jag använt något vattenberedningsmedel. Nutrafin skriver uttrycklicken att deras medel tar även kloramin, så det fungerar finfint, vad de än tillsätter.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Elisabeth Hansen
                  • June 2009
                  • 43

                  #83
                  Tack för ett bra svar och för en underbar information, nu känner jag mig motiveret att använda preparatet. Vet man varför genom en vettig förklaring känns det naturligt att ha kvar det.

                  Kommentar

                  • Faltaren
                    • July 2005
                    • 1453

                    #84
                    Seachem prime är grymt och drygt
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                    Kommentar

                    • Alexia
                      • January 2011
                      • 509

                      #85
                      Ursprungligen postat av Jens A.
                      Tierp: hela.
                      Enligt Tierps kommuns hemsida står:

                      Klor
                      Vid Västland, Edvalla och Lövstabruk vattenverk tillsätts lite klor för att döda bakterier. I de övriga vattenverken behövs klortillsats bara vid enstaka tillfällen.

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #86
                        Ursprungligen postat av Alexia
                        Enligt Tierps kommuns hemsida står:

                        Klor
                        Vid Västland, Edvalla och Lövstabruk vattenverk tillsätts lite klor för att döda bakterier. I de övriga vattenverken behövs klortillsats bara vid enstaka tillfällen.
                        Det tolkar jag som hela, eller finns det flera vattenverk i Tierp?
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • fremar
                          • August 2003
                          • 1287

                          #87
                          Ingen som kunde hjälpa mig med att tyda processen vid Töcksfors vattenverk? Blev det bara klor eller kloramin av processen?

                          Kommentar

                          • Alexia
                            • January 2011
                            • 509

                            #88
                            Hur kan du tolka det som hela? Se fetstilen nedan? Dock är det ju problematiskt att veta när de 'enstaka gångerna' inträffar för övriga fyra vattenverk.

                            Klor
                            Vid Västland, Edvalla och Lövstabruk vattenverk tillsätts lite klor för att döda bakterier. I de övriga vattenverken behövs klortillsats bara vid enstaka tillfällen.

                            Västland, Edvalla och Lövstabruk försörjer bara en liten del av kommun med vatten, och är de mer kustnära verken (Västland är inte jättekustnära, men..)

                            Mer från kommunens hemsida, finns totalt 7 vattenverk:

                            Vattenverk
                            I kommunen finns sju vattenverk. I alla vattenverk är det grundvatten man använder. Vid de flesta vattenverken tar man vattnet från grusåsar och det är av god kvalitet redan när det kommer upp från marken. Det enda man behöver göra är att sänka hårdhetsgraden något och i vissa fall klorera för att hindra bakterietillväxt.
                            På Hållnäshalvön finns dock bekymmer med vattentillgången och kvalitén. Därför har man filter i Lövstabruks och Edvallas vattenverk som tar bort järn, mangan och organiskt material.

                            De sju är btw Arvidsbo, Odens källa, Västland, Månkarbo, Mehedeby, Lövstabruk och Edvalla.

                            Kommentar

                            • Jens A.
                              • March 2007
                              • 5026

                              #89
                              Update: Östersund och Krokoms kommuner borttagna från listan, då smittan är över.
                              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                              Kommentar

                              • Helicidae
                                • June 2012
                                • 1

                                #90
                                Läste att Nyköpings kommun tillsätter natriumhypoklorit (NaClO).

                                Kommentar

                                Arbetssätt...