Kloramin-lista

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janson
    • July 2009
    • 300

    #16
    Här är en länk till Karlskronas vatten.



    Står att det finns klor i ledningen men det står ingen om klorarmin
    Hur har du fått reda på den infon Jens?
    Och är 0,03 - 0,3 mg/l klor mycket?


    Eller kanske bara jag som drömmer men de borde väl skriva ut om den innehöll kloramin.

    Sen något konstigt är ju varför det är nitrit i vattnet?


    EDIT, man ska ju läsa på normalvärde och inte gränsvärde.
    Senast redigerad av janson; 18 September 2009, 22:49.

    Kommentar

    • endymion
      • October 2006
      • 680

      #17
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Hmm...det står uttryckligen på deras hemsida att "Dricksvattnet produceras utan desinfektion med klor."

      Eksjö avloppsreningsverk Eksjö avloppsreningsverk tar hand om avloppsvatten från Eksjö tätort samt slam från de mindre reningsverken och från privata


      Det finns dock sju andra vattenverk i kommunen (Bellö, Hjältevad, Hult, Höreda, Kråkshult. Mariannelund och Värne vattenverk)...kanske det är något av dessa?



      Kanske du kunde skriva ett mail till kontaktpersonerna där och fråga om de använder klor någonstans?
      Jo jag vet att det varit så förr men det verkar som de ändrat på det.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Men klor och kloramin är väl inte riktigt samma sak. Klor kan man lufta ut, men det kan man inte med kloramin
        Ursprungligen postat av Fuzzop
        Som Kjell säger är det en väldig skildnad på kloramin och "nån klortillsats", har själv bott i Norrköping flera år och så vitt jag vet så tillsätter dom inget som inte går att vädra ur med ett duschmunstycke, nu va det visserligen 3år sen men jag tror iaf att du måste inrikta dig enbart på klortillsatser som kräver nån form av vattenberedning annat än just urluftning för att listan ska va användbar
        Det lömska är, att om man till exempel tillsätter ammoniumsulfat i en fällningsprocess före klorbehandling, med t ex natriumhypoklorit, så reagerar de två kemikalierna med varandra och bildar kloramin. Ammoniumsulfat är väldigt vanligt använt, och det är inte alltid att de skriver de att de använder det heller, så därför tyckte jag att det var lika bra att ha med alla de som använder klortillsatser överhuvudtaget.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #19
          Ursprungligen postat av Dre
          Norrvatten (Görvälnverket) som förser kommunerna:
          Danderyd, Järfälla, Knivsta, Sigtuna (Arlanda), Sollentuna, Solna, Sundbyberg, Täby, Upplands Bro, Upplands Väsby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker

          använder kloraminer, dock i så små mängder att det empiriskt inte ska ha någon betydelse för akvarister enligt dem själva?! enligt dem så klingar kloraminerna av men mycket långsammare än klorgas:

          "Bundet klor, i
          form av monokloramin
          avklingar däremot långsamt ute i distributionsnätet.
          Monokloramin ger en mycket
          god hämning av bakterieväxten."

          Har någon erfarenhet av vetten från dem? Behövs beredningsmedel?

          http://www.norrvatten.se/pressrum/Cirk-Klor.pdf


          För in dem på listan iallafall. "Empiriskt inte skall ha någon betydelse.." låter rätt vagt.

          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #20
            Enligt Uppsala vattenverk så använde de inte kloramin tidigare (frågade för ett år sedan), men de planerar att göra det i framtiden.
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #21
              Ursprungligen postat av MattiasL
              Enligt Uppsala vattenverk så använde de inte kloramin tidigare (frågade för ett år sedan), men de planerar att göra det i framtiden.
              Inom den nära framtiden? Tänker de berätta när de skall göra det?
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • janson
                • July 2009
                • 300

                #22
                Ursprungligen postat av janson
                Här är en länk till Karlskronas vatten.



                Står att det finns klor i ledningen men det står ingen om klorarmin
                Hur har du fått reda på den infon Jens?
                Och är 0,03 - 0,3 mg/l klor mycket?


                Eller kanske bara jag som drömmer men de borde väl skriva ut om den innehöll kloramin.

                Sen något konstigt är ju varför det är nitrit i vattnet?


                EDIT, man ska ju läsa på normalvärde och inte gränsvärde.

                Jag hade fel, Karlskronas kommun lägger i klor och ammoniumsulfat i sitt vatten.

                Men som jag förstått från honom blandar de flesta in det i sina vatten.

                Hur gör ni med medel efter vb? Vad jag förstått verkar bara folk göra det i nystartade kar.
                Senast redigerad av janson; 29 September 2009, 13:51.

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #23
                  Ursprungligen postat av janson
                  Jag hade fel, Karlskronas kommun lägger i klor och ammoniumsulfat i sitt vatten.

                  Men som jag förstått från honom blandar de flesta in det i sina vatten.

                  Hur gör ni med medel efter vb? Vad jag förstått verkar bara folk göra det i nystartade kar.
                  De gånger jag bott på ställen som använder någon form av klortillsats i sitt vatten, så har i varje fall jag kört med vattenberedningsmedel vid varje vattenbyte.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • myslas
                    • February 2008
                    • 672

                    #24
                    Nu får vi i Växjö sedan i våras nytt grundvatten istället för det gamla ytvattnet som behandlades med massor av kemikalier. Vet inte riktigt hur det är med det nya vattnet men för säkerhets skull använder jag ändå alltid vattenberedningsmedel.

                    Kommentar

                    • endymion
                      • October 2006
                      • 680

                      #25
                      Ursprungligen postat av myslas
                      Nu får vi i Växjö sedan i våras nytt grundvatten istället för det gamla ytvattnet som behandlades med massor av kemikalier. Vet inte riktigt hur det är med det nya vattnet men för säkerhets skull använder jag ändå alltid vattenberedningsmedel.
                      Sist jag ringde och frågade hade de samma kloramindos som innan bytet. Men det är möjligt att de gått ned något nu.

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #26
                        Inte dags att föra av Växjö från listan, då.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #27
                          Jönköping, Häggeberg infört. Använder ammoniak och klor.
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • Jens A.
                            • March 2007
                            • 5026

                            #28
                            Puffar tråden lite, tar fortfarande emot uppdateringar.
                            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                            Kommentar

                            • LN
                              • November 2004
                              • 1478

                              #29
                              Ursprungligen postat av Jens A.
                              Inte dags att föra av Växjö från listan, då.
                              Nepp ta inte bort Växjö från listan. Det finns inga planer på att ta bort kloramin.
                              Men kan ju tillägga att det nya kranvattnet här i Växjö, är mycke bättre än det gamla o gör man inte större vattenbyte än 30% så är det onödigt att tillsätta vattenberedningsmedel.
                              Senast redigerad av LN; 01 December 2009, 15:01.
                              Larry
                              Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                              http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                              Kommentar

                              • myslas
                                • February 2008
                                • 672

                                #30
                                Ursprungligen postat av LN
                                Nepp ta inte bort Växjö från listan. Det finns inga planer på att ta bort kloramin.
                                Men kan ju tillägga att det nya kranvattnet här i Växjö, är mycke bättre än det gamla o gör man inte större vattenbyte än 30% så är det onödigt att tillsätta vattenberedningsmedel.
                                För säkerhets skull tillsätter jag vattenberedningsmedel i mitt stora kar varje gång, dumt att chansa. Men jag har en räkvas också där jag inte tillsätter någonting och det funkar bra. De förökar sig och verkar må bra.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...