Kloramin-lista

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #46
    Ursprungligen postat av Azur
    Bor i Täby. Normalt sett är kloreringshalten låg, men under höst och vår när det är högt flöde kan de ibland brassa på med klor. Man känner ganska bra på lukten när det händer, och vid såna tillfällen har jag sett effekter vid vattenbyte, framförallt att fisk börjar klia sig. Jag använder numer vattenberedningsmedel (en knivsudd askorbinsyra) när jag känner kraftig klorlukt av vattnet.

    Görvälnverket och andra vattenverk har analysprotokoll ute på nätet, men det är medelvärden över hela året så man ska inte lita 100% på dem.
    Jag tänkte mest på problemen de har med parasiter i vattnet i Jämtland just nu där 1500 har blivit magsjuka och 9000 är smittade. smittskyddsinstitutet är där och utreder nu. Vet ej om en klordusch kan döda denna men de kanske lägger i andra preparat som man bör tänka på i akvariesammanhang?!?
    Checking out...

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #47
      Skall man vara riktigt bombsäker får man nog ringa. Jag snokade igenom hela Värmland (inklusive Årjängs kommun) efter vattenverkens hemsidor, men kanske inte har hittat allt.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • MVN
        • September 2009
        • 181

        #48
        Ursprungligen postat av Dre
        Jag tänkte mest på problemen de har med parasiter i vattnet i Jämtland just nu där 1500 har blivit magsjuka och 9000 är smittade. smittskyddsinstitutet är där och utreder nu. Vet ej om en klordusch kan döda denna men de kanske lägger i andra preparat som man bör tänka på i akvariesammanhang?!?
        Om de höjer kloraminnivån beror det på att de tror avloppsvatten läcker in. Parasiten i sig överlever de nivåerna som används i Sverige. Exempelvis överlever parasiten badhusvattnets klorhalt.

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #49
          Jag tror tesen nu är att det är avloppsvatten som läckt in.
          Checking out...

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #50
            Ofta dras vattenledningar och avloppsledningar tillsammans, eftersom det sparar tid och pengar att bara gräva EN gång, och även om det är väldigt vanligt att avloppsledningar läcker så ska avloppsvattnet i teorin inte kunna läcka in i dricksvattnet eftersom det är övertryck i vattenledningen (blir det läcka ska det läcka UT ur dricksvattenröret.

            I verkligheten tar sig dock avloppsvattnet ofta in i dricksvattenrören. Det är väldigt vanligt, händer ett antal gånger per år.

            Men som jag förstått det tror man i det här fallet att det släpps ut orenat avlopp i sjön Storsjön därifrån dricksvattnet tas, och att parasiterna överlever reningen till dricksvatten, dvs att föroreningen är vid källan, inte i rören.
            Det torde i såna fall röra sig om nåt ganska stort utsläpp av avlopp, kanske en grisfarm eller liknande; tror inte att nåt enstaka hushåll med hål i septitanken lyckas förorena en hel sjö med parasiter.

            Hur mycket de skulle behöva klorera för att döda parasiten vet jag inte, men uppenbarligen mer än vad de gör nu.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #51
              De misstänker ju miljöbrott då det uppenbarligen inte var reningsverket det var fel på. Parasiten överlever tydligen kloreringshalter en bra bit över badhusnivå och Svenska verken lär vara byggda för att mestadels ha att göra med bakterier. Såg att de dundrade på med Ozon istället och det borde vara lugnare ur akvariesynpunkt.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #52
                Jag hörde att de renar med Ozon och skulle trimma in det så att det klarar även parasiterna. Jag vet inget om ozonrening, någon?
                Checking out...

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #53
                  Restprodukten från ozonrening blir syrgas?

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #54
                    Bra länk. Ser ut att vara en bra lösning. De kanske inte kör med klor alls?
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #55
                      Ursprungligen postat av Dre
                      Bra länk. Ser ut att vara en bra lösning. De kanske inte kör med klor alls?
                      Japp, såvitt jag vet är det mestadels syre som bildas när ozonet bryts ner (molekylen består av tre syre atomer) men det är ju ganska aggressivt så det fäller kanske ut annat?
                      Klor verkade som sagt tämligen uselt mot parasiter likt denna. Vettigare vore dock UV-C men det är dyyyrt.
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #56
                        Säkert Storsjöodjuret som har bajsat i intaget till vattenverket...
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • fremar
                          • August 2003
                          • 1287

                          #57
                          Ursprungligen postat av Jens A.
                          Säkert Storsjöodjuret som har bajsat i intaget till vattenverket...

                          Ahh att de inte har tänkt på det.

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #58
                            Vet någon vad det är för parasit? Många av dessa kan man ta med ozon eller UV. Det senare är normalt mer effektivt enligt de prov jag gjort.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Jens A.
                              • March 2007
                              • 5026

                              #59
                              Ursprungligen postat av bossep
                              Vet någon vad det är för parasit? Många av dessa kan man ta med ozon eller UV. Det senare är normalt mer effektivt enligt de prov jag gjort.
                              cryptosporidium, enligt deras hemsida.

                              Och de öser på med klor just nu.
                              Senast redigerad av Jens A.; 01 December 2010, 14:30.
                              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                              Kommentar

                              • VisualDarkness
                                • February 2010
                                • 7417

                                #60
                                Ursprungligen postat av bossep
                                Vet någon vad det är för parasit? Många av dessa kan man ta med ozon eller UV. Det senare är normalt mer effektivt enligt de prov jag gjort.
                                Cryptosporidium
                                De ökade på ozonett rejält men jag är tveksam till hur bra deras UV-system är, om det ens finns.
                                180l Sällskap:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                                60l Asien:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                                Kommentar

                                Arbetssätt...