vatten byte är onödigt, eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • d9pojken
    • March 2009
    • 8

    vatten byte är onödigt, eller?

    hej jag har startat upp mina två akvarium som stått och skräpat sen jag var liten nu, ett 60 L och ett 220 L.
    i det stora har jag 3 koikarpar, 5 norska tetror?, 1 leopardmal, 1 rödstjärt och 2 musslor som jag plockade i en sjö, hade även en aborre och 3 mörtar ett tag men de var för mycket arbete med o mata dom med maggot så jag tog bort dom.
    i det lilla har jag 5 småfiskar som ja inte minns namn på, en mal och 2 musslor där med.
    nu till de intresanta (tycker jag), har haft akvarierna i 6 månader nu och inte bytt nåt mer vatten än det som dunstar bort. hade i lite bakteriemedel när jag fyllde upp dom med vatten men sen har jag inte gjort mer än o matat fiskarna.
    vattnet är fortfarande lika klart och fint.
    är det så att bara man ger dom rätt mängd mat så håller sig vattnet fint, eller beror det på musslorna som sägs rena vatten?
    /simon
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #2
    Hur mycket vatten man behöver byta beror främst på hur mycket växter man har och fiskbelastningen.

    PS. musslor är fridlysta och därmed förbjudna att samla in till sina akvarium.

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Det du skriver bevisar bara att de ämnen som ansamlas i akvariet när du inte byter vatten bara ännu inte nått dödliga nivåer för fiskarna.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • d9pojken
        • March 2009
        • 8

        #4
        Ursprungligen postat av addo
        Hur mycket vatten man behöver byta beror främst på hur mycket växter man har och fiskbelastningen.

        PS. musslor är fridlysta och därmed förbjudna att samla in till sina akvarium.
        jag hade några växter innan som jag fick ta bort för pumpen bara grisade igen, nu har jag andra växter som jag tyver heller inte minns namnet på, dom funkar iaf jättebra.

        det där med musslorna viste jag inte om så jag får vel tacka för upplysningen

        Kommentar

        • d9pojken
          • March 2009
          • 8

          #5
          Ursprungligen postat av d9pojken
          jag hade några växter innan som jag fick ta bort för pumpen bara grisade igen, nu har jag andra växter som jag tyver heller inte minns namnet på, dom funkar iaf jättebra.

          det där med musslorna viste jag inte om så jag får vel tacka för upplysningen
          hej nu är jag tillbaka rätta till våra kunskaper om fridlysta musslor.
          av alla våra sötvattenlevande musslor så är det bara flodpärlmusslan, och tjockskaliga målarmusslan som är fridlysta, och dom lever tydligen endast i vattendrag och inte på en vanlig insjöbadstrand som jag har plockat dom på, då vet man det då

          Kommentar

          • rödtoppen
            • June 2006
            • 3148

            #6
            Hur länge har du haft musslorna?
            Om jag fattat det rätt så svälter musslor ihjäl i akvarium (har läst det någonstans)
            / dtoppen /

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av petnym
              Det du skriver bevisar bara att de ämnen som ansamlas i akvariet när du inte byter vatten bara ännu inte nått dödliga nivåer för fiskarna.
              Instämmer.
              Fiskarna kan långsamt vänjas till att leva i rätt vidriga förhållanden - men till slut så blir det för vidrigt och det går åt helskotta.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • d9pojken
                • March 2009
                • 8

                #8
                ja de kanske är bäst o bärja byta vatten iblnd då, kommer ju bli tvungen nu när jag ska flytta i vvilket fall som helst.......

                hur är det då med växter, påverkar dom vattnet bra eler dåligt?

                rödtoppen: jag har haft musslorna i en månad, och dom lever ju forfarande.....fast med tanke på vattnet så har det ju klarat sej utan dom rätt länge

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Tänk på att inte chocka fiskarna nu när du börjar byta vatten utan börja försiktigt med små vattenbyten. Och gärna lång tid innan flytt så det grisiga vattnet hunnit bli så mycket utspätt som möjligt... Bytar du allt på en gång kommer det innebära döden för dina fiskar.
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av d9pojken
                    hur är det då med växter, påverkar dom vattnet bra eler dåligt?
                    Växterna (äkta vattenväxter) förbrukar överskottsprodukter från fiskar och mat samt producerar syre så de är bara bra.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...