Sänka fosfatnivån?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • isolapojken
    • November 2004
    • 143

    Sänka fosfatnivån?

    Hej,

    Vad är det effektivaste sättet att få ner fosfatnivån? Något preparat?

    Vad betraktar ni förresten som en normal fosfatnivå i akvariet?

    MVH
    /Erik
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    I sötvattensakvarium är det nog lättast att göra vattenbyte för att bli av med höga halter av fosfat. Rimliga nivåer i att akvarium med växter är ca 0.2-0.5 ppm, utan växter kan man givetvis ikta på ännu lägre nivåer. I saltvattensakvarium använder man preparat såsom Biophos eller Rowaphos för att sänka fosfaten till mikroskopiska nivåer.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • isolapojken
      • November 2004
      • 143

      #3
      Har tidigare haft problem att fosfathalterna inte har velat gå ner trots vatttenbyten (ca 20% två gånger i veckan). Kom tillslut fram till att det var Amtra Trop jag då använde för att få önskat pH som gjorde att fosfathalterna steg. Slutade då med Amtra Trop och använde Aquatic Nature's Phosphat Stop för att få ner fosfatnivåerna. Det fungerade bra, men efter en tid slutar Phosphat Stop:en sin verkning och fosfathalterna kom då krypande igen. Nu hittar jag inte Phosphat Stop någonstans. Verkar nästan som den utgått. Finns det något motsvarnade preparat, eller är de mer ämnade för saltvatten?

      Kommentar

      Arbetssätt...