Hur kan jag sänka...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HeroS
    • January 2009
    • 285

    Hur kan jag sänka...

    ...temperaturen på vattnet? Nu när sommaren är här blir akvarievattnet för varmt. Ca. 1-1 1/2 grad varmare än vad jag brukar ha i mina kar.. Vet inte om detta påverkar mina små firrar men det känns som att det är lite för varmt med 29 till nästan 30 grader när jag brukar ha ca. 26-27... Hur ska jag få ner temperaturen??? Det är nerdraget i fönstrena och dopplern avstängd...

    Tack
    96 Liter
    54 Liter
    /Sandra
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Frys platsflaska med vatten och lägg i.

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #3
      Ta av täckglasen - sätt en fläkt som blåser över vattenytan. Var beredd på att fylla upp med avdunstat vatten eftersom avdustningen kommer att öka och det är den energins som går åt där som sänker temperaturen

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • Hummlan
        • July 2004
        • 4

        #4
        Samma problem har jag nu dom senaste dagarna har nyss flyttat in i denna lägenhet och det är grymt varmt i den då den har stora fönster från golv till tak. Jag har bara två små akvarier men båda ligger på 29 grader, ska prova lite utav dessa förslag som kommit upp här..../Hummlan

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ha stängt och gärna nedraget under dagen och vädra på kvällen när det blivit svalare ute. Följ sedan Lasses råd om täckglas och fläkt ovan.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          Arbetssätt...