T5 eller T8?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    T5 eller T8?

    Hoj!

    Får förhoppningsvis råd att köpa min 200X60 lysramp vid löning.

    Frågan är då om jag ska ta T5 eller T8? Vad jag har hört inom andra branscher än akvaristikens är att T8 lever längre?

    Mot och för?

    Please enlighten me!
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    T5 dyrare men är aningen mer energisnåla (alltså mer ljus per krona till elbolaget) och är bättre optimerade för användning med reflektorer. Med T5 får du också mer ljus per rör eftersom de har högre effekt gentemot motsvarande längd T8. That's it. Valet är ditt!
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #3
      Hmm...rampen kostade ungefär 500kr mer med T5 än T8, så det är väl inte jätte stora pengar man kan tjäna där.

      Hur tror du att det är med livslängden?

      Ska kika lite på priser på lysrören, kan bli det som blir avgörande..

      Hur är det med utbudet förresten? Finns det lika många T5 som det finns T8?

      Har ju planerat att ha en del växter och kanske kommer köra Co2 med kolplatta efter sommaren. Vilka lysrör rekomenderas för bra tillväxt men inte till nåt mega high tech växtakvarium med massor med svåra växter..?
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • Galne-Gurra
        • April 2008
        • 1080

        #4
        Ursprungligen postat av Markus1984
        Hmm...rampen kostade ungefär 500kr mer med T5 än T8, så det är väl inte jätte stora pengar man kan tjäna där.

        Hur tror du att det är med livslängden?
        Om du är ute efter livslängd på rören samt spara energi så skall du köpa en ramp med dom nya elektroniska ballasterna(drivdon)och inte med dom gamla magnet drosslarna.
        Dom nya drivdonen klarar både T5 och T8 rör...
        http://web.telia.com/~u22310064/index.html

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #5
          Kommer köpa den helt vanliga aluminium rampen som finns på pwss bl.a, heltäckande med 4 lysrör, där det även finns plats att lägga till nåt lysrör om man så önskar.

          Det är den billigaste jag hittat som är heltäckande. 2700kr med T8 och 3100kr med T5.(priser från min fiskhandlare)

          Vi hittade ingen information om drosslar eller nåt när vi kikade i boken från grossisten.
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • Galne-Gurra
            • April 2008
            • 1080

            #6
            Sitter nog inte HF don i dom...men det går ju att byta senare om du vill...
            http://web.telia.com/~u22310064/index.html

            Kommentar

            • endymion
              • October 2006
              • 680

              #7
              Om du ändå köper nytt köp T5, det sparar du på i längden. Ljuset går inte att jämföra ett T5 lyser mer än dubbelt så mycket som ett T8.

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                Ursprungligen postat av Galne-Gurra
                Sitter nog inte HF don i dom...men det går ju att byta senare om du vill...
                Alla T5 har väl HF don? T8 däremot vet man inte säkert vad man får om det inte står i beskrivningen men med en prisskillnad på 500kr kan man anta att det är äldre reaktorer till T8 rampen.
                HF-don har kortare livslängd men drar mindre ström och avger mindre värme.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Köper man nytt så är svaret givet - T5. Det är i längden bättre för både ekonomin och miljön
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Dr.Larssa
                    • February 2009
                    • 29

                    #10
                    Tänkte bara flika in med en grej angående T5 rören.
                    På mitt jobb (industri) har dom i en av lokalerna bytt ut alla T8 mot T5.
                    Jag som jobbar på underhållsidan skulle ge vad som helst för att få tillbaka T8 igen.
                    Lysrören går sönder precis hela tiden, Hf donen flippar ur så det blir stroboskopseffekt.
                    Det var ett riktigt dåligt byte.
                    Men det är ju skillnad på 4 och 400 rör, sen vet jag inte om det var någon ÖB variant
                    Bara en personlig upplevelse.

                    Kommentar

                    • prisoner
                      • December 2008
                      • 78

                      #11
                      Köper du T8 rör i stället för T5 så går du på en nitlott. Enorm skilnad på ljuset. T5 ger dubbel efekt. Och var det gäller livslängd så tappar ju alla rör efekt efter ett tag. Själv brukade jag byta ut mina T8 en gång om året. Kör just nu med 4st T5 rör på mitt 250liters växtkar. Finns inte en växt som jag misslyckats med efter byte till T5.
                      Använder med co2 samt EC och fulldoserar med PMDD 2 gånger i veckan. Aquarelle är rören som gäller om du frågar mig.

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        #12
                        Ursprungligen postat av Dr.Larssa
                        Tänkte bara flika in med en grej angående T5 rören.
                        På mitt jobb (industri) har dom i en av lokalerna bytt ut alla T8 mot T5.
                        Jag som jobbar på underhållsidan skulle ge vad som helst för att få tillbaka T8 igen.
                        Lysrören går sönder precis hela tiden, Hf donen flippar ur så det blir stroboskopseffekt.
                        Det var ett riktigt dåligt byte.
                        Men det är ju skillnad på 4 och 400 rör, sen vet jag inte om det var någon ÖB variant
                        Bara en personlig upplevelse.
                        Bytte ut c:a 2000 lysrör på Alstom's tågverkstad i västerås med jobbet och då pratade jag med några stycken angående varför vi inte satte upp T5 istället...svaret jag fick var att T8 håller bättre...men det kanske är i industrimiljö och inte ovanför ett akvarium...

                        Det får bli T5 till akvariet nu när jag läst på lite mer trots att dom inte verkar vara lika 'hållbara' som T8
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        • endymion
                          • October 2006
                          • 680

                          #13
                          På mitt jobb sitter det t5 armaturer och där upplever jag inte det som något problem att de skulle gå sönder. Uppe i taket på den fabriken är det sommartid ca 60 °C, annan elektronik börjar uppföra sig lustigt när tempen uppnår 40 °C i övriga delar av fabriken.

                          De HF-don jag hört ska vara dåliga och som är de enda jag själv haft problem med är 2x80 Watt. Därimot funkar 1x80 Watt bra.

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            #14
                            Vi har osså bytat ut en massa armaturer på jobb till T5 2x80 w med hf don och de fungerar perfekt.

                            Jag hade inte tvekat på T5 med hf-don , det som kan vara intressantare är MH som ger härliga skuggor på botten i karet
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #15
                              Har precis samma erfarenhet som Dr Larssa vad gäller HF don. De tål inte värme i inbyggda applikationer lika bra som de gamla järnkaminerna. Vi har snart bytt 50 % av alla HF-don i kritiska lägen i hela vårt hus där jag jobbar.

                              Sen vad gäller vad rören ger så är det inte så att T5 automatiskt ger mer lumen per watt än T8. Om man tittar på ett rör som är ca 1200 mm långt så ger t8 (36 watt 840) 93 lumen per watt. T5 HE rör ger 103 lumen per watt (28 watt 840) och T5 HO rör ger 93 lumen per watt (54 watt 840). Alltså ekonomiskt och miljhömässigt är ett T8 ett lika bra alternativ som de vanliga T5 HO rören (de vanligaste inom akvarievärlden) Vad som dock skiljer är att på 1200 mm längd ger ett T8 36 watts 840 ca 3350 lumen, ett T5 HE rör på 28 watt 840 ger på sina 1149 mm endast 2900 lumen medans ett T5 HO rör på 1149 mm är på 54 watt 840 och ger hela 5000 lumen.

                              Per mm rör ger alltså T5 HO betydligt mer ljus än ett 36 watts T8 samt också betydligt mer än ett 28 watts t5 HE. Men det man får mest ut per watt är just det sistnämnda.

                              Jag har gjort jämförelsen med Osram rör - på denna sida kan ni jämföra det mesta http://www.elektroskandia.se/Katalog...C55338%7C55342. Viktigt är också att det är inte bara kvantiteten (lumen) utan också kvaliteten (färgspektrat) som är avgörande. Rör som aquarelle och liknande är där överlägsna för växter oavsett om det är T8 eller inte. T5 HO finns, tack vare saltvattensakvaristiken i många olika färgspektra och kanske fler växtakvarister skulle ta och börja använda olika kombinationer av dessa.

                              Kort sagt - vill du ha mycket kräm på liten längd så är T5 HO bäst förjt av T8 och sedan T5 HE. Vill du ha mest ut per satsad watt (miljö och ekonomi) så är T5 He ca 10 % effektivare - Exempelvis ger två T5 HE på 28 watt (sammanlagt 56 watt) 5800 lumen medans ett T5 HO på 54 watt ger 5000 lumen. 2 stycken T8 36 watt (sammanlagt 72 watt) ger 6700 lumen. Har man ont om plats så är valet självklart - T5 HO men om man har gott om plats så är valet inte lika självklart. Så får man väga in kvaliteten också - och de flesta rör med bra spektra finns som t8 även om T5 HO börjar att leveras med bra spektra.

                              Valet är inte så lätt faktiskt.

                              Dessutom har Philips i slutet av förra året kommit med T8:or på exempelvis 32 watt som går att köra i de gamla 36 wattsarmaturerna så T8 är inte död än Och du kan ha en driftsäker ballast!!!!

                              MVH Lasse
                              Senast redigerad av Lasse; 19 March 2009, 18:11.
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...