Co2 utrustning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Co2 utrustning

    Det pratas överallt om hur bra det är för växterna att tillsätta Co2, och många av de växterna jag är intresserad av att hålla sägs må bättre om man tillsätter Co2. Men grejen är den att jag inte har vare sig pengarna eller kunskapen för att koppla in en hel Co2 anläggning. Har kollat priset på vissa av dessa anläggningar (1000-3000:-) och kan bara konstatera att det inte är att drömma om. Så finns det inget enklare och billigare sätt att tillsätta Co2 men som fungerar? Det finns inget sätt för ”Dummies” så att säga?

    Jag har 2 kar, ett på 110L och ett på 54L som jag skulle vilja ha möjlighet att tillsätta Co2 i, men jag kan omöjligt betala flera tusen för detta, för då är jag knappast samboende länge till. Och någon kemist är jag inte heller så jag vill inte att det skall krävas utrustning som gör att det ser ut som lilla Tjernobyl runt karen heller.

    Finns det något enklare sätt eller är det bara att glömma?
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Man kan tillsätta koldioxid med hjälp av mäsk också, men det är rätt mäckligt... Det finns också flytande kolkälla typ "Easy Carbo" och liknande också...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • MagArne
      • December 2006
      • 424

      #3
      Hur stark belysning har du till dina akvarium? Ska du tillföra CO2 så behövs det även mer ljus och gödning för att få balans och ökad tillväxt. Så mitt tipps är att se över belysningen först. Det brukar kosta betydligt mindre än en bra CO2 anläggning. Förhoppningsvis så ökar tillväxten på dina plantor av enbart mer ljus så att du kanske kan vänta lite med CO2.

      Reflektorer för lysrör kostar inte så mycket och ger en del. Nästa steg kan vara att byta lysrörsrampen till en med fler rör i.

      Kommentar

      • krizz
        • January 2008
        • 51

        #4
        Ursprungligen postat av petnym
        Man kan tillsätta koldioxid med hjälp av mäsk också, men det är rätt mäckligt... Det finns också flytande kolkälla typ "Easy Carbo" och liknande också...

        Hur är Easy Carbo VS "riktig" Co2?
        Funkar det? Jag har nyss börjat använda det och jag undrar om det finns någon som sett att det blir skillnad.
        Hur lång tid tar det innan man kan se resultat?

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Ursprungligen postat av MagArne
          Hur stark belysning har du till dina akvarium? Ska du tillföra CO2 så behövs det även mer ljus och gödning för att få balans och ökad tillväxt. Så mitt tipps är att se över belysningen först. Det brukar kosta betydligt mindre än en bra CO2 anläggning. Förhoppningsvis så ökar tillväxten på dina plantor av enbart mer ljus så att du kanske kan vänta lite med CO2.

          Reflektorer för lysrör kostar inte så mycket och ger en del. Nästa steg kan vara att byta lysrörsrampen till en med fler rör i.
          Här gäller faktiskt precis tvärt om.
          Med högre CO2 halt så minskar ljuskravet (inte jätte mycket men minskar gör det)
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Fridas
            • September 2007
            • 629

            #6
            Då kanske Easy Carbo är något att testa då, borde i alla fall vara bättre än inget alls. Konstigt egentligen att man inte kan använda sig av sin egen utandningsluft. Den innehåller ju mycket Co2, och billigare kan det ju inte bli
            ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av Fridas
              Konstigt egentligen att man inte kan använda sig av sin egen utandningsluft. Den innehåller ju mycket Co2, och billigare kan det ju inte bli
              Det "kan" du... om du orkar att stå och flämta ned i akvariet från morgon till kväll varje dag.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                Ursprungligen postat av Fridas
                Då kanske Easy Carbo är något att testa då, borde i alla fall vara bättre än inget alls. Konstigt egentligen att man inte kan använda sig av sin egen utandningsluft. Den innehåller ju mycket Co2, och billigare kan det ju inte bli
                ett mäsksystem är inte så dumt, 20minuter att pilla ihop och en startkostnad på ca 20kr och sen ca 3kr per 2 veckor i drift
                skulle dock rekomendera en separat pump som går på timer för att kunna slå av systemet på natten och då kostar det en 80-100kr extra.

                Kommentar

                Arbetssätt...