Bra grejer i Kina...eller mest skit ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Bra grejer i Kina...eller mest skit ?

    Hej Alla !

    Den som har lite koll på mig vet att jag har varit i Kina.

    Exempelvis se denna länk.


    Efter diverse strul lyckades jag få lite tid att springa in i en akvarieaffär.

    Jag kunde inte motså frestelsen att köpa på mig lite grejer.


    Ytterfilter, pumpar mellan 3-700 liter, med en massa slangar och strilrör.

    Cirkpump, pumpar mellan 4-1000 liter.

    Filtermatta, mediumporig tror jag, 50x50x5 cm,

    Diverse aktivt kolfilter,

    100 st Biobollar, storlek lite mindre än en 1-krona, delbara, med filtermatrial i mitten.

    Summa kostnad för allt: 425 kr.


    Någon som vet om det är några vettiga grejer jag har köpt, jag begriper egentligen inte vad jag har köpt..???..men kunde inte låta bli...
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Det är nog bra grejer du köpt, men jag förstår inte varför du startar så många trådar om samma sak
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      aj aj aj aj....

      glömde ladda upp bilderna.......
      Bifogade filer
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Svaret på din fråga är att det finns bra grejer och skit.
        Dom som jag känner som har produktion av akvarieprylar i Kina säger att kunskapen och tekniken utan tvekan finns för att producera bra prylar men att kvalitetskontroll är ett rätt okänt begrepp. Dvs har de inte själva stenhård kontroll över vad som produceras så blir kvaliten snabbt urusel.
        Jag har sett myckte akvarieprylar som säljs i Sverige och som producerats i Kina som är riktigt bra, men också sådant som är rena skräpet.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • patdah
          • November 2007
          • 659

          #5
          Med tanke på det låga priset så är det ju helt klart värt att testa prylarna. Fungerar det inte kan du ju alltid gå tillbaka till dom sakarna du använt innan.
          /Patrik

          I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Svaret på din fråga är att det finns bra grejer och skit.
            Dom som jag känner som har produktion av akvarieprylar i Kina säger att kunskapen och tekniken utan tvekan finns för att producera bra prylar men att kvalitetskontroll är ett rätt okänt begrepp. Dvs har de inte själva stenhård kontroll över vad som produceras så blir kvaliten snabbt urusel.
            Jag har sett myckte akvarieprylar som säljs i Sverige och som producerats i Kina som är riktigt bra, men också sådant som är rena skräpet.
            Kan inget om kvalitén på akvariemojänger från Kina.
            Men håller med dig generellt. Jobbar själv mycket med Kina
            De kan köra fram de mest underbara grejerna, och de mest urusla grejerna.
            Jag får helt enkelt göra lite trial and error på dom grejerna jag har plockat
            hem i bagaget.

            Kanske man skulle göra det halvvetenskapligt och göra en artikel av det ?

            Skulle det vara av intresse för Zoopet ?
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av patdah
              Med tanke på det låga priset så är det ju helt klart värt att testa prylarna. Fungerar det inte kan du ju alltid gå tillbaka till dom sakarna du använt innan.
              Ja, det tar ju bara några månader eller högst ett halvår att fixa ett vattenskadat golv...
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av petnym
                Ja, det tar ju bara några månader eller högst ett halvår att fixa ett vattenskadat golv...

                skulle ifs ge mig en utmärkt anledning att byta golvet som är ganska slitet som det är ......
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  Kanske man skulle göra det halvvetenskapligt och göra en artikel av det ?
                  Det är väl det som är svårt att göra eftersom man skulle behöva testa minst 10-20 av varje pump och dessa dessutom måste komma från olika produktionsserier.
                  Testar man bara 1 eller 2 av varje så kan man ha haft tur och fått bra exemplar och då blir resultatet för bra. Har man fått dåliga exemplar så blir resultatet missvisande åt andra hållet.
                  De är ju annars bra på att kopiera och en god vän till mig berättade att de i Kina till 100% hade kopierat en av deras produkter. Det roliga var bara att de själva i en produktionsserie hade gjort ett konstruktionsfel på deras egen produkt som de då fick dra in. Dock så var det just en sådan produkt som kineserna hade fått tag på och kopierat - så nu hade alla kinesiska kopior detta konstruktionsfel
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Det är väl det som är svårt att göra eftersom man skulle behöva testa minst 10-20 av varje pump och dessa dessutom måste komma från olika produktionsserier.
                    Testar man bara 1 eller 2 av varje så kan man ha haft tur och fått bra exemplar och då blir resultatet för bra. Har man fått dåliga exemplar så blir resultatet missvisande åt andra hållet.
                    De är ju annars bra på att kopiera och en god vän till mig berättade att de i Kina till 100% hade kopierat en av deras produkter. Det roliga var bara att de själva i en produktionsserie hade gjort ett konstruktionsfel på deras egen produkt som de då fick dra in. Dock så var det just en sådan produkt som kineserna hade fått tag på och kopierat - så nu hade alla kinesiska kopior detta konstruktionsfel

                    Känner igen det från våra produkter.
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    Arbetssätt...