cirkulationspump som suger torrt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dalis
    • October 2006
    • 31

    cirkulationspump som suger torrt?

    Hejsan!
    Har satt in en bakgrund med filtermattekuber och cirkulationspump i mitt 150l. Blev rekommenderad en maxi jet 680l/h i affären och cirkulationsmässigt fungerar den utmärkt. Problemet är att den hela tiden suger ner till den punkt där den nästan suger luft (ibland börjar den hosta bubblor). Insuget till bakgrunden är en 1,5cm tjock pp10 (precis som resten av kuberna) ca 5cm i diameter. Det fungerar när jag kör helt utan insugsfilter och bara med kuberna men när jag sätter dit filterbiten för insuget blir det på gränsen.
    Någon som har några tips på mer genomsläppliga insug som kan monteras med fisk och vatten i eller något tips på hur jag kan strypa pumpen lite?
    Mvh
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ett insug till eller ett grovare raster, kanske?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Dalis
      • October 2006
      • 31

      #3
      problemet är ju att jag inte kan tömma det och börja skära i bakgrunden då det är fiskar i det. Kan man placera in ett raster utan att limma?

      Kommentar

      • FredrikH
        • February 2007
        • 724

        #4
        Ursprungligen postat av Dalis
        problemet är ju att jag inte kan tömma det och börja skära i bakgrunden då det är fiskar i det. Kan man placera in ett raster utan att limma?
        Det ska du kunna göra om håler passar perfekt, då kilas ju rastern fast liksom, och sitter bra
        200l SA
        Pågång: Biotopakvarium Östasien!

        - Vem är den där lol alla snackar om?

        Kommentar

        • Svempus
          • February 2007
          • 30

          #5
          På dom flesta pumpar finns det ju sätt att reglera mängden genomströmmande vatten. Finns inte det på din pump?

          Kommentar

          • Dalis
            • October 2006
            • 31

            #6
            tyvärr finns det inte nåt reglage för genomströmning:/ Har sökt en del på forumet ny och tror jag ska försöka strypa utblåset lite med ett buntband eller med en filterbit i utblåsslangen så kanske det fungerar ändå. annars blir det till att ta fram kniven och få till insuget så att det fassar ett raster (insuget är inte helt runt i dagsläget). Oroar mig dock för fiskarnas hälsa då jag har målat med någon sorts utomhusfärg under lacken, man kanske får modda rastret istället?

            Kommentar

            • Promod
              • December 2006
              • 33

              #7
              Jag har också haft problem med ojämt flöde mellan bakgrunden och det är väldigt lätta att underskatta genomströmingen. Numera är min standardlösning att silikona fast myggnät i plast bakom insugshålet när jag använder filtermatta som 'raster', då kan jag också rengöra filtermattan utan att riskera att fiskar simmar in bakom. Problemet ökar ju med tiden då filterbiten du har i insugshålet samt kuberna blir igensatta och filterbiten som sitter i insugshålet kan ju behövas göra ren varje vecka.

              Ett eller flera raster är att föredra men matta kan man ju dölja enklare samt skräddarsy storleken på.

              Jag brukar också lägga pumphuvudet på botten i akvariet bakom bakrunden och sedan dra en slang mellan pumpens utblås och utblåset genom bakgrunden. I vissa fall har jag även satt en slangklämma modell större så att jag kan strypa utblåset. Jag har provat lite olika varianter med att låta en del av vattnet blåsa ut bakom bakgrunden med det funkar ofta dåligt.
              Lägger man pumpen på bottenglaset är det lämpligt att lägga en bit filtermatta eller några kluttar silikon för att slippa oljudet och vibrationer.

              Kommentar

              • mayday
                • November 2005
                • 2085

                #8
                alltså .. nu vet du att du ska testa innan du häver i fisk

                Att tänka på är att dina raster kommer slama igen lite
                samt din filtermatta lika så och då sänks genomströmligheten o då har du problem igen,

                Överdemensionera alltid
                ______________________________________________

                "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                Kommentar

                Arbetssätt...