T5 rör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svanvik
    • November 2006
    • 38

    T5 rör

    Har tänkr bygga en egen ramp med T5 rör. De som jag sett i Akvariehandeln är rätt dyra. Har också sett en del vanliga armaturer för inbyggnad i tal och kök mm till ett helt annat pris. Då jag tänkt ha en heltäckande ramp med ventilationgaller på borde det gå att bygga in den där lika väl som tex ovanför en diskbänk!

    Vad bör man tänka på? Är det andra skillnader än Watt tal på olika armaturer. Producerar de avsevärt med värme än T8?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Svanvik
    Vad bör man tänka på? Är det andra skillnader än Watt tal på olika armaturer.
    Ja, det finns två olika typer, High output (HO) och High-Efficiency (HE). Du skall ha sådana som är High output om du vill kunna få tag på bra rör (ie: rör med hög färgtemperatur) till dom...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Svanvik
      • November 2006
      • 38

      #3
      Tackar, det kände jag inte till. Vad är det för skillnad på dessarent tekniskt?

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Skillnaden är att det är olika effekt och längd på rören, där High output-rören har en serie med effekter och längder, och High efficency-rören har en annan serie med helt andra effekter och länger. Där High efficency-rören är längre i förhållande till dess effekt jämfört med High output-rör. Dom har alltså klämt in mer effekt per centimeter rör i High output-modellen...
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • morphriz
          • October 2005
          • 875

          #5
          Tänkt på att det är förenat med viss risk att bygga saker själv, speciellt med tak-armaturer som källa till de olika delarna.

          Bla http://aquaristic.de säljer fuktskyddade T5-socklar till någorlunda vettiga priser så hittar du resten kanske det kan hjälpa dig lite på vägen. Sen rekommenderar jag starkt elektroniska drosslar. Även om det går att få tag i "vanliga" är det ingen höjdare.

          Den jag tycker är den största fördelen med T5 är att de behåller sin uteffekt och spektra även vid höga temperaturer i luften nära röret. Dett gör dem bättre för inbyggnad i ex möbelkar.

          Vill man bara ha effekten, inte oroar sig för ev temperatur och tänker bygga själv är ODNO, OverDriven Normal Output, T8 ett alternativ. Det går ut på att man kopplar ihop elektroniska drosslar med uttag för flera rör på ett ensamt rör och får då en effektboost. 2 utgångar på ett rör ger c:a 50% mer, 4 ger 100%. Man kortar livslängden på rören till c:a hälften men T8 rör är såpass billiga att det kan löna sig iaf.

          Jag har kört 2x36W drosslar över ett 30W rör. Det funka jätte bra. Två av dem parallellkopplade gav synligen mer ljus än en 70W MH. Det säger ju egentligen inget även om bägge hade färgtemp på 10000K, rören kan ju förskjutas.
          mvh Mattias
          --
          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
          - Shakespeare.

          Kommentar

          • Svanvik
            • November 2006
            • 38

            #6
            Tackar! Finns det krav på vissa klassningar på ramper för akvariebruk eller kan man ta en vanlig standard ramp? IP20 hette den jag tittade på. Det är ju trots allt en fuktig miljö.

            Kommentar

            • morphriz
              • October 2005
              • 875

              #7
              IP20 är inte vattensäkert alls. Bara petsäker.

              En guide:
              RISE är ett statligt forskningsinstitut som samverkar med akademi, näringsliv och samhälle i det svenska innovationssystemet. Välkommen till RISE!


              Har du ett akvarium med bara luftdriven cirkulation, billifilter osv, där det aldrig bildas en stråle kanske du kan klara dig med droppsäkert. Annars är det spolsäkert som gäller.

              Täckglas ändrar naturligtvis detta, många akvarieramper i handeln är inte vattensäkra alls just av denna anledning. Finns en tråd här på zoopet som behandlar det mer(Kjell förklara varför det är så iirc).

              Gamla ramper, med drosslar som kan under vissa situationer klämma ur sig väldigt mycket, är inget att leka med. Mycket farliga saker!
              mvh Mattias
              --
              #define QUESTION ((bb) || !(bb))
              - Shakespeare.

              Kommentar

              • Svanvik
                • November 2006
                • 38

                #8
                Tackar!

                Kommentar

                Arbetssätt...