Elförbrukning akvarierum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    Elförbrukning akvarierum

    Jag har räknat på vad mitt akvarierum kostar per år. Det är totalt 15 st akvarium. Detta måste vara den enskilt största utgiftspost jag har.
    Bifogade filer
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är bara att gratulera, en tusing i månaden i bara ström
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • rent vatten
      • April 2005
      • 1061

      #3
      Det blir drygt 850kr /månad då.Hur pass bra är ditt akvarierum isolerat.

      Kommentar

      • rent vatten
        • April 2005
        • 1061

        #4
        Det stämmer nog ganska bra med mina utgifter då ser jag.Jag har 8st kar i mitt akvarierum och el kostnaden ligger på ca 400kr/månad nu vintertid.

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Jag räknade ut någe liknande då jag körde alla mina kar nåt år sedan med elmätare och ett visst antal timmar så räkna jag ut ett snitt och det är fasen inte gratis att husera vatten som ska vara 30 grader varmt.
          Numera så är det endast 720 karet som är 30 grader och dom andra mellan 25 och 27 grader.
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #6
            Tror jag skiter i o räkna.
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av kaj.p
              Tror jag skiter i o räkna.
              Skulle jag med göra om jag var du
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Sedan bidrar ju också akvarierna till att hålla nere värmekostnaderna lite. Pumparna alstrar ju värme, lysrörsdrosslarna alstrar ju värme, en luftavfuktare producerar värme etc.
                Så man kan ju inte riktigt säga att all elförbrukning till akvarierna enbart förbrukas i akvarierna utan de gör också att värmekostnaderna hålls nere jämfört med om man inte haft några akvarier alls.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • rent vatten
                  • April 2005
                  • 1061

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Sedan bidrar ju också akvarierna till att hålla nere värmekostnaderna lite. Pumparna alstrar ju värme, lysrörsdrosslarna alstrar ju värme, en luftavfuktare producerar värme etc.
                  Så man kan ju inte riktigt säga att all elförbrukning till akvarierna enbart förbrukas i akvarierna utan de gör också att värmekostnaderna hålls nere jämfört med om man inte haft några akvarier alls.
                  Jo, det stämmer nog.Men i mitt fall så skulle jag inte ha någon värme i överhuvudtaget i mitt akvarierum.Jag använder ett ute föråd till akvarierum.Det skulle inte behövas värme där om inte jag hade akvarium där.

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    Var glad att du inte är växtakvarist. Då hade kostnaden för belysningen varit ännu högre... Men man kanske kan köra belysningen endast 8 timmar per dag?
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av petnym
                      Var glad att du inte är växtakvarist. Då hade kostnaden för belysningen varit ännu högre... Men man kanske kan köra belysningen endast 8 timmar per dag?
                      Har man inte växter i akvariet så räcker det ju med en stark takbelysning och sedan ser man bara till att ha tänt över akvarierna när man själv är i "fiskrummet"
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • admin
                        Christian Alfredsson

                        • November 2004
                        • 11220

                        #12
                        Jag har räknat med 1 timme om dagen för elementet utslaget på hela året. Det går nog bara när det är riktigt kallt.
                        Christian Alfredsson
                        Tekniskt ansvarig Zoopet

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Vad som kostar är ju främst uppvärmningen av rummet och inte akvarierna i sig. Man skulle kunna spara en hel del genom att även isolera akvarierna med rejält med frigolit på alla sidor utom framrutan.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #14
                            Tittar man på admins sammanställning så är det främst pumpar och belysning som kostar i hans fall...
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • petnym
                              • May 2002
                              • 5028

                              #15
                              Lite trist med de höga elpriser som råder... Det är (åtminståne för mig) den största enskilda utgiften för min hobby. -Och det känns inte som man får så mycket för pengarna (om man jämför med glädjen när man köper nya fiskar eller en ny lysramp eller pump)...

                              Har själv i allt större utsträckning börjat jämföra strömförbrukning på akvarieprylarna och fundera över hur kort belysningstid man kan ha, osv... för att eventuellt kunna skaffa ett till akvarie utan att ruinera sig.
                              Senast redigerad av petnym; 07 January 2007, 17:43.
                              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...