Tunze Turbelle nanostream som filterpump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    Tunze Turbelle nanostream som filterpump?

    Sitter och fantiserar om framtida akvarieprojekt (-ja, vad skall man göra på sin semester?) ...fick idén om att använda en Tunze Turbelle nanostream som filterpump för ett "BTN-filter" (ie: filter bakom BTN-bakgrund). Det blir ju ett energisnålt alternativ (endast 8W) till mer kraftfulla pumpar som tex Eheim 1260 på smått oekonomiska 65W. Tror ni det går? Den har ju säkert ingen tryckhöjd men pumpen behöver ju bara skyffla vatten från ena sidan av bakgrunden till den andra... Någon som provat?

    Senast redigerad av petnym; 05 January 2007, 11:47.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Känns nästan som en datorfläkt monterad i bakgrunden skulle göra typ samma jobb.
    Måste ju var en liknande konstruktion iaf.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Ursprungligen postat av heeke
      Känns nästan som en datorfläkt monterad i bakgrunden skulle göra typ samma jobb.
      Måste ju var en liknande konstruktion iaf.
      Fast en datorfläkt är ju svår att få vattentät...
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • Långås
        • December 2005
        • 1368

        #4
        Tanken har slagit mig med efter att ha sett dessa i drift hos en vän som har saltvatten. Är ju ett jäkla drag i dom trots väldigt låg effektförbrukning.
        Mvh Peter

        Kommentar

        • amazonfarmen
          • June 2006
          • 508

          #5
          Ursprungligen postat av petnym
          Sitter och fantiserar om framtida akvarieprojekt (-ja, vad skall man göra på sin semester?) ...fick idén om att använda en Tunze Turbelle nanostream som filterpump för ett "BTN-filter" (ie: filter bakom BTN-bakgrund). Det blir ju ett energisnålt alternativ (endast 8W) till mer kraftfulla pumpar som tex Eheim 1260 på smått oekonomiska 65W. Tror ni det går? Den har ju säkert ingen tryckhöjd men pumpen behöver ju bara skyffla vatten från ena sidan av bakgrunden till den andra... Någon som provat?

          http://images.google.se/images?svnum...&btnG=S%C3%B6k
          Menar du att det ska sitta bakom bakgrunden där du har filtermatta och du har BTN med mellanrum vid gavlarna ?

          Denna typen av pumpar har ingen "tryckhöjd" eller avsedda för att kombineras med filter, så jag tror att det är olämpligt.

          Dock så har Tunze väldiga problem med dessa pumpar, så jag skulle vänta länge innan jag köpte någon NanoStream.

          Har köpt annat märke istället, så imorgon blir det att koppla in 6 cirkulationspumpar på 1500-4600L/h

          //Calle
          www.goc.se

          Kommentar

          • sad_ant
            • November 2006
            • 84

            #6
            har en maxijet på 1000l/h i min btn modul den drar 11 eller va det 13w.... varför krångla till det?

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av sad_ant
              har en maxijet på 1000l/h i min btn modul den drar 11 eller va det 13w.... varför krångla till det?
              Vadå krångla till det?

              1000 l/h är lite klent i ett riktigt stort akvarie, och maxijet-pumpens strömförbrukning ligger på samma nivå som motsvarande Eheim-pump.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • sad_ant
                • November 2006
                • 84

                #8
                okej då men går det inte att slänga ihop ett par pumpar då borde bli mer ekonomiskt beror ju på vad du vill ligga på för flöde detta förutsatt att de inte är alltför stora förstås

                Kommentar

                Arbetssätt...