Bygga om från T8 till T5?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sad_ant
    • November 2006
    • 84

    Bygga om från T8 till T5?

    Hej
    Jag har ett 450liters akvarie med välvd frontruta, snyggt, men det är svårt att köpa bättre ramper till den
    sitter 2x 38w t8 däri nu, och det är lite klent när man kör med gödning och co2...
    tänkte att man kanske kan byta ut dem till 2st 80w t5, men någon som gjort detta och vet om det går?

    är detta allt man behöver?

    är det smidigt med dimmer(som extraval där nere +50€) behöver man någon speciell utrustning för att dimma dem?

    vad är detta? och behövs det? i så fall behöver man ju 2st då det bara finns 1x80w
    verkar meningslöst att köpa 2x54w...
    Senast redigerad av sad_ant; 04 January 2007, 12:25. Anledning: glömde länk
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Den första är komplett med ballast och allt, den nedre är en ballast med lösa lysrörsändar som du får skruva fast någonstans.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • sad_ant
      • November 2006
      • 84

      #3
      ahhhh.....
      vad tror du om att köpa en lös 80w och sätta utöver mina som jag har nu då? är det något som kan fungera? eller är det smartare att köpa en komplett? 2x80?

      Kommentar

      • Amel
        • July 2003
        • 75

        #4
        Jag har också Vision 450 L. Jag har köpt Arcadia T5 39 W controler med 2 st T5.

        Ett T5 rör har jag satt längst fram och den andra, mellan de 2 original T8 Juwel ramper. Jag funderar även att köpa en 54 W T5 Arcadia controler som jag kan stoppa i mitten. De andra två 39 W skulle få plats längst fram.

        Kommentar

        • Amel
          • July 2003
          • 75

          #5
          Ursprungligen postat av sad_ant
          Hej
          Jag har ett 450liters akvarie med välvd frontruta, snyggt, men det är svårt att köpa bättre ramper till den
          sitter 2x 38w t8 däri nu, och det är lite klent när man kör med gödning och co2...
          tänkte att man kanske kan byta ut dem till 2st 80w t5, men någon som gjort detta och vet om det går?

          är detta allt man behöver?

          är det smidigt med dimmer(som extraval där nere +50€) behöver man någon speciell utrustning för att dimma dem?

          vad är detta? och behövs det? i så fall behöver man ju 2st då det bara finns 1x80w
          verkar meningslöst att köpa 2x54w...
          Controllen står utanför akvariet. Jag har hängt min bakom akvariet på väggen. Väldigt smidigt.

          Jag är inte säker att du får plats med en 80 W. Röret är 145 cm. Akvariet är 150 cm lång. Det kanske går.

          Kommentar

          • sad_ant
            • November 2006
            • 84

            #6
            tror du att du kan ta bild och lägga ut här eller maila? vore intressant att se då det är lite svårt att förstå exakt hur du har gjort
            du har ju helt rätt med längden, 54w it is then
            Senast redigerad av sad_ant; 04 January 2007, 13:18. Anledning: längd på rör

            Kommentar

            • Amel
              • July 2003
              • 75

              #7
              Ursprungligen postat av sad_ant
              tror du att du kan ta bild och lägga ut här eller maila? vore intressant att se då det är lite svårt att förstå exakt hur du har gjort
              Har ingen bra kamera. Ska be min kompis ta bilder.
              Egentligen är det enkelt. Kontrolern står utanfår akvariet, som sagt. Strömkablar(4 st) går från kontrollern till lysrörshållarna in i akvariet, naturligtvis.
              Rören står på de 2 plast mittstagen. Jag brukar flytta dem när jag rengör akvariet. Enkelt. Har också skaffat T5 reflektorer.

              Kommentar

              • sad_ant
                • November 2006
                • 84

                #8
                vart du nöjd med resultatet? vad tror du om 2x56w + original då...
                tänkte mer på hur fäster man dem enklast i toppen då? måste man borra fast dem eller?

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Jag har aqualights analogt dimmbara T5. För att dimma den krävs en timer som dimmar ner via styrström 1-10v, jag vet inte riktigt vad som finns på marknaden. Jag använder IKS akvariedator.

                  Enligt en lamptillverkare jag varit i kontakt med så sliter analog dimmning på lysrören så att de tappar sin färg fortare, vet inte om det är sant.

                  Om du köper den digitalt dimmbara så finns det en timer från samma tillverkare, då ligger du mycket långt fram i utvecklingen. Det är klart grymt med soluppgång och solnedgång i karet.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • No Ak
                    • December 2006
                    • 108

                    #10
                    vad är T5 och T8?

                    H.

                    Kommentar

                    • Amel
                      • July 2003
                      • 75

                      #11
                      Ursprungligen postat av sad_ant
                      vart du nöjd med resultatet? vad tror du om 2x56w + original då...
                      tänkte mer på hur fäster man dem enklast i toppen då? måste man borra fast dem eller?
                      Jag är jätte nöjd. Behövde inte borra fast dem. Jag har bara lagt dem på mittstagen. Eftersom jag också har T5 reflektorer, så ligger inte rören direkt på plasten; mindre risk för att plasten ska bli varm.

                      Kommentar

                      • Amel
                        • July 2003
                        • 75

                        #12
                        Ursprungligen postat av sad_ant
                        vart du nöjd med resultatet? vad tror du om 2x56w + original då...
                        tänkte mer på hur fäster man dem enklast i toppen då? måste man borra fast dem eller?
                        Menar du 2x54 W T5 ? Rören är 115 cm + lysrörshållarna ca 120 cm.I mitten får de säkert plats. Kolla också hur det är längst fram. Jag tror att jag mätt och att de borde funka där också.

                        Kommentar

                        • sad_ant
                          • November 2006
                          • 84

                          #13
                          hur mycket bygger de på höjden då? det är ganska tight om utrymme från mittenstaget till "locket" har du satt dem för matningsluckorna eller? fast du hade de mindre iof...
                          förstår inte hur du menar lagt dem på mittstaget?

                          Kommentar

                          • Amel
                            • July 2003
                            • 75

                            #14
                            Ursprungligen postat av sad_ant
                            hur mycket bygger de på höjden då? det är ganska tight om utrymme från mittenstaget till "locket" har du satt dem för matningsluckorna eller? fast du hade de mindre iof...
                            förstår inte hur du menar lagt dem på mittstaget?
                            Mina 39 W T5 är ca 85 cm långa. Alltså längre än avståndet mellan de 2 mittenstagen. Jag har inte fäst dem på något sätt utan bara lagt dem på de 2 stagen. Det finns utrymme kvar till locket.

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #15
                              Ursprungligen postat av No Ak
                              vad är T5 och T8?

                              H.
                              Lysrör.
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...