Hjälp med valet av luftpump och doppvärmare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiskprincessa
    • December 2006
    • 51

    Hjälp med valet av luftpump och doppvärmare

    Hej!

    Är ny på detta område och undrar om någon av er kan hjälpa mig med valet av luftpump och doppvärmare. Vilka märken skulle ni rekommendera? Det finns så många att välja mellan att jag inte kan välja själv. Här hemma är det alltid minst 23 grader varmt (är frusen av mig). Akvariet jag håller på att starta upp är på 170 liter. Vilken effekt borde doppvärmaren ha? Har mest tänkt hålla gurami.
  • tetra 1
    • July 2005
    • 1225

    #2
    Som doppvärmare funkar en jäger 150w eller 150w aquael bra.
    Luftpump behöver du inte du behöver bara ett filter som krusar på vattenytan tex. ett eheim 2213 ytterfilter eller ett Aquael fan 3 innerfilter.

    Kommentar

    • fiskprincessa
      • December 2006
      • 51

      #3
      Vad bra! Då det var ett begagnat akvarium jag köpte följde en Eheim 2213 ytterfilter med. Trodde att det behövdes massor med luftbubblor för att syresätta vattnet. Tack för ett snabbt svar!

      Kommentar

      • tetra 1
        • July 2005
        • 1225

        #4
        Inga problem!

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Har du 23 grader hemma så behövs nog ingen doppvärmare heller. Belysning och filter brukar ju kunna hålla temperaturen några grader över rumstemp... Du kan ju prova och se vad temperaturen blir...
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • fiskprincessa
            • December 2006
            • 51

            #6
            Men hur fungerar det med temperatur? Om det t.ex. står i artbeskrivningen att fisken bör ha 22-28 grader varmt vatten trivs den då bäst när vattnet är 22 grader eller när det är 28? Likadant är det ok med temperaturväxlingar som eventuellt skulle uppstå varje natt när ljuset inte är på om jag inte har en doppvärmare som skulle se till att temperatur är konstant?

            Kommentar

            • LinneaHYLK
              • October 2006
              • 206

              #7
              En liten temperaturväxling sker väl i naturen med? Solen skiner ju inte jämt, så detta är nog inget problem..

              Står det att fisken vill ha en temp på 22-28 grader så antar jag iaf att medel är det bästa, även om den klarar alla gradantal däremellan. Så 25 grader ungefär? Sen beror det ju på om man har andra fiskar också som vill ha kallare eller varmare vatten.. De kan ju anpassa sig lite.

              Läste nånstans att fiskar lever längre, men inte blir lika produktiva om de lever lite kallare. Så står det 22-28 kanske man väljer 23 grader i så fall, men om det verkligen stämmer på alla firrar vet jag inte..

              Kommentar

              Arbetssätt...