Tipsa om Lysrörsramp-lösning!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azeah
    • October 2005
    • 266

    Tipsa om Lysrörsramp-lösning!

    Till mitt 840L akvarium. Måtten 200x70x60 (lxbxh).

    Börjar bli dax att finna en ny lösning då vår nuvarande hemmabyggda ramp (följde med vid inköp av kar) börjar se sina sista dagar pga felbygge och mögel.

    Ett alternativ är ju att bygga en ny "låda" och flytta över elektroniken. Men hur målar man eller behandlar man insidan för att den inte ska mögla? Vilket den gör nu, det är inga foderrester utan färgen lixom möglar...

    Annars om jag ska köpa ny ramp? Finns det så stora heltäckande?

    Vad/Hur hade ni gjort?!
    1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon
  • Niklas Sundqvist
    • December 2005
    • 88

    #2
    Ursprungligen postat av Azeah
    Till mitt 840L akvarium. Måtten 200x70x60 (lxbxh).

    Börjar bli dax att finna en ny lösning då vår nuvarande hemmabyggda ramp (följde med vid inköp av kar) börjar se sina sista dagar pga felbygge och mögel.

    Ett alternativ är ju att bygga en ny "låda" och flytta över elektroniken. Men hur målar man eller behandlar man insidan för att den inte ska mögla? Vilket den gör nu, det är inga foderrester utan färgen lixom möglar...

    Annars om jag ska köpa ny ramp? Finns det så stora heltäckande?

    Vad/Hur hade ni gjort?!


    du kan ju altid använda dig av fuckt spärr (en gummimassa) som man målar på på väggarna i badrum. eller köpa te.x båt fnissa en klarlack till trä båtar
    sen kan du täcka under sidan av lys rampen med mylar liknar alu folie lite gran
    det är en tun plastfilms reflecktor till lys rören det fins på väl sorterade blom/trädgårds butiker

    Kommentar

    • Azeah
      • October 2005
      • 266

      #3
      Gärna om någon fler har nån ide.... lr tips!?
      1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

      Kommentar

      • Tenkare
        • May 2005
        • 2519

        #4
        Jag är inne på att beställa en 200*60 akvastabil effect light ramp.
        Ska bara ha svar på lite frågor om den först. Det står inga mått på dom ställen jag har kollat. Väntar på en broschyr från akvastabil får väl den i veckan. Men om måtten inte skulle stämma tex. till mitt 720 är det ju 200*60 så kan man ju lägga täckglas eller någon rostfriplåt lösning i bakkant.
        Neca eos omnes, deus suos agnoscet


        Min zon Min Tenkare

        Kommentar

        • Azeah
          • October 2005
          • 266

          #5
          Jo det skulle man ju kunna, det är inte en så dum ide. Men eftersom vi har 840L som rumsavdelare så blir ju inte det så jättefint.

          Kanske skulle kunna bygga nån typ av "skal" som man fäster en sådan ramp i.

          Hur många rör/styrka är det i en sådan akvastabil ramp?
          1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

          Kommentar

          • Tenkare
            • May 2005
            • 2519

            #6
            Den till 720 liters akvariet ska det sitta 4*30 watt. Men det står även i texten att det går att bygga in mera. Som sagt jag får en broschyr i veckan så kan jag nog ge dig mera info.
            Men visst bygger du ett liteet skal så rampen får plats så kan det nog fungera.
            Neca eos omnes, deus suos agnoscet


            Min zon Min Tenkare

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              #7
              få en plåtslagare att fixa nån nice plåtbit till dig?..
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • Shilo
                • June 2005
                • 170

                #8
                Ursprungligen postat av Tenkare
                Den till 720 liters akvariet ska det sitta 4*30 watt. Men det står även i texten att det går att bygga in mera. Som sagt jag får en broschyr i veckan så kan jag nog ge dig mera info.
                Men visst bygger du ett liteet skal så rampen får plats så kan det nog fungera.
                Jag har 4*56 watt i min ramp, en "Ocean" tror jag..till mitt 720 L.
                Kaniniska hälsningar

                Shilo

                Kommentar

                • peter_m_jonsson
                  • April 2006
                  • 451

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azeah
                  Ett alternativ är ju att bygga en ny "låda" och flytta över elektroniken. Men hur målar man eller behandlar man insidan för att den inte ska mögla? Vilket den gör nu, det är inga foderrester utan färgen lixom möglar...
                  När man bygger akvarium i plywood brukar man måla med epoxyfärg, så det skulle kunna funka för dig också.

                  Kommentar

                  • Azeah
                    • October 2005
                    • 266

                    #10
                    Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
                    När man bygger akvarium i plywood brukar man måla med epoxyfärg, så det skulle kunna funka för dig också.
                    Aha... inte en dum ide.... tack.

                    Vad säger ni om att lacka insidan av rampen i akvarielack då?
                    1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Det känns onödigt dyrt. Ta isf någon vanlig 2 komponents vattenbaserad lack. blir garanterat billigare.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • Azeah
                        • October 2005
                        • 266

                        #12
                        Ursprungligen postat av heeke
                        Det känns onödigt dyrt. Ta isf någon vanlig 2 komponents vattenbaserad lack. blir garanterat billigare.
                        Är det inte farligt om det blir kondensdroppar på sån lack som sen droppar ner i vattnet. (har inge täckglas)?
                        1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azeah
                          Gärna om någon fler har nån ide.... lr tips!?
                          Jag har använt mig av tunn genomskinlig akrylplast som jag målat vit på ena sidan och limmat (med limmet på färgsidan) mot rampen. Inte särskilt billigt men man får en riktigt fin vit och blank yta som kvalitémässigt slår allt annat...
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • Azeah
                            • October 2005
                            • 266

                            #14
                            Jag har använt mig av tunn genomskinlig akrylplast som jag målat vit på ena sidan och limmat (med limmet på färgsidan) mot rampen. Inte särskilt billigt men man får en riktigt fin vit och blank yta som kvalitémässigt slår allt annat...
                            Ja det var inte heller en dum idé! Då behöver du inte reflektorer eller?
                            1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

                            Kommentar

                            • Tenkare
                              • May 2005
                              • 2519

                              #15
                              Då fick man hem katalogen idag. Hyffsat bra bilder(dock kunde jag inte hålla mig utan beställde rampen i måndags) finns i t5 och t8 utförande.
                              till 720 liters 200*60 t8 kommer den med 4*30 watt utbyggbar till 10*30.
                              t5 4*39 utbyggbar till 10*39.
                              900 liters inga mått på ramp kommer i t8 4*30 utbyggbar till 12*30 och i t5 4*39 utbbyggbra till 12*39.

                              Ser ut att ha inbyggda reflektorer, man slipper använda täckglas för allt är skyddat. Tydligen ska man kunna få den i ett dämpbart utförande. Simulerad soluppgång och nergång.

                              Frågor?
                              Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                              Min zon Min Tenkare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...