co2 frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredde L
    • October 2006
    • 241

    co2 frågor.

    Hej
    Var och köpte ett co2 system idag. Nu undrar jag hur lång tid det tar innan det börjar bubbla. Har inte sett något än och det har stått i 6timmar nu.
    Sen undrar jag vad jag bör tänka på nu i början. Har aldrig kört med co2 innan så alla tips är välkommna.När ska jag börja göda extra med pmdd?
    Akvariet är på 150l. Detta är anläggningen http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=186&page=1

    Mvh// Fredrik
    Mvh//Fredrik


  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Menar du bubbel från jäsningen eller från växterna?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Fredde L
      • October 2006
      • 241

      #3
      Ursprungligen postat av petnym
      Menar du bubbel från jäsningen eller från växterna?
      Jag menar från jäsningen.
      Mvh//Fredrik


      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Jäsningen borde starta omedelbart, säker på att du använde lagom temperatur på vattnet till mäsken? Kan också vara att flaskan står för svalt.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • NE
          • January 2004
          • 1549

          #5
          Får man inte CO2 (bubbel) från jäsningen innom ungefär en timme har man troligen någon läcka eller gjort något väldigt fel med mäskblandningen (läckor är nog det absolut vanligaste).
          /Niklas

          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

          Kommentar

          • Fredde L
            • October 2006
            • 241

            #6
            Jag gjorde allt enligt receptet. Tog och kortade slangen nu på morgonen och har dragit åt behållaren mer än vad det står i beskrivningen. Men gasen har inte tryckt ner vattnet i slangen mer än 3-5cm. Jag kanske inte har rört om mäsken tillräckligt?
            Mvh//Fredrik


            Kommentar

            • dreas
              • August 2005
              • 264

              #7
              Likadant hade hänt för mig när jag körde detta system, problemet låg i att det hade blivit baksug så akvarievatten hade gått ner i behållaren. kolla det annars är det bara att vänta.
              Tank även på att reaktorn måste sitta installerad ett tag så du får en biofilm på den, annars kommer inte bubblorna att vandra som de skall.

              Kommentar

              Arbetssätt...