rejält lysrörsproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • [xstream]
    • March 2006
    • 520

    rejält lysrörsproblem

    Tjo!

    Har supit ner mig rejält i träsket för att hitta lysrör till mitt kar. På grund av mina ganska speciella förutsättningar så skaffade jag två rätt udda armaturer. Specifikationerna på dem är lysande, t5 med hfdon och klarar 2st 14,21,28 eller 35W lysrör. Det enda som saknas är reflektorer och det borde vara en baggis att lösa.

    Problemet ligger i att ahlsell som jag köpte armaturerna av inte var intresserade av att ta hem ett paket med 14W aquarelle bara för min skull, jag skulle i så fall få köpa hela paketet om 25 rör.
    Medveten om att det fanns rör så köpte jag armaturerna i alla fall men nu lyckas jag inte hitta några passande rör.

    Hagen verkar inte tillverka t5 i någon av wattalen som är specade, 24W finns dock.
    En butik här i stan kunde få hem 14W osram-rör, med 4000K.
    Zooplanet, som verkar ha resten av aquarellerören, verkar inte hitta 14W t5 hos sin leverantör och pwss har än så länge inte svarat på mailet jag drog till dem.

    Har någon något bra tips? Jag är snart så uppgiven att jag kör på 4000k-rör (i ett Malawi!! urk) eller köper en hel 25-pack från ahlsells (kommer ju kosta 3000-4000 eller så dock)

    Cheers
    720L Malawi-biotop
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Du gjorde det svårt för dig som skaffade armaturer för den klena (ovanliga?) varianten på T5-rör... Kan bli svårt att få tag på lämpliga "akvarie"-rör till dom...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • [xstream]
      • March 2006
      • 520

      #3
      Japp, det hela är egentligen en fråga om att räkna in pengar i energiförbrukning. Eftersom jag trodde att aquarelle skulle gå få tag i förhållandevis billigt så satsade jag på t5 eftersom de ger mer ljus per watt och jag ska inte ha några växter i karet så ljuset är egentligen bara till för upplevelsen och då tyckte jag 4x14W kunde vara lämpligt.
      Dessutom var jag tvungen att ha <60cm lång armatur och då var ju 549mm-standarden för t5 lagom.

      Jo, det kan man väl säga, svårt var ordet.
      720L Malawi-biotop

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Med risk för att strö salt i såret så kan jag meddela att 24W (High-output)-varianten också är 549 mm.

        Tyvärr har jag inga tips om var man kan få tag i de rör du behöver... :-(
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • [xstream]
          • March 2006
          • 520

          #5
          Har några trådar ute, en firma i danmark säljer rättlysrör på 6500k, har skrivit och frågat om de skickar till sverige. pwss svarade nyss och de håller på och pratar med leverantör och skulle ta in om priset var bra.

          Så jag får väl se. Vill fortfarande gärna ha tips på var jag kan leta. Är inte supersugen på att beställa från danmark och jag är rädd att med de små kvantiteter vi pratar om så kommer det inte direkt bli billigt från pwss.

          Cheers
          720L Malawi-biotop

          Kommentar

          • MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

            #6
            tyska ebay. men som sagt det é "fel" t5 du skaffat!.
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

            Nunc Est Bibendum

            Kommentar

            • [xstream]
              • March 2006
              • 520

              #7
              Fel ur ett lätthetsperspektiv ja, men skillnaden på 4x14W och 4x24W i ett malawikar på 720 men där säkert 300L går åt till bakgrunden känns ändå ganska rätt.

              I ren uppgivenhet ringde jag min kontakt på Ahlsells idag och frågade vad ett 25-pack aquarelle skulle kosta och han gissade på strax under 2000, inte så farligt ändå med tanke på att nästan alla mina alternativ kommer kosta uppåt 700-1000 pix med frakt för fyra.

              Cheers
              Senast redigerad av [xstream]; 26 October 2006, 11:26.
              720L Malawi-biotop

              Kommentar

              Arbetssätt...