T5, T8, eller vad...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shilo
    • June 2005
    • 170

    T5, T8, eller vad...

    Jag har en 720 liters ramtank som jag har lite blandad soppa i, men nu vill jag ha Malawi eller nå´t i den stilen.
    Jag vill också göra av med ljusrampen en "Ocean" (tror jag), och bygga en ny i Alu eller trä.
    Hela karet ska kläs in i i trä så bara fronten syns, ev men bokhylla runt om.
    Jag får inte in ytterfiltret (en fx5) under tanken, så det ska stå i ett skåp sidan om.
    Nu kommer det svåra....jag kan inte bestämma mig om jag ska ha växter eller ej.
    Valet sätter ju grund för ljusrampens konstruktion, och ev CO2 anläggning, ph-kontroller, växtgödning o.s.v.
    Iofs tycker jag det ser så tråkigt ut utan växter (man kanske kan sätta i nån plastväxter), men det kanske bara är jag som tycker så för jag är ovan vid en sådan vy..
    Jag har läst massor av trådar här om MH, T5, T8 och compact-lysrör..
    1. MH sprider tydligen ljus i hela rummet då det ska hänga ovanför karet, och det vill jag inte.
    2. T5 ska tydligen jobba i 35´C, och det blir lite för varmt för min egen trivsel.
    3. T8 som jag har nu (150 cm) är dyra och "svåra" att få tag på. Den nya rampen skulle ha kortare rör förstås.
    4. Compact-lysrör verkar vara en kostnadseffektiv lösning, men helt förkastlig om man skulle ändra sig ang växterna.

    Nu är min tanke att det besitts en hel del kompetens här, så hjälp mig med råd. Alla ideér, för och emot, är välkommna!!!
    Kaniniska hälsningar

    Shilo
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Shilo
    1. MH sprider tydligen ljus i hela rummet då det ska hänga ovanför karet, och det vill jag inte.
    Om du endå skall "klä in" akvariet så kan du ju sätta för MH-lampan också (med lämplig ventilation)

    Ursprungligen postat av Shilo
    2. T5 ska tydligen jobba i 35´C, och det blir lite för varmt för min egen trivsel.
    Det är väl endå rören som skall vara 35C och inte du. (Rören lyser förövrigt bra även vid andra temperaturer)

    Ursprungligen postat av Shilo
    3. T8 som jag har nu (150 cm) är dyra och "svåra" att få tag på. Den nya rampen skulle ha kortare rör förstås.
    Hm... Finns väl i varenda akvariebutik? Betydligt billigare än både T5 och MH. Antagligen lättaste rören att få tag på, alla kategorier.

    Ursprungligen postat av Shilo
    4. Compact-lysrör verkar vara en kostnadseffektiv lösning, men helt förkastlig om man skulle ändra sig ang växterna.
    Vilka kompaktrör är det du tänker på?
    Senast redigerad av petnym; 05 October 2006, 14:40.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Optimal arbetstempemteratur för t5 och t8 är det samma så det behöver du inte bry dig om.

      Kompaktlysrör är säkert bra i små eller fyrkantiga burkar, i ett 720 är det nog den sämsta möjliga lösningen.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • MatsB
        • May 2005
        • 7

        #4
        Vill hänga på denna tråden lite, funderar på att byta till något man kan hänga i taket och då kan väl T5 vara bra men till ett 720 l kar vad behöver man då , har diskus och skall ha lite växter men inte "växtakvarium" men det gör ju inget om det blir bra ljus för "lätta" växter. Hur många rör ? Vem har färdiga armaturer att hänga i taket ? Antal lysrör/watt ? Tacksam för all hjälp jag kan få.

        Kommentar

        • Shilo
          • June 2005
          • 170

          #5
          Ursprungligen postat av Tropfrog
          Optimal arbetstempemteratur för t5 och t8 är det samma så det behöver du inte bry dig om.

          Kompaktlysrör är säkert bra i små eller fyrkantiga burkar, i ett 720 är det nog den sämsta möjliga lösningen.
          MVH
          Magnus
          hmmm, läste nånstans att T5 funkar bäst i 35`C, och T8 i 25`C...
          Kaniniska hälsningar

          Shilo

          Kommentar

          • Shilo
            • June 2005
            • 170

            #6
            Ursprungligen postat av petnym
            Det är väl endå rören som skall vara 35C och inte du. (Rören lyser förövrigt bra även vid andra temperaturer)
            Men de värmer väl upp rummet, jämfört med vanliga T8 på 25C...eller ?
            Kaniniska hälsningar

            Shilo

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av Shilo
              Men de värmer väl upp rummet, jämfört med vanliga T8 på 25C...eller ?
              Om du menar att ett lysrör med en högre optimal arbetstemperatur skulle värma mer än ett med en lägre optimal arbetstemperatur, så är det inte så. En belysning på 100 W värmer rummet med 100 W. (Ja, plus vad drosslar och sånt drar förstås)
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Shilo
                • June 2005
                • 170

                #8
                Ursprungligen postat av petnym
                Om du menar att ett lysrör med en högre optimal arbetstemperatur skulle värma mer än ett med en lägre optimal arbetstemperatur, så är det inte så. En belysning på 100 W värmer rummet med 100 W. (Ja, plus vad drosslar och sånt drar förstås)
                Äähh, nä det begriper jag ju nu... tänkte fel..
                enl infot jag fick så menas det antagligen: "vid 35`C är T5:or effektivast", och T8:or vid 25`C...my bad..
                Kaniniska hälsningar

                Shilo

                Kommentar

                • Shilo
                  • June 2005
                  • 170

                  #9
                  Hittade en länk om en dansk DIY-benställning. I artikeln har killen gjort en ramp men 18st 18 wattare, det blir ju 2.22 watt/liter. Är inte det lite "overkill"?

                  Jag har ett i mitt tycke dj***a ljus i mitt kar, men någon champangeeffekt är där då rakt inte. Och i sommras kom pensellalger som jag brottas med fortfarande, även om de är på tillbakagång..
                  Ljuset faller in från fönstret, därför ska jag flytta det och samtidigt bomba ur det för ny användning, därför denna tråden...
                  Kaniniska hälsningar

                  Shilo

                  Kommentar

                  • Shilo
                    • June 2005
                    • 170

                    #10
                    Några fler råd/synpunkter....snälla..
                    Kaniniska hälsningar

                    Shilo

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Ursprungligen postat av MatsB
                      Vill hänga på denna tråden lite, funderar på att byta till något man kan hänga i taket och då kan väl T5 vara bra men till ett 720 l kar vad behöver man då , har diskus och skall ha lite växter men inte "växtakvarium" men det gör ju inget om det blir bra ljus för "lätta" växter. Hur många rör ? Vem har färdiga armaturer att hänga i taket ? Antal lysrör/watt ? Tacksam för all hjälp jag kan få.
                      Jag har 2*58 w i mitt 500 (ca 150*60*60) liters och det räcker gott för valisneria, anubias, hornsärv och alla de andra lätta växterna. Något att gå efter ialafall. Men med ljus innebär ju mer näringsexport, och det kan ju vara bra med diskusskitgrisar.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Shilo
                        • June 2005
                        • 170

                        #12
                        Jaha, det var tunnsått med smakråden...är det fotboll på TV ??
                        Kaniniska hälsningar

                        Shilo

                        Kommentar

                        • NE
                          • January 2004
                          • 1549

                          #13
                          Med tanke på vad du ska ha i så hade jag hållt nere ljusmängden, som Tropfrog skriver så klarar sig de flesta av de växter som man normalt har i ett afrikanskt akvarie på väldigt lite ljus och fiskarna har inga krav på ljuset.
                          Mer ljus ger generelt också mer problem, alger näringsproblem mm.
                          /Niklas

                          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                          Kommentar

                          • Shilo
                            • June 2005
                            • 170

                            #14
                            Ursprungligen postat av NE
                            Med tanke på vad du ska ha i så hade jag hållt nere ljusmängden, som Tropfrog skriver så klarar sig de flesta av de växter som man normalt har i ett afrikanskt akvarie på väldigt lite ljus och fiskarna har inga krav på ljuset.
                            Mer ljus ger generelt också mer problem, alger näringsproblem mm.
                            Ok,tack, då kör jag med det jag har...
                            Kaniniska hälsningar

                            Shilo

                            Kommentar

                            Arbetssätt...