Hjälp med val av ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Hjälp med val av ytterfilter

    Jag ska köpa tre ytterfilter till tre stycken 73-litrare och undrar vilket Eheim Classic som kan tänkas vara lämpligt.

    Förutsättningarna är lite speciella då det är ganska häftig höjd (90-100cm) som dom ska orka pumpa och att dom även ska användas som CO2-reaktor.

    Först hade jag tänkt det minsta 2211, men iom att det blir så hög höjd så kanske 2213 eller t om ett strypt 2215 är bättre?
    http://www.defblog.se
  • hambli
    • December 2004
    • 508

    #2
    ska du ha några fiskar i?
    annars är det väl bara fläska på med den grövsta

    jag försökte köra med mitt flual 204 till min reaktor.
    höjden var då ca 100cm och den orkade absolut inte, vet inte exakt vilken eheim den motsvarar men den pumpar ju 680l/h
    Senast redigerad av hambli; 26 September 2006, 07:34.

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Jag har ett eheim 2213 som funkar klanderfritt till mitt räkakvarium på 125 liter.
      Står på en meters höjd ungefär.
      Med filtermaterial så pumpar den nog runt 350 liter i timmen så det borde funka utan att det blir för stora strömmar i karet.
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • hambli
        • December 2004
        • 508

        #4
        350l/h är väl lite snålt när man ska köra den genom en raktor, beror väl helt på vad för reaktor man ska använda iofs.
        Eheim är ju kända för att ange det "riktiga" cirkulationen på pumpen.
        Tvivlar på att mitt gamla flual pumpade 680l med filtermaterial.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Jag ska ha filtret i sig som reaktor, men nu kan jag iaf helt avskriva 2211:an. Har sett några schyssta växtakvarier i den storleken jag ska ha som kör 2213, men det kanske är läge för 2215 ändå om jag även vill haka på ett UV-filter tillfälligt.

          Hmm.. svårt. Skulle vilja ha Hmax-diagram på dom för att se hur pumpakapaciteten varierar med höjden.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • sad_ant
            • November 2006
            • 84

            #6
            gammal tråd men teoretisk fråga kom upp....
            spelar höjden överhuvudtaget någon roll? det tror inte jag
            det är skillnad på pumphöjd om du har t.ex. en hink med vatten och skall pumpa upp vattnet 1m till än om du suger vatten från 1m höjd ner till 0m sen upp till 1m igen det borde inte bli någon höjdskillnad alls utan bara motståndet i slangen iom att vattnet som rinner ner i slangen självrinner upp till samma höjd i andra änden av slangen, förstår du vad jag menar?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Stämmer, men tänk på att pumpen skjuter upp vatten till akvariet och skapar undertryck i ytterfiltersbehållaren. Dvs pumpen får egentligen ingen större hjälp av häverteffekten förrens man slutar att pumpa.

              Testa att höj ditt ytterfilter till samma nivå som akvariet om du har det på golvet så ser du vilken stor skillnad det är i effekt.

              Hade man konstruerat ytterfilter med en tryckande pump så man skapar övertryck inne i filterbehållaren hade man förmodligen fått lite mer hjälp, men då hade antalet läckageolyckor ökat. Det är ju egentligen väldigt dåligt för en pump att suga, men när det gäller ytterfilter så har man tydligen kompromissat den effekten mot läckagesäkerhet.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Stämmer, men tänk på att pumpen skjuter upp vatten till akvariet och skapar undertryck i ytterfiltersbehållaren. Dvs pumpen får egentligen ingen större hjälp av häverteffekten förrens man slutar att pumpa.

                Testa att höj ditt ytterfilter till samma nivå som akvariet om du har det på golvet så ser du vilken stor skillnad det är i effekt.

                Hade man konstruerat ytterfilter med en tryckande pump så man skapar övertryck inne i filterbehållaren hade man förmodligen fått lite mer hjälp, men då hade antalet läckageolyckor ökat. Det är ju egentligen väldigt dåligt för en pump att suga, men när det gäller ytterfilter så har man tydligen kompromissat den effekten mot läckagesäkerhet.
                På vissa filter tex Eheim 2260 är dimensionen på slangen till filtret betydligt större en den från filtret och då gäller inte ditt resonemang. Så visst har man (ibland) tänkt lite längre...
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Men i och med att pumpen är under vatten nivån så försvinner mycket av problemen med en sugpump. Skulle pumpen därimot vara över vattennivån i karet så kan jag tänka mig att den inte fungerar alls eftersom dom inte är gjorda för att lyfta vatten på sugsidan.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Jodahl
                    • March 2005
                    • 298

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Hmm.. svårt. Skulle vilja ha Hmax-diagram på dom för att se hur pumpakapaciteten varierar med höjden.
                    Ja det är konstigt att det inte finns en pumpkurva att tillgå på nätet. Att köpa en pump utan att veta kapaciteten är inget vidare. Till mitt JBL Cristal Profi fanns det i alla fall med i kartongen när man köpte filtret, men då är det ju lite sent att veta.
                    Senast redigerad av Jodahl; 04 January 2007, 11:39.
                    220 liter växtsoppa.
                    Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                    PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                    Aquarelle 0,3 W/liter

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Jag kanske ska säga att valet föll på Eheim 2222. Det orkar den relativt höga höjden till akvariet samt lösa upp flera bubblor per sek - och jag får ändå strypa utblåset en gnutta med priming-spaken på utblåssidan.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...