EHEIM filter - hur stänga av?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paula&Jimmy
    • April 2005
    • 397

    EHEIM filter - hur stänga av?

    Så tänkte jag vara lite duktig idag och städa akvariet... men jag o sambon har alltid gjort det tillsammans och eftersom jag är rädd för att det ska bli en vattenläcka utan dess like så har jag överlåtit avstägning av filter till honom.

    Så hur stänger man av ett EHEIM ytterfilter. Det är ett stort fyrkantigt med en rund grå 'pressare' på toppen (vet att man trycker där för att få ut luft och sätta igång suget).. Där finns också en röd sak som sticker upp, men jag vågar inte chansa, tänk om allt bara släpper och jag har 400L vatten runt fötter och tassar

    Kan förminna mig om att Jimmy har dragit i nån spak där slangarna går ut, men jag vet inte säkert *huga*

    Tack för svar.
    Proffsiga amatörer (...?)


    Paulas zoon
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Man stänger av genom att dra ur sladden...

    Den röda "saken" är en liten spärr för spaken som man lossar slangarna med...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Bucket
      • February 2004
      • 1020

      #3
      Ursprungligen postat av petnym
      Man stänger av genom att dra ur sladden...

      Den röda "saken" är en liten spärr för spaken som man lossar slangarna med...

      det tog mig en stund att fatta åxå när jag fick mitt första ytterfilter hem

      Hur stänger man av skiten? jahaa.. dra ur sladden..
      jävla massa akvarium!
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

      Kommentar

      • Paula&Jimmy
        • April 2005
        • 397

        #4
        Okej.. tack för hjälpen.. vad ska det vara så enkelt så det blir svårt för?
        Har hänt att jag råkat dra ut sladden och när man sätter i den sen så låter det jättemycket när den går igång.. därför trodde jag inte man kunde göra så
        Proffsiga amatörer (...?)


        Paulas zoon

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av Paula&Jimmy
          Okej.. tack för hjälpen.. vad ska det vara så enkelt så det blir svårt för?
          Har hänt att jag råkat dra ut sladden och när man sätter i den sen så låter det jättemycket när den går igång.. därför trodde jag inte man kunde göra så
          Det låter mycket om det kommer luft vid pumphuvudet...
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Paula&Jimmy
            • April 2005
            • 397

            #6
            Jag lyckades!!!
            Han kommer bli så glad när han kommer hem...... om han ens ser det klart

            Får väl möblera om lite i för säkerhetsskull
            Proffsiga amatörer (...?)


            Paulas zoon

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              #7
              Ni har inte både rengjort filtret och gjort rent sand och annat i akvariet på samma gång hoppas jag ?

              Det är en rätt dum idé nämligen för då åker alla nyttobakterierna åt skogen och den eventuella biologiska reningen blir kaputt och risken att alla fiskar dör blir genast mycket stor !!
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • Daniel_N
                • April 2006
                • 573

                #8
                Ursprungligen postat av Paula&Jimmy
                Jag lyckades!!!
                Han kommer bli så glad när han kommer hem...... om han ens ser det klart

                Får väl möblera om lite i för säkerhetsskull
                Blir han glad för att du lyckades stänga av det?

                Kommentar

                • Karon
                  • January 2002
                  • 3170

                  #9
                  För det mesta syns det inte att man städat, bara när man inte gjort det
                  I akvarier brukar det dock synas, konstigt nog.
                  Tror nog att han kommer att se det, kanske får du en puss också som tecken på uppskattning
                  Vad gäller bakteriefloran behöver du nog inte bekymra dig så mycket, finns ganska mycket kvar i akvariet trots att man städat (något som däremot inte skall överdrivas, då kan det bli problem).
                  Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                  Kommentar

                  Arbetssätt...