Var köper man kub i Gbg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • S_sund
    • July 2004
    • 1904

    Var köper man kub i Gbg?

    Någon som har bra tips på vart man kan köpa en kub (antingen helglas eller alum, spelar ingen roll vilket) i Göteborgsområdet?

    Skall ha ett högt och brett akvarium som inte är för långt...låter ju som om en kub passar bäst eller hur?

    Skall monteras inuti en garderob som ett inbyggt vägg akvarium.

    Tänkt höjd, ej mindre än 40cm
    Max bredd 50cm
    Max längd 60cm

    Tacksam för hjälp
    450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
    Min Blogg
    För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!
  • Tri-X 400
    • April 2006
    • 259

    #2
    Förstår inte riktigt, du vill köpa en kub men den ska inte ha dimensionerna av en kub ??!!

    Hur som helst, kan man inte genom ngn pålitlig akvariebutik specialbeställa ett akvarium efter dina mått, brukar inte kosta mer än ett normalt.

    Kommentar

    • S_sund
      • July 2004
      • 1904

      #3
      En kvicktänkt matematiker.... Behöver inte nödvändigtvis vara en kub, kan tänka mig ett rektangulärt kar men tror inte det går att få ett rektangulärt som är såpass kort men ändå högt!?

      Trodde att en kub kanske skulle passa bäst...

      Måttbeställt låter ruskigt dyrt men det kanske det inte är?
      450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
      Min Blogg
      För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

      Kommentar

      • pimo
        • May 2006
        • 182

        #4
        Jag har byggt ett nästan kubformat akvarium som är 50x50 och 40 cm högt.
        Gick på ca 500 kronor så du kan ju bygga ett själv!
        Det har jag byggt in i en garderob i köket så det blir ett väggakvarium i vardagsrummet

        Kommentar

        • S_sund
          • July 2004
          • 1904

          #5
          Ursprungligen postat av pimo
          Jag har byggt ett nästan kubformat akvarium som är 50x50 och 40 cm högt.
          Gick på ca 500 kronor så du kan ju bygga ett själv!
          Det har jag byggt in i en garderob i köket så det blir ett väggakvarium i vardagsrummet
          Låter ju väldigt likt mina egna planer! Har du några tips? Foton? Övrigt bra att veta? ...
          För övrigt är jag inte säker på om jag litar på mina egna kunskaper i glasmästarbranschen så jag skall nog fråga på ett mått beställt helglaskar.
          450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
          Min Blogg
          För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Jag tycker inte det borde vara helt omöjligt att skaffa en färdig kub i Göteborg... Jag har två stycken 50x50x50 akvarier som jag köpt på akvarielagret i stockholm... De var mycket prisvärda eftersom de kan ha relativt tunt glas.
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Finns en i Annonsbörsen just nu http://www.zoopet.com/annonser/showp...p?product=1191 - dock i Skåne
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Ursprungligen postat av S_sund
                Låter ju väldigt likt mina egna planer! Har du några tips? Foton? Övrigt bra att veta? ...
                För övrigt är jag inte säker på om jag litar på mina egna kunskaper i glasmästarbranschen så jag skall nog fråga på ett mått beställt helglaskar.
                Men hallå!! Du är ju en mästare på att gjuta golv och spika tak juh! Fixar ju du i ett nafs!! En tanke är ju att ringa runt till lite olika glasmästerier och kolla. Det kan skilja jättemycket i pris men man kan få det för en behändlig summa!
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • pimo
                  • May 2006
                  • 182

                  #9
                  Ursprungligen postat av S_sund
                  Låter ju väldigt likt mina egna planer! Har du några tips? Foton? Övrigt bra att veta? ...
                  För övrigt är jag inte säker på om jag litar på mina egna kunskaper i glasmästarbranschen så jag skall nog fråga på ett mått beställt helglaskar.
                  Tips och tips, själva inbyggandet i garderoben blev lite bökigare än jag trodde men det gick bra.
                  Byggde en ställning av 4,5cm regel som har hyllplan i sig för förvaring av akvarieprylar mm.
                  Själva "ramen" till akvariet är jag ganska nöjd med, tog en tavelram med breda eklister och slaktade, sen sågade jag vinklarna tvärtom och limmade ihop.
                  Foton har jag tyvärr inte, ska se om jag kan fixa några imorgon.

                  Ring en glasmästare och fråga vad dom ska ha för glas till akvariet, först sa min glasmästare 800, men när jag sa att det var till ett akvarium tog han någon annan sorts glas och då kostade det bara 400.

                  Det var lite trixigt att silicona ihop akvariet men det gick bra, fick lite fula fogar bara, men dom syns ju inte så mycket nu när det är inbyggt.
                  Ett tips är att öva på att lägga några siliconfogar mellan några gammla glasskivor eller plast eller liknande innan du börjar med akvariet.

                  Föresten, finns hur mycket guider som visar i detalj på internet om du har missat det!

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    S_sund, är ett tag sen jag var på hornbach men sist jag va där hade dom nåt jag tror kallades scalarakvarie.

                    dom va rätt höga men inte så breda och djupa.
                    kan ju prova att ringa zooavdelningen på hornbach för bättre info 031 - 77 99 357
                    HORNBACH har en passion för alla som inte räds att anstränga sig när det behövs. Vi älskar de som med enbart kraften i sina händer skapar och förändrar.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • S_sund
                      • July 2004
                      • 1904

                      #11
                      Tack Raven! Det skall jag kolla upp
                      450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                      Min Blogg
                      För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...