CO2-flaskor, nivåer, tryck och vikt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Michael Legnér
    • January 2002
    • 467

    CO2-flaskor, nivåer, tryck och vikt

    Det har tidigare diskuterats om man kan se någon tryckminskning på manometern när koldioxidflaskan håller på att ta slut. Jag har läst/hört att så länge det finns flytande koldioxid i flaskan så kommer arbetstrycket att vara kring 55 bar vid normal rumstemperatur.

    Nu kan jag själv konstatera att det visst går att se att trycket minskar, precis som Kjell skrev i den tråden. Under en vecka sjönk trycket från 55 bar till ca 10. Trycket sjönk konstant under tiden.

    Jag trodde förstås att flaskan var snustorr. Åkte in till Brandservice då jag sedan början trott att flaskan (eller snarare grejerna på den) läcker. Då visar det sig att det fanns 2 kg kvar (!) i denna 6 kg tub! Jag hade alltså inte konsumerat 3 kg utan bara 1 kg. Trots det visade manometern så lågt tryck!

    Nu vet jag i alla fall att det bara är att köra tills den slutar bubbla. Fast jag väger den numera på digitalvåg. På så sätt kan jag konstatera att jag gjort åt 500 gram CO2 på två veckor. Låter mycket, men är för lite för läckage.

    /Micke

    Mina akvarium...(websiten uppdaterad 8/12)
    /Micke
    Mitt akvarium
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Du bör nog kolla igenom att dina grejer fungerar som dom skall. Har du tex öppnat kranen maximalt? Annars blir det lätt tryckminskning på regulatorsidan när trycket i tuben minskar (Det vet nog alla de som har dykcert.).

    I annat fall, så bryter du mot naturlagarna - Dokumentera väl och ansök om nobelpris i fysik. Du kanske kan få det tillsammans med Kjell. ;-)

    Peter


    Ps.
    Jag finner din matematik något konstig. Om du har 6 kg gas i en tub och tar bort 1 kg. Då borde du ha 5 kg kvar - inte 2 kg. Du har antingen angivit något felaktigt värde eller så har du förbrukat 4 kg.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Michael Legnér
      • January 2002
      • 467

      #3
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Du bör nog kolla igenom att dina grejer fungerar som dom skall. Har du tex öppnat kranen maximalt? Annars blir det lätt tryckminskning på regulatorsidan när trycket i tuben minskar (Det vet nog alla de som har dykcert.).

      I annat fall, så bryter du mot naturlagarna - Dokumentera väl och ansök om nobelpris i fysik. Du kanske kan få det tillsammans med Kjell. ;-)

      Peter
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      Nej, jag hade inte öppnat den maximalt. Det ska bli intressant att se om det löser "problemet". Jag håller med dig om att trycket borde vara konstant. Icke desto mindre så gick det som det gick, men det kanske berodde på att "kranen" bara var öppnad en tredjedel kanske.

      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Ps.
      Jag finner din matematik något konstig. Om du har 6 kg gas i en tub och tar bort 1 kg. Då borde du ha 5 kg kvar - inte 2 kg. Du har antingen angivit något felaktigt värde eller så har du förbrukat 4 kg.
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      Du är observant!

      Jag var lite hemlig där. Det är en 6 kg tub men den fylldes bara med 3 kg för att det var onödigt att fylla den helt för att testa om den läckte. Då skulle ju fler kg i onödan försvunnit.

      Blir kul att se vad som händer i slutet av dessa 6 kg. Om det blir som förra gången ska jag alltså kunna se tryckminskning inom två månader om inte öppningen av kranen löste det.

      /Micke

      Mina akvarium...(websiten uppdaterad 8/12)
      /Micke
      Mitt akvarium

      Kommentar

      Arbetssätt...