där dog jag nästan(eller kunde ha gjort)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plorozen
    • January 2004
    • 531

    där dog jag nästan(eller kunde ha gjort)

    Innan det bar iväg till sweden rock i fredags, så gick jag en runda bland mina akvarier för att se till att stod rätt till innan jag åkte iväg så gick jag en runda bland mina öppna akvariet och fyllde på vatten i dem, sen tar jag en snabbtitt i akvarierna för att se till att de klarar sig över helgen, kollar att alla filter funkar, att det inte finns några döda fiskar som förgiftar vattnet osv

    När jag kommer till mitt sexkantiga, öppna akvarium, så låter det som att påhängsfiltret bara tuggar luft, jag kollar att vattennivåerna är okej, jag ökar och minskar vattenflödet, men ljudet är kvar och kommer inte från filtret, upptäcker jag, utan från grenuttaget som står bakom akvariumet, under filtret!
    Utan att tänka efter lyfter jag på grenuttaget och känner att det är blött, väldigt varmt och dessutom låter väldigt elektriskt! snabbt som attan ställer jag ner det igen och drar ur kontakten ur väggen.

    tydligen så har jag fyllt på akvariet för ivrigt ett par minuter tidigare, ytspänningen vid filtret hade hjälpt vattnet över kanten och därifrån hade det droppat ner i grenuttanget som låg där.
    vad som kunnat hända med mig om jag haft otur vill jag inte veta, men nu har jag iaf lärt mig ett par läxor.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Tur att du hittade det innan du åkte bort. Nyligen länkades en artikel där vatten från ett akvarie + grenuttag totalt bränt ur en bostad...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • plorozen
      • January 2004
      • 531

      #3
      och jag som dessutom är en ivrig förespråkare av elsäkerhet och akvarium,

      fast iofs så kan jag ju tala av erfarenhet numera =)

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #4
        Jordfelsbrytare

        Jag har hört att man ska ha en "jordfelsbrytare"...

        Hur funkar det? Hur och var sätter man fast en sån???
        Vad kostar den och var skaffar man den? Räcker det med en i huset?

        Börjar bli rädd nu när jag hör om elolyckorna!!!
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • tetra 1
          • July 2005
          • 1225

          #5
          Ja du ser det är inte en riskfri hobby du kan ju skaffa vattensäkra grenuttag om du vill vara extra säker.

          Kommentar

          • Marie J
            • January 2004
            • 10616

            #6
            En sån tur att du upptäckte felet och att du inte skada dig!
            /Marie.

            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

            Kommentar

            • morphriz
              • October 2005
              • 875

              #7
              Ursprungligen postat av Birgitta W
              Jag har hört att man ska ha en "jordfelsbrytare"...

              Hur funkar det? Hur och var sätter man fast en sån???
              Vad kostar den och var skaffar man den? Räcker det med en i huset?
              En jordfelsbrytare ser til att lika mycket ström kommer in som åker ut på de "aktiva" sladdarna(nollan och fasen). Om det inte gör de stänger den av strömmen. Exempelvis om du tar i en sladd och ström går genom dig.

              Det finns flera varianter, stora som man kopplar in i sin elcentral och små som man sätter i ett väggutag. Den stora varianten är säkrast och en sånn är alltid en bra investering i ett hus. Den mindre bör man testa regelbundet, typ 1ggr/månad, med testknappen som ska finnas på dem. De stora behöver installation, av behörig installatör, men de mindra kan man köpa på Clas Ohlsson eller liknande för runt 100kr. En jordfelsbrytare som ska skydda människor ska vara på 30mA eller mindre felström. Det finns 150mA oxå med de skyddar "bara" mot brand.

              Det viktigaste med en jordfelsbrytare är att man inte är "säker" bara för att man har en. Jag höll på att steka mig illa och hade jag bara gjort lite annorlunda hade jag nog varit död. Jag hade en trasig doppvärmre som inte gav utslag på jordfelsbrytaren, den tuffade och gick jätte länge. Sen köpte jag en trasig lysrörsarmatur på tradera och kopplade in den. Inget hände då heller. Jag har plastgolv där det karet stod, tog nästan aldrig i karet som dessutom hade plastram. När olyckan väl var framme stack jag i armen i karet och råkade komma åt ljusrampen med armbågen. Rejält ont gjorde det och jag hade "pirr" i armen i flera dagar. Genom hela detta slog alldrig jordfelsbrytaren ut, inte ens när jag stekte mig. Detta beror på att alla felströmmar gick mellan den ena in sladden och den andra. Dvs felen betede sig som en vanlgi elektrisk apparatur. Det var tillräckligt högt motstånd i mig för att strömmen inte skulle bli för stark. Hade jag tagit i rampen med ena handen och stuckit andra handen i karet hade det nog varit ajöss.

              Det finns naturligtvis bara en säker lösning och det är att dra ut saker när man grejjar i karet. Men för bränder i fördeningsdosor och liknande är jordfelsbrytare väldigt bra.

              Det kan vara mening att ha två jordfelsbrytarre en för saker i karet och en för de utanför. Eftessom jag har JB i huset där jag bor nu har jag kopplat bort lysrör från den slingan som sitter på JBn vid karen, de satt ändå på en egen pga timers. Varje kar har sen sin egen och det är bara för utrustning i karen(innerfilter, powerheads och doppvärmare). Ytterfilter och liknande utanför sitter inte på brytaren.

              I höst när jag ska starta upp mitt saltkar och har flyttat till en lägenhet utan JB i centralen kommer jag att göra lite annorlunda. Saltkaret kommer jag att jorda mha en bit titan som är kopplat till en jordledare. Utrustning kommer att kopplas separat, två powerheads, två ljusslingor och två doppvärmare sitter på var sin brytare för att max en ska trippas av mistag. I ett saltkar kan innevånaran nämligen dö av att cirkulationen försvinner på ett annat sätt än i sötvatten. Dessutom leder saltvatten ström mycket bättre och är därför farligare.

              Jaja, det blev ett långt utlägg i sommarvärmen....
              mvh Mattias
              --
              #define QUESTION ((bb) || !(bb))
              - Shakespeare.

              Kommentar

              • plorozen
                • January 2004
                • 531

                #8
                birgitta: det är inte säkert att en jordfelsbrytare hade hjälpt i mitt fall, men de är ändå bra att ha. den köper du i princip varsomhelst var de säljer skarvsladdar och grenuttag. den sätter du i vägguttaget och sladden, och sen bryter den strömmen om den känner av det blir ett jordningsfel, om spänningen försvinner. http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/jordfelsbrytare/

                tetra1: nja, det är en sanning med modifikation, det är en bättre investering att "montera" prylarna på ett säkert sätt istället.
                att jag har ett grenuttag i ip-44 spelar ingen roll om jag har en timer på den med ip-40, och som dessutom är monterad så att det kan rinna ner vatten via sladden till vägguttaget.

                i mitt fall så skulle jag haft grenuttaget hängandes på väggen, med sladdarna från akvariet i ett U så att vattnet inte kunnat rinna efter sladdarna ner i uttaget heller.

                marie j: jo, alla läxor jag inte dör eller handikappas av, uppskattar jag. tack.

                Kommentar

                • Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

                  #9
                  Så då måste man skaffa flera stycken jordfelsbrytare, om jag förstått saken rätt... Jag har fyra akvarier så det blir fyra stycken då.

                  Jag bor i hus men det är inte mitt eget så jag kan inte montera in en fast sådan.
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                  Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    Jag vill också säga att jordfel/nollfelsbrytare inte hjälper alltid...den kan tro att du är en lampa...Det gäller att vara själv ordentligt jordad så att strömmen går ner i jord=utlösande jordfelsbrytare..Det säkraste att dra ur alla sladdar men gör man det?? Tur inget hände..
                    Jag har barn som klippt sladdar när de var små...så jordfelsbrytare köptes omedelbart.
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • Birgitta W
                      • October 2005
                      • 2764

                      #11
                      Ursprungligen postat av solbacka
                      Det säkraste att dra ur alla sladdar men gör man det?? Tur inget hände..
                      Jag drar aldrig ur sladdarna när jag är i karet....
                      Om "det värsta" händer, vad blir följden? Kan man dö av en stöt eller...???
                      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                      Min zoon :
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                      Kommentar

                      • morphriz
                        • October 2005
                        • 875

                        #12
                        Ja. Det krävs förvånansvärt lite, speciellt om stömmen paserar hjärtat.
                        --
                        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                        - Shakespeare.

                        Kommentar

                        • plorozen
                          • January 2004
                          • 531

                          #13
                          birgitta: precis som med ett säkerhetsbälte så är det värsta som kan hända om du inte använder det, att du eller någon annan kan dö.

                          Kommentar

                          • ribby_girl
                            • February 2005
                            • 378

                            #14
                            Ursprungligen postat av Birgitta W
                            Jag har hört att man ska ha en "jordfelsbrytare"...

                            Hur funkar det? Hur och var sätter man fast en sån???
                            Vad kostar den och var skaffar man den? Räcker det med en i huset?

                            Börjar bli rädd nu när jag hör om elolyckorna!!!

                            Det kan räcka med att hänga upp sladdarna på väggen i en båge så eventuellt vatten som kommer i kontakt med sladdarna via kanten leder vattnet ner i golvet istället för grenutaget, Gren utaget måste då vara högre än själva bågen.
                            Detta rekomenderas när man köper nya pumpar och värmare oi instruktions boken.
                            Just på grund av denna anledninge så har jag öppet akvarie (och inte mycket vatten vid kanten (har en spärr glasbit någon cm precis under kanten)) så att vattnet som dunstar inte kommer ut i hålen där sladdarna går.

                            Kommentar

                            • NoZ
                              • July 2004
                              • 272

                              #15
                              Ursprungligen postat av morphriz
                              En jordfelsbrytare ser til att lika mycket ström kommer in som åker ut på de "aktiva" sladdarna(nollan och fasen). Om det inte gör de stänger den av strömmen. Exempelvis om du tar i en sladd och ström går genom dig.

                              Det finns flera varianter, stora som man kopplar in i sin elcentral och små som man sätter i ett väggutag. Den stora varianten är säkrast och en sånn är alltid en bra investering i ett hus. Den mindre bör man testa regelbundet, typ 1ggr/månad, med testknappen som ska finnas på dem. De stora behöver installation, av behörig installatör, men de mindra kan man köpa på Clas Ohlsson eller liknande för runt 100kr. En jordfelsbrytare som ska skydda människor ska vara på 30mA eller mindre felström. Det finns 150mA oxå med de skyddar "bara" mot brand.

                              Det viktigaste med en jordfelsbrytare är att man inte är "säker" bara för att man har en. Jag höll på att steka mig illa och hade jag bara gjort lite annorlunda hade jag nog varit död. Jag hade en trasig doppvärmre som inte gav utslag på jordfelsbrytaren, den tuffade och gick jätte länge. Sen köpte jag en trasig lysrörsarmatur på tradera och kopplade in den. Inget hände då heller. Jag har plastgolv där det karet stod, tog nästan aldrig i karet som dessutom hade plastram. När olyckan väl var framme stack jag i armen i karet och råkade komma åt ljusrampen med armbågen. Rejält ont gjorde det och jag hade "pirr" i armen i flera dagar. Genom hela detta slog alldrig jordfelsbrytaren ut, inte ens när jag stekte mig. Detta beror på att alla felströmmar gick mellan den ena in sladden och den andra. Dvs felen betede sig som en vanlgi elektrisk apparatur. Det var tillräckligt högt motstånd i mig för att strömmen inte skulle bli för stark. Hade jag tagit i rampen med ena handen och stuckit andra handen i karet hade det nog varit ajöss.

                              Det finns naturligtvis bara en säker lösning och det är att dra ut saker när man grejjar i karet. Men för bränder i fördeningsdosor och liknande är jordfelsbrytare väldigt bra.

                              Det kan vara mening att ha två jordfelsbrytarre en för saker i karet och en för de utanför. Eftessom jag har JB i huset där jag bor nu har jag kopplat bort lysrör från den slingan som sitter på JBn vid karen, de satt ändå på en egen pga timers. Varje kar har sen sin egen och det är bara för utrustning i karen(innerfilter, powerheads och doppvärmare). Ytterfilter och liknande utanför sitter inte på brytaren.

                              I höst när jag ska starta upp mitt saltkar och har flyttat till en lägenhet utan JB i centralen kommer jag att göra lite annorlunda. Saltkaret kommer jag att jorda mha en bit titan som är kopplat till en jordledare. Utrustning kommer att kopplas separat, två powerheads, två ljusslingor och två doppvärmare sitter på var sin brytare för att max en ska trippas av mistag. I ett saltkar kan innevånaran nämligen dö av att cirkulationen försvinner på ett annat sätt än i sötvatten. Dessutom leder saltvatten ström mycket bättre och är därför farligare.

                              Jaja, det blev ett långt utlägg i sommarvärmen....
                              mvh Mattias


                              Hmm om jag va du skulle jag kolla mina säkringar so att de e inte överdimensinerade en 10 a hade gåt 4 länge sedan med so mycket belastning.
                              http://s1.bitefight.se/c.php?uid=27783

                              Kommentar

                              Arbetssätt...