Dyrt att bygga akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pimo
    • May 2006
    • 182

    Dyrt att bygga akvarium?

    Jag hade tänk att byga ett kub akvarium på 40x40 cm.
    Då borde väl 8 mm vara lämplig tjocklek?
    Ringde två glasmästare nyss och frågade vad som skulle ha för bitarna, och svaren var 960 kr hos den ena och 800 hos den andra, är glas så hejdlöst dyrt?.
    När det sen ska till silikon mm så tjänar man ju på att köpa ett färdig akvarium?
  • jower
    • December 2002
    • 472

    #2
    skulle tro att du kan gå ner till 6mm
    /Johan

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Ursprungligen postat av pimo
      När det sen ska till silikon mm så tjänar man ju på att köpa ett färdig akvarium?
      Ja, standardakvarier som byggts "på löpande band" är billigare än att bygga själv, om du måste köpa materialet "över disk".
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • Leonard
        • January 2006
        • 2352

        #4
        Min pappa bygge ett akvarium av spånskivor, glas, nån sorts kitt och båtlack/ båtfärg
        Enda sidan som var av glas var framsidan.
        Spånskivorna målade han med nån båtlack eller båtfärg. Det höll tydligen, men det är inget jag skulle vilja bygga, råder ingen till att göra det heller.
        Han fäste glaset i spånskivorna med nån sorts kitt =)
        18år. . . . . .<¨,)))--{
        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
        Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Då borde väl 8 mm vara lämplig tjocklek?
          ska du bygga exakt kub duger 6mm som jower nämnde men ska den bli 50cm hög är det 8mm som gäller.

          Ringde två glasmästare nyss och frågade vad som skulle ha för bitarna, och svaren var 960 kr hos den ena och 800 hos den andra, är glas så hejdlöst dyrt?.
          ja men ringer du runt till fler kan du hitta riktigt billiga glasmästare också.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Bstay
            • May 2006
            • 3

            #6
            Jag läste nyligen en byggbeskrivning på nätet som passar in på träakvariet. Killen som skrev artikeln höll på med fiskar proffessionellt, och hade byggt en hel bunt såna akvarier. Flera av dem hade han haft i över tio år utan läckage eller andra problem. Som vanligt: Använder man rätt material och bygger nogrannt så håller det.

            Kommentar

            • pimo
              • May 2006
              • 182

              #7
              Ursprungligen postat av Raven
              ska du bygga exakt kub duger 6mm som jower nämnde men ska den bli 50cm hög är det 8mm som gäller.


              ja men ringer du runt till fler kan du hitta riktigt billiga glasmästare också.
              Problemet är att jag bor i en liten liten stad där det bara finns en glasmästare, ringde glasmästaren i grannkommunen också men det va ju inte mycket billigare där.

              Jag måste köra helglas till detta projektet, plywood eller liknande går tyvärr inte till det jag hade tänk mig.

              6mm glas, hurpass mycket billigare blir det då tro?

              Kommentar

              • Buckshot
                • February 2003
                • 456

                #8
                Det räcker med 4mm.
                Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av Buckshot
                  Det räcker med 4mm.
                  inte till 40cm höjd, gängse rekommendationer ligger på 6mm.
                  sen är det en försäkringsfråga också, har man använt för tunt glas försvinner allt va försäkringar heter all världens väg då arbetet inte kan anses va "fackmannamässigt" utfört vilket är krav för att försäkringar ska gälla.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Buckshot
                    • February 2003
                    • 456

                    #10
                    Ursprungligen postat av Raven
                    inte till 40cm höjd, gängse rekommendationer ligger på 6mm.
                    sen är det en försäkringsfråga också, har man använt för tunt glas försvinner allt va försäkringar heter all världens väg då arbetet inte kan anses va "fackmannamässigt" utfört vilket är krav för att försäkringar ska gälla.
                    Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      tror mer på denna sida än på aros.


                      4mm glas tål inte nämnvärt mycke och är mycket skört och ömtåligt.
                      har 4mm glas i ett akvarie som är 25cm högt och räcker att titta snett på de så böjer sej glaset typ.

                      en länk till som anger tjocklek 6mm


                      doms iffror som finns på ciklid.se är dom tjocklekar dom flesta tillverkare av akvarium använder sej av.

                      och som ja nämnde innan ska det va fackmannamässigt byggt och att då lägga sej under vad fabrikanterna använder sej av kan mycket väl anses icke fackmannamässigt gjort den dan det börjar läcka och det kan bli riktigt dyrt om det vill sej illa och det behövs inte mycke vatten för att de ska bli dyrt.

                      och dom priser jag sett på glas så är det inte så stor skillnad mellan 4mm och 6mm.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • mayday
                        • November 2005
                        • 2085

                        #12
                        det tål nog o fylla med vatten med 4mm men kan va kul om de inte spricker om man stöter till det
                        ______________________________________________

                        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                        Kommentar

                        • Buckshot
                          • February 2003
                          • 456

                          #13
                          Ursprungligen postat av Raven
                          tror mer på denna sida än på aros.


                          4mm glas tål inte nämnvärt mycke och är mycket skört och ömtåligt.
                          har 4mm glas i ett akvarie som är 25cm högt och räcker att titta snett på de så böjer sej glaset typ.

                          en länk till som anger tjocklek 6mm


                          doms iffror som finns på ciklid.se är dom tjocklekar dom flesta tillverkare av akvarium använder sej av.

                          och som ja nämnde innan ska det va fackmannamässigt byggt och att då lägga sej under vad fabrikanterna använder sej av kan mycket väl anses icke fackmannamässigt gjort den dan det börjar läcka och det kan bli riktigt dyrt om det vill sej illa och det behövs inte mycke vatten för att de ska bli dyrt.

                          och dom priser jag sett på glas så är det inte så stor skillnad mellan 4mm och 6mm.
                          Aros har inte gjort tabellen.
                          Den är tagen från en bok.
                          Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Ursprungligen postat av Buckshot
                            Aros har inte gjort tabellen.
                            Den är tagen från en bok.
                            Japp, precis. Den är tagen från glasmästarnas riksförbund. Vilket torde innebära att akvarium efter dessa rekomendationer är fackmannamässiga gjorda.

                            Jag förstår inte varför en tabell som anger akvariets storlek i en dimension skulle vara mer pålitligtän en som anger det i två.

                            Nej, kör du efter tabellen på aros.
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • pimo
                              • May 2006
                              • 182

                              #15
                              Jag kommer iallafall inte våga använda mig av 4 mm i mitt bygge, 6 mm som minst, helst 8, man kan aldrig vara för försiktig!
                              Brukar byggvaruhus sälja glas tro?, isåfall kanske det är billigare där?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...