Co2 system varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ikis
    • April 2006
    • 65

    Co2 system varför?

    Behöver man installera ett Co2 system eller tillföra det i akvariet. Isånna fall är det om man har viss sorts fisk?

    Har alldrig haft nått sånt har iof en vanlig luftpump. Kan det vara bra att slå på den i mitt 240l kar ibland???
    I medelhafvet sardinen swimmar......

    Fördomar är allt struntprat man tar åt sig före 18års ålder. Av Albert Einstein
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av ikis
    Behöver man installera ett Co2 system eller tillföra det i akvariet. Isånna fall är det om man har viss sorts fisk?
    CO2 (koldioxid) tillsätts för att akvarieväxterna förbrukar detta. Fiskar skall inte ha CO2.
    Ursprungligen postat av ikis
    Har alldrig haft nått sånt har iof en vanlig luftpump. Kan det vara bra att slå på den i mitt 240l kar ibland???
    En luftpump tillsätter inte CO2 i vattnet...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • ikis
      • April 2006
      • 65

      #3
      oki så om man har ganska mycke växter så är det alltså för deras skull... Tack för svaret
      I medelhafvet sardinen swimmar......

      Fördomar är allt struntprat man tar åt sig före 18års ålder. Av Albert Einstein

      Kommentar

      • Opus
        • January 2006
        • 1014

        #4
        Luftpump har man bara om man tycker om att titta på bubblor, det tillför inget nyttigt till akvariet
        Vescere bracis meis!

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av Opus
          Luftpump har man bara om man tycker om att titta på bubblor, det tillför inget nyttigt till akvariet
          Har man väldigt små akvarier så kan man ha luftpumpen till att skapa viss cirkulation i akvariet. Det är nyttigt... ;-)
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #6
            Luftbubblerna drar ur Co2 ur vattnet också och syresätter inte specielt bra så gör mer skada än nytta
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • Opus
              • January 2006
              • 1014

              #7
              Ursprungligen postat av petnym
              Har man väldigt små akvarier så kan man ha luftpumpen till att skapa viss cirkulation i akvariet. Det är nyttigt... ;-)
              Med dom pengarna man tjänar på att inte köpa luftpump kan man lägga på ett ordentligt filter från böjan, så att man får bra cirkulation.
              Vescere bracis meis!

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av Opus
                Med dom pengarna man tjänar på att inte köpa luftpump kan man lägga på ett ordentligt filter från böjan, så att man får bra cirkulation.
                Beror väl på. Har man sjuttioelva små yngelkar så är det mångdubbelt billigare att skaffa en central luftpump jämfört med ett litet filter i varje burk. -Men nu var det inte det frågeställaren frågade om...
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • albjohn
                  • March 2006
                  • 1179

                  #9
                  petnym: Vilka fantastiska akvarium du har, man blir stum av beundran
                  Mvh Leif

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    Ursprungligen postat av mayday
                    Luftbubblerna drar ur Co2 ur vattnet också och syresätter inte specielt bra så gör mer skada än nytta
                    beror på.
                    ja kan köra luftpump i min plastback om ja vill och cabomba java/windelöw ormbunke och anubias kommer fortsätta växa ändå.

                    möjligheten finns också att man kan köra växter under vatten med pmdd så dom får näring och luftbubblor för att få det bästa ur 2 världar.
                    hur bra det funkar i praktiken är inte testat än men det kommer.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • ikis
                      • April 2006
                      • 65

                      #11
                      så jag behöver inte använda luftpumpen till mina 2 stora kar. Utan jag ska fortsätta att bara använda det till mina 2 evakueringskar när dom har tillfälliga hyresgäster. Har jag fatttat disskutionen rätt??????
                      I medelhafvet sardinen swimmar......

                      Fördomar är allt struntprat man tar åt sig före 18års ålder. Av Albert Einstein

                      Kommentar

                      Arbetssätt...