Det slutgiltiga akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jockeXX
    • April 2006
    • 67

    Det slutgiltiga akvariet

    Hej alla intresserade!
    Skall sätta upp ett stort kar som kommer dela av en vinterträdgård alltså synas från 2 håll + 1 gavel.
    Måtten L=3000 H=700-800 D=800-1000
    Sump 375 liters kar med matta som filter
    1st 80 liters droppfilter med biobollar
    Ytavrinning till sumpen
    4 st dubbla 150 cm ljusramper alt. metallhalogen
    2st 6000l pumpar
    2st 1000 l pumpar på timer för att förhindra att skit blir stående pga samma vattenström.
    Inredning frigolit airbrushad mörk granit + riktig mörk granit vit/ljus sand
    ca 150-200 malawiciklider
    Någon som byggt nåt liknande och har lite tips.
    Kanske även känner någon i Kronobergs län som skulle kunna bygga ett sånt kar?
    Tacksam för invändningar och tips
    Mvh Jocke
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    "dela av en vinterträdgård"??? Skall det stå i ett växthus?
    Senast redigerad av petnym; 05 April 2006, 10:15.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • [xstream]
      • March 2006
      • 520

      #3
      Om inte min grundläggande kunskap om djurskyddslagen är helt fel så måste fiskarna ha en sida insynsskyddad, alternativt måste mitten av akvariet vara någon sorts berghistoria så att det åtminstone blir en vägg att förhålla sig till.

      Om inte annat tycker jag det är best practise att ha en sida skyddad.

      Cheers
      720L Malawi-biotop

      Kommentar

      • robban
        • February 2003
        • 322

        #4
        en sida är ju insynsskyddad "2 håll + 1 gavel." så allt dravel om djurskyddslagen är ju bara blaj, kom med konstruktiva förslag istället

        Kommentar

        • [xstream]
          • March 2006
          • 520

          #5
          Det var ett konstruktivt förslag. Och en kortsida är nog inte riktigt vad man siktar på.
          720L Malawi-biotop

          Kommentar

          • jockeXX
            • April 2006
            • 67

            #6
            Kommer finnas konstgjort berg upp till ytan.
            Akvariet blir ju 1 meter djupt.
            Det finns nog bra mycket taskigare saker man kan göra mot en fisk än att inte ge den en hörna att vara i.
            Men vill du komma med fler lustiga förslag så är det bara kul.

            Kommentar

            • jockeXX
              • April 2006
              • 67

              #7
              Vinterträdgård ja.
              Kanske skulle skrivit Helisolerad altan som är uppvärmd året om.
              Ca 50-55 m2.

              Kommentar

              • [xstream]
                • March 2006
                • 520

                #8
                Ett berg i mitten låter snyggt.

                Lustiga förslag? Vill du inte veta att andra misstänker att din lösning kan innebära att du gör dig skyldig till djurplågeri (har just kollat djurskyddslagen, även om den är lite otydlig på punkten) så tycker jag inte du ska fråga.
                720L Malawi-biotop

                Kommentar

                • jockeXX
                  • April 2006
                  • 67

                  #9
                  Finns ju t.o.m 8-kantiga akvarium på offenliga platser som inte är skyddade på nåt håll.
                  Tror inte att mitt kar kommer bryta mot lagen.
                  Men det är ju bra att veta om.
                  När jag tänkte på tips och ideer var det mest den tekniska biten jag tänkte på.

                  Kommentar

                  • [xstream]
                    • March 2006
                    • 520

                    #10
                    Ja, och sådana är ju ren idioti. På Djurmagazinet i jkpg har de en snygg lösning på det problemet. De har ett litet åttkantigt med ett berg i mitten som fiskarna simmar runt. Skitsnyggt.

                    Rent tekniskt är det några saker jag reagerar på. Jag är ju ingen expert på akvarier i den här storleken men du kommer köra dubbla 6000-pumpar, 4x storleken på akvariet känns rätt lagom men frågan är hur mycket hastighet du tappar på att placera insug/utblås på rätt ställen. Ska du pumpa vattnet uppåt 1-1,5m och sedan kanske ytterligare 2,5m bort för att få utblåset på andra sidan mot insuget så borde de ju försvinna både en och annan liter i effekt.
                    Men det är ju bara mina egna tankar och jag har som sagt aldrig satt upp något ens i närheten av det här i storlek.

                    Låter som att det kan bli mäkta bra dock.

                    Cheers
                    720L Malawi-biotop

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Detta låter ganska häftigt trots att jag är sällskapsfreak. Ska du ha ytterpumpar i det? I så fall undrar jag om det är någon bra idé att ha ett par av dessa på timer, då det kan bildas farliga ämnen i pumpen om den står stilla för länge. En variant är i så fall att ha intervallfilter men dessa kostar en del. Annars får du lycka till och sätt gärna in bilder under byggnationen.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • PouJac
                        • March 2006
                        • 3

                        #12
                        Prøv at søg her!



                        Hvis du søger på " 2800L " eller " gissel " så er der måske noget du kan bruge.

                        Gissel har startet et 2800 l kar op med malawi.

                        Kommentar

                        • mayday
                          • November 2005
                          • 2085

                          #13
                          höjd över 70cm e drygt
                          mitt e 75 man når liksom inte ner o rota i det ordentligt
                          ______________________________________________

                          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            vissa har påpekat om insynskydd och det är helt rätt det ska finnas men samtidigt är akvariet tänkt att bli nåt utöver det vanliga.

                            3000*800-1000 ger en rätt bra mitt i akvariet jämfört med standard 160liters till exempel.

                            och med lite växter nån rot kanske lite stenar så tror inte jag det är några problem varie sej ur laglig synpunkt eller ur fiskens synpunkt.

                            står 2 pumpar på timer för att få cirkulation på döda fläckar.
                            du kan ju ta vp-rör, sånt elektriker drar elen i hus med och bocka å böja och silikona fast i botten och då få flera utblås på en pump som dessutom kan göras mycket diskreta.
                            kletar du in ändarna med silikon och på med sand så syns dom inte så mycket.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • jockeXX
                              • April 2006
                              • 67

                              #15
                              Ja nåt sånt skulle man göra med vp-rör.
                              Det enda jag är orolig för är slörp-ljud från ytavrinningen.
                              Har inte mycket erfarenhet av det och hur man ljudisolerar ett sånt rör med flöde på ca 15kubik i timmen.
                              Vill helst inte sätta filter i akvariet för tanken är att det aldrig ska bli skitigt i akvariet utan lös skit och partiklar ska ut.
                              Också kommer ju akvariet bli helt tyst då ingen utrustning kommer sitta i.
                              Ljud från sumpen är inga problem då den kommer sitta andra sidan en vägg.
                              Någon som har ytavrinning som kan dela med sig lite?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...