"utsläpp" från akvarierot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BeJe
    • January 2006
    • 9

    "utsläpp" från akvarierot

    Jag har ett 190 liters hörnakvarium med Malawiciklider. I inredningen har jag en STOR rot plus fin sand . stenar och några växter. Har totalt c:a 20 fiskar av lite olika sorter.

    Har även 4 malar som skall hålla rent.

    Mitt problem är att det, troligen från roten, hela tiden flyter bruna små "flisor", mycket små sådana alltså. I Akvariet men som sätter sig även på akvariets glas. Vid första anblicken ser det ut som små.små bubblor. Men det är det alltså inte.

    Jag tar bort dem med jämna mellanrum. men det kommer tillbaka snabbt igen. Detta gör att akvariet och vattnet ser smutsigt ut.

    Mina frågor är följande. Är enda chansen att slippa detta att ta bort roten och enbgart ha stenar?. Vilket jag tyvärr tgror inte skulle bli så snyggt.

    Kan jag köpa Javamossa som väl kommer att täcka roten och på så sätt förhindra denna utfällning? Eller finns det någon som har ett bättre förslag.

    Det verkar sok om insidan av akvarieglaset blivit statiskt och snabbt drar till sig dessa utfällningar.

    Hälsningar
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Det är antagligen malarna som gnager bort "flisorna" från roten. En del malar är duktigare på detta än andra...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • BeJe
      • January 2006
      • 9

      #3
      Det har jag också tänkt på. Men varför fastnar "flisorna" på glaset. Och skulle man kunna täcka roten med Javamossa och slippa dessa s.k. utsläpp?

      Kommentar

      Arbetssätt...