Blir bländad av ljusrampen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    Blir bländad av ljusrampen

    Jag har ett helglasakvarie som är 120 cm långt och till det en ramp som är 110, från börja gjord för ett aluramakvarie. I det har jag två stycken PowerGlo. Mitt problem är att jag blir bländad av ljuste som reflekteras i utan, som lyser genom framrutan och i glipan mellan ramp och glas. finns det något sätt jag kan undvika detta? Jag funderade lite på måla framkanten av akvariet litegrann, och även täckglasen i framkant. Eller tror ni att det skulle bli bättre med andra lysrör? de här rören är egentligen itne så passande för min tilltänkta SA-bitop, jag hade hellre velat ha lite gula rör. Finns det några ganska svaga, gula rör?
    222 liter Malawi
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Skaffa en ramp som täcker ned över vattenlinjen. Det är snyggast så. :-)
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Jag vet inte om jag fattat frågan rätt. Men vi gjorde så med en glipa på vårt kar, att vi satt dit en svart tejp på utsidan som täcker mellanrummet. I o med att den är svart syns den knappt.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • Hank
        • August 2002
        • 675

        #4
        Ursprungligen postat av Nils Holmström
        Jag har ett helglasakvarie som är 120 cm långt och till det en ramp som är 110, från börja gjord för ett aluramakvarie. I det har jag två stycken PowerGlo. Mitt problem är att jag blir bländad av ljuste som reflekteras i utan, som lyser genom framrutan och i glipan mellan ramp och glas. finns det något sätt jag kan undvika detta? Jag funderade lite på måla framkanten av akvariet litegrann, och även täckglasen i framkant. Eller tror ni att det skulle bli bättre med andra lysrör? de här rören är egentligen itne så passande för min tilltänkta SA-bitop, jag hade hellre velat ha lite gula rör. Finns det några ganska svaga, gula rör?
        Jag slipade/sågade ner kanterna på min förkorta ramp, så att den ligger helt emot täckglaset
        /Hank
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285
        Uppdaterad 2006-08-22

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #5
          Tackar, det var det jag var ute efter, att få ner rampen mot glaset. Blir till att börja såga när jag kommer hem!
          222 liter Malawi

          Kommentar

          Arbetssätt...