Starkt, snyggt kompromiss.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frågvis
    • October 2005
    • 1204

    Starkt, snyggt kompromiss.

    Hur högt upp ska jag placera stagen?

    Jag tänkte börja silikona fast stag på mina nya glas.
    Hur högt upp ska jag sätta stagen på glaset?

    Glasen är 712mm höga och stagen 5 cm breda.

    Hur går jag tillväga för att silikona fast stagen?
    Den som frågar får veta
  • 56ovwal
    • October 2005
    • 93

    #2
    Jag är lite osäker på vilka stag du menar men antar att det är förstärkningarna i akvariets överkant ? Isåfall, dessa brukar jag limma på plats allra sist, d.v.s. när akvariet i övrigt är färdiglimmat. Mot gavlarna precis i ovankant och på långsidorna 6mm ( stagens tjocklek ) under ovankanten. Limma gavelstagen först, vänta till dagen efter och limma då långsidesstagen mot fram/bak-rutan samt i gavelstagens undersida. Herregud, är det nån som begriper vad jag menar ? Önskar jag hade en bild som förklaring, men det har jag tyvärr inte.
    Den som har flest prylar när han dör vinner

    Kommentar

    • Frågvis
      • October 2005
      • 1204

      #3
      Jag förstod precis va du menade. Tack för svaret . Men jag vet inte om det är praktiskt möjligt att limma stagen sist. Längsta rutorna är 2119mm långa. Stagen är 8mm tjocka. 5st stag med måtten 50mmX299mm och 2st stag med måtten 50mmX2119mm.
      Den som frågar får veta

      Kommentar

      • 56ovwal
        • October 2005
        • 93

        #4
        OK! Dina långa stag är tänkta sitta inuti akvariet ? D.v.s. att dina fram- och bakrutor är, låt säga 2130 långa ? Strunt samma, lägg fram- och bakrutan på ett plant bord eller på golvet ( stora rutor ). Dra en sträng med silikon på stagets ena kant och placera den på fram/bakrutan. Använd en vanlig träregel 45x70 eller liknande som stöd så att stagen hamnar "rakt upp". Se bara till att du inte limmar fast träregeln.... Du kan förankra staget till träregeln med några tejpbitar. Låt allt stå ett dygn och sen sitter de som berget ! Dina tvärstag limmar du sen på plats när akvariet i övrigt är färdigt på undersidan av stagen på långsidorna. Jag brukar använda mig av en typ av svetsklämmor med gummiklädda tänder för att hålla prylarna på plats medan det härdar.
        Och en sak till jag glömde: Rengör noga med aceton innan du limmar !
        Hoppas att jag är begriplig....
        ( Jag hade personligen ändå limmat alla stagen till sist, men det går även på detta sättet. )
        Den som har flest prylar när han dör vinner

        Kommentar

        • Frågvis
          • October 2005
          • 1204

          #5
          Jag vet inte om jag förstod dig på en punkt: Ska jag lägga en silkonsträng längs hela staget och tryck fast det och ha en regel som stöd. Jag har en regel som är 45X45 och 111cm lång, den vart över från mitt bänkbygge.

          När jag limmar ihop karet så tänkte jag hålla distanserna rätt med tejpade tändstickor.
          Behöver jag inte det när jag limmar stagen? Hur håller jag distanserna där?
          Den som frågar får veta

          Kommentar

          • 56ovwal
            • October 2005
            • 93

            #6
            Jag använder aldrig distanser när jag limmar akvarium, kör på det gamla sättet. Vet inte hur andra gör med förstärkningslisterna, om de använder distanser även där ? Jag gör det iallafall inte.
            Om du inte är snål med silikonen och inte "pressar" ut silikonen alltför mycket när du sätter staget på plats får du samma resultat som om du använde distanser.
            Den som har flest prylar när han dör vinner

            Kommentar

            • Frågvis
              • October 2005
              • 1204

              #7
              Hur stor distans vill man ha för stagen. Mindre än i övriga karet gissar jag.
              Den som frågar får veta

              Kommentar

              • Schull
                • August 2004
                • 2889

                #8
                Ursprungligen postat av Frågvis
                Hur stor distans vill man ha för stagen. Mindre än i övriga karet gissar jag.
                Hej..
                Dom längstgående stagen har dom akvariets längd i inner eller ytter mått? är det ytter mått, så behöver du bara lägga dom på ovankanten av akvariet när det är färdig limmat.
                /L
                Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

                Kommentar

                • Frågvis
                  • October 2005
                  • 1204

                  #9
                  Tyvärr, de är tänkta att sitta i karet. Jag gissar att det blir snyggast 8mm från överkant och det blir tillräckligt starkt med den T-formationen det bildar. Sedan har jag hört att man bara ska limma fast stagen på lång eller kort- sidan inte så att sitter fast i båda.
                  Den som frågar får veta

                  Kommentar

                  • 56ovwal
                    • October 2005
                    • 93

                    #10
                    Ursprungligen postat av Frågvis
                    Tyvärr, de är tänkta att sitta i karet. Jag gissar att det blir snyggast 8mm från överkant och det blir tillräckligt starkt med den T-formationen det bildar. Sedan har jag hört att man bara ska limma fast stagen på lång eller kort- sidan inte så att sitter fast i båda.
                    Det där sista förstod jag inte riktigt.

                    Om du sätter stagen på fram/bak-rutan 8mm från överkanten, är det för att du skall sätta tvärstagen ovanpå dessa, d.v.s. så att de hamnar i linje med ovankanten ? Min tanke var tvärtom.
                    Sen hade jag nog nöjt mig med tvärstag utmed gavlarna samt en i mitten. Man retar sig som f-n på de där stagen i mitten den dan man vill håva upp någon firre.
                    Den som har flest prylar när han dör vinner

                    Kommentar

                    • Frågvis
                      • October 2005
                      • 1204

                      #11
                      Fick besök av föräldrarna. Borrade lite och mäte på möbeln.
                      Jag vet faktiskt inte vad som är bäst att tvärstagen längst ner eller överst.
                      Att jag har 5st tvärstag beror på att jag inte hade råd att köra med tjockare glas.
                      65cm vatten 8mm glas över hela.

                      Det blir 4st öppningar på 46.5cmX20cm när stagen är i vägen. Jag får helt enkelt nöja mig med de öppningarna. Jag tänkte ha rötter som sticker upp ur dessa och växter som får växa upp ovanför ytan mot väggen till.
                      Den som frågar får veta

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        #12
                        Ursprungligen postat av Frågvis
                        Att jag har 5st tvärstag beror på att jag inte hade råd att köra med tjockare glas. 65cm vatten 8mm glas över hela.
                        Scary.... Det skulle inte jag våga ha vattenfyllt hemma...

                        Lite nyfiken: Hur håller man egentligen isär så stora glasskivor när man sammanfogar dom? Glasens egenvikt trycker väl ihop fogen rejält...
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        • Frågvis
                          • October 2005
                          • 1204

                          #13
                          Jag tänkte ställa glasen runt bottenrutan, inte på den.
                          Den som frågar får veta

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            Ursprungligen postat av Frågvis
                            65cm vatten 8mm glas över hela.
                            du är medveten om att inga försäkringar täcker dom vattenskador som uppstår när akvariet spricker då det inte är "fackmannamässigt" byggt.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • Frågvis
                              • October 2005
                              • 1204

                              #15
                              De där beräkningarna är starkt överdrivna, sedan har mitt akvarium en väldigt ovanlig form. När jag tittar på glaset nu så tycker jag det är grymt tjockt. Och tolka glastabellen, när du har extra stag, så ska du se att det duger.
                              Den som frågar får veta

                              Kommentar

                              Arbetssätt...