Stora akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gummiankan
    • October 2005
    • 407

    Stora akvarier

    Tanken är att jag skall få ett stort akvarium till jul, men det verkar ju bara finnas 720 liters med aluminiumställning... Grejen med det är väl att det inte är speciellt snyggt att ha det i vardagsrummet.... Dels måste man ha en skiva under benen för att jämna ut trycket och sen en massa sladdar...
    Finns det inga stora möbelakvarium? Det största jag har hittat var 420 liter, men det var riktigt snyggt...
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Simontorp (svensk grossist) har AQUAEL möbelkar upp till 900l på sin produktlista.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Gummiankan
      • October 2005
      • 407

      #3
      mm men det är två grejer med dem.... de är väldigt långa, och inte speciellt höga. Som det är nu har jag redan ett sånt fast mindre och det är inte speciellt snyggt faktiskt... Tyvärr undkommer man inte att ha en skiva under heller eftersom de bänkarna står på kort "rör", det blir fina märken i golvet annars...

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Dom "fötterna" är väl betydligt större än fötterna på en alu-ställning eller?
        Vad är det som är långt och inte högt?
        720 liters karet har väl standard mått 200*60*60cm, tillhörande möbel är 70cm hög. Tycker det låter som aldeles vanliga mått, men gillar du det inte så gör du inte.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • marcuspajp
          • July 2004
          • 448

          #5
          MP har ett 720 med samma mått som de vanliga.
          Salt är ballt

          Kommentar

          • Lucas_no1

            #6
            Aquaels nya stora kar är mycket fina möbelakvarium och ska inte gämföras med deras vanliga med plastlock.
            Dom har köpt in Bioplast så det är helt enkelt Bioplast akvarium som nu heter Aquael.
            Måttet på 720 liter är 200x60x60.

            Sen har du Rena som har ett som är klart dyrast.
            Dom har ett som är 200x70x55.

            Mp är karet i mellan klassen här men tror Aquael har samma kvalité.

            Kommentar

            • Gummiankan
              • October 2005
              • 407

              #7
              Jag vill gärna ha scalarer i akvariet och har fått rådet att de vill ha minst 80cm högt för att inte få missbildade fenor. så just i det fallet handlar det inte om vad jag skulle gilla utan vad fiskarna skulle trivas med.

              70 cm bänk+ 60 cm akvarium kanske är de "vanliga" måtten men jag skulle föredra att få akvariet lite högre upp. Är det farligt på något sätt att ha ett högre akvarium? Jag tror det skulle vara snyggare...

              Jag vet faktiskt inte men på den bänken jag har tror jag inte att den sammanlagda ytan som har kontakt med golvet är större än hos ett alukar med ställning. Det är på bara 100 liter men märken i golvet har det blivit iaf...

              Kommentar

              • 56ovwal
                • October 2005
                • 93

                #8
                80cm som rekommendation för scalarer är nog att ta i en smula. Tror det gäller Altum-scalarer isånnafall. För vanliga scalarer duger 60cm alldeles utmärkt.
                Tror du får svårt hitta 80cm höga akvarier i butikerna, knappast standardmått. Men det går ju alltid att beställa. Tänk även på att om du placerar akvariet högt kan det bli jobbigt att sköta det. Svårt komma ner till botten med handen t.ex.
                Sen kan jag absolut hålla med om att det kan vara väldigt snyggt med ett högt akvarium.
                Den som har flest prylar när han dör vinner

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ursprungligen postat av Gummiankan
                  70 cm bänk+ 60 cm akvarium kanske är de "vanliga" måtten men jag skulle föredra att få akvariet lite högre upp. Är det farligt på något sätt att ha ett högre akvarium? Jag tror det skulle vara snyggare...
                  Visst är det snyggare med höga akvarier. Jag har båda mina växtakvarier på ungefär 100cm höga möbler (hemmabyggen) och det är supersnyggt! Fast lite opraktiskt att man behöver stege för att nå ner i akvariet är det ju...
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • jean1
                    • August 2005
                    • 218

                    #10
                    Åh vilket lyxproblem!!! Önskar att jag också skulle få ett 720 l i julklapp, och att det enda problemet var att hitta ett som föll mig i smaken......

                    Kommentar

                    • Rambo
                      • February 2004
                      • 672

                      #11
                      Om du är lagom nära Halmstad så bygger Åleds akvarium måttbeställda akvarium och med klädda luckor tycker jag de ser väldigt bra ut. Pris mässigt ligger de större akvariumen på en relativt behaglig nivå.
                      575l Åleds
                      80l JAD
                      Tiffany - perser/norskskogskatt
                      Lizton - renrasig Bengal

                      Kommentar

                      • y0da
                        • August 2005
                        • 1697

                        #12
                        Ett annat alternativ kan väl vara att köpa ett 720l med standardmått och sedan bygga en egen möbel som är lite högre. Kanske ekskivor och lecablock? Det tycker jag är rätt fint iaf.
                        Jag har ett 540l med aluställning, håller tyvärr med om att det är lite för lågt. Och kanske inte så extremt sexigt heller, hehe.. Men jag fick med det på köpet så det fick duga.
                        http://www.y0da.se

                        540L SA

                        Kommentar

                        • Gummiankan
                          • October 2005
                          • 407

                          #13
                          Lyxproblem....? Tack för den.


                          Behöver inte vara så stort heller, det kan vara mindre, själva literantalet är ganska oviktigt bara det blir fint och passar in...

                          Just att det kan bli svårt att sköta det om det blir för högt är kanske en liten nackdel men det är det nog värt tror jag... lite av en estet kanske...

                          Jag har kollat upp det med måttbeställning på några ställen men det blir en bit att åka. Sen vet jag inte hur jag skall frakta det! Skall jag få plats med det på bilen måste det ligga ner men det låter inte särskillt smart... Hade hellre velat få in det i baksätet... och då tror jag 200cm är lite för långt...

                          Jag hade kunnat bygga det själv om jag vore lite händig men jag är hopplös tyvärr... Lego är mer min division...

                          Kommentar

                          • Marie J
                            • January 2004
                            • 10616

                            #14
                            Då jag själv har ett kar som är 200*80*80, så vill jag "varna" för att höga akvarium kan vara väldigt bökiga när det gäller att tex plantera, fånga fisk, inreda.

                            Visst är det snyggt med ett högt möbelakvarium, men man får vara beredd på extra bökighet.

                            Hade jag varit du så hade jag köpt ett akvarium där jag nådde ner till botten även när det är vatten i.
                            /Marie.

                            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                            Kommentar

                            • Gummiankan
                              • October 2005
                              • 407

                              #15
                              når man inte lika långt när det är vatten i akvariet....?

                              Det kanske blir lite bökigt, men de gångerna man gör det kan jag i så fall stå på något...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...