Vad för belysning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreeamcatcher
    • August 2004
    • 179

    Vad för belysning?

    Jag har ett akvarium med måtten 60x60x60 som jag tänkte försöka plantera växter i. Frågan är om det räcker med te.x två st vanliga lysrör (typ aquastar)?
    Jag har sätt bilder på liknande akvarium som man då har helt öppna och en hängande lampa till istället? Mkt snyggt ser det ut iaf...

    Jag kan inte så mkt om detta så jag blir glad för all hjälp jag kan få.

    Hälsn.
    Malin
    Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

    Allt du behöver veta om kampfisken!
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Dreeamcatcher
    Jag har ett akvarium med måtten 60x60x60 som jag tänkte försöka plantera växter i. Frågan är om det räcker med te.x två st vanliga lysrör (typ aquastar)?
    Räcker till vad? Är det ett växtakvarie med lite roligare (svårare) växter som avses eller en fiskburk med några enklare växter som utfyllnad?

    Utmaningen vid ljussättning av (små) fyrkantiga burkar är att man är begränsad till korta (läs ljussvaga) lysrör trots stort vattendjup.

    Vill man ha bra belysning för växter i en kvadratisk burk med så pass stort vattendjup så skall man nog satsa på T5-rör (eller MH)... Dessa ger betydligt mer ljus per centimeter längd.

    2 lysrör skulle antagligen ge ok belysning för fiskar.

    4x24W T5 skulle ge bra belysning för ett växtakvarie.

    150 W MH skulle också ge bra belysning för ett växtakvarie.
    Senast redigerad av petnym; 29 November 2005, 14:50.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Dreeamcatcher
      • August 2004
      • 179

      #3
      Och om man är nybörjare vad gäller sånt här så förstår man inte T5-rör och MH ? Jag har faktiskt ingen aning om vad det är för något.
      Kan du inte beskriva på ett lite mer förståeligt sätt för en som itne kan "fiskspråket" än ;P

      Vad jag hade tänkt mig var att ha en rot i mitten och sedan massa växter runt, väldigt tätt med växter...exakt VILKA växter har jag inte tänkt på eftersom jag inte vet vilka växter som jag kan ha beroende på vilken belysning jag skaffar.


      Ursprungligen postat av petnym
      Ursprungligen postat av Dreeamcatcher
      Jag har ett akvarium med måtten 60x60x60 som jag tänkte försöka plantera växter i. Frågan är om det räcker med te.x två st vanliga lysrör (typ aquastar)?
      Räcker till vad? Är det ett växtakvarie med lite roligare (svårare) växter som avses eller en fiskburk med några enklare växter som utfyllnad?

      Utmaningen vid ljussättning av (små) fyrkantiga burkar är att man är begränsad till korta (läs ljussvaga) lysrör trots stort vattendjup.

      Vill man ha bra belysning för växter i en kvadratisk burk med så pass stort vattendjup så skall man nog satsa på T5-rör (eller MH)... Dessa ger betydligt mer ljus per centimeter längd.

      2 lysrör skulle antagligen ge ok belysning för fiskar.

      4x24W T5 skulle ge bra belysning för ett växtakvarie.

      150 W MH skulle också ge bra belysning för ett växtakvarie.
      Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

      Allt du behöver veta om kampfisken!

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av Dreeamcatcher
        Och om man är nybörjare vad gäller sånt här så förstår man inte T5-rör och MH ? Jag har faktiskt ingen aning om vad det är för något.
        Kan du inte beskriva på ett lite mer förståeligt sätt för en som itne kan "fiskspråket" än ;P
        Enkel version:
        Växter behöver mycket mer ljus än fiskar för att trivas, särskilt om det är 60 cm vatten mellan ljuskällan och växten. Om ditt akvarie är 60 cm brett så är lysrör (i den längden) kanske inte effektiva nog. T5 och Metallhalogen (MH) är exempel på effektivare ljuskällor. :-)
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          Ursprungligen postat av petnym
          Ursprungligen postat av Dreeamcatcher
          Och om man är nybörjare vad gäller sånt här så förstår man inte T5-rör och MH ? Jag har faktiskt ingen aning om vad det är för något.
          Kan du inte beskriva på ett lite mer förståeligt sätt för en som itne kan "fiskspråket" än ;P
          Enkel version:
          Växter behöver mycket mer ljus än fiskar för att trivas, särskilt om det är 60 cm vatten mellan ljuskällan och växten. Om ditt akvarie är 60 cm brett så är lysrör (i den längden) kanske inte effektiva nog. T5 och Metallhalogen (MH) är exempel på effektivare ljuskällor. :-)

          och T5 är ett lysrör som är smalare och mer effektivt än vanliga lysrör (även kallade T8)
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • Dreeamcatcher
            • August 2004
            • 179

            #6
            Ursprungligen postat av petnym
            Ursprungligen postat av Dreeamcatcher
            Och om man är nybörjare vad gäller sånt här så förstår man inte T5-rör och MH ? Jag har faktiskt ingen aning om vad det är för något.
            Kan du inte beskriva på ett lite mer förståeligt sätt för en som itne kan "fiskspråket" än ;P
            Enkel version:
            Växter behöver mycket mer ljus än fiskar för att trivas, särskilt om det är 60 cm vatten mellan ljuskällan och växten. Om ditt akvarie är 60 cm brett så är lysrör (i den längden) kanske inte effektiva nog. T5 och Metallhalogen (MH) är exempel på effektivare ljuskällor. :-)

            Tack så mycket Nu förstår jag faktiskt ! Haha, det tar ett tag innan man lär sig allt det där.
            Då kanske jag får leta efter sånna där T5-rör för metallhalogen är väl väldigt dyra? Elr det kanske T5-rören också är?
            Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

            Allt du behöver veta om kampfisken!

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Varken t5 eller metallhalogen är särskilt billiga. Jag är dock övertygad om att typ 6-8 st vanliga 18 w t8 skulle räcka. Att rekomendera 150 w mh i ett sånt kar till en nybörjare tycker jag är lite väl mycket.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • sacha
                • May 2005
                • 1016

                #8
                MH kostar väl en 4000kr typ ?!
                Tjopp...

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tropfrog
                  Varken t5 eller metallhalogen är särskilt billiga. Jag är dock övertygad om att typ 6-8 st vanliga 18 w t8 skulle räcka. Att rekomendera 150 w mh i ett sånt kar till en nybörjare tycker jag är lite väl mycket.
                  Det framgick inte i första inlägget att det var en nybörjare. :-p

                  Personligen skulle jag undvika att ha fler än fyra rör över ett akvarie. Har provat och det blir bara trångt och bökigt. Därför föreslog jag T5 istället. Tycker man inte det räcker med fyra T5 så börjar MH vara ett alternativ.

                  Kanske man kan köra lite mer lågintensivt med ett par T5 diagonalt, har man tur får man in två 39 W.
                  Senast redigerad av petnym; 29 November 2005, 19:22.
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

                    #10
                    Jag brotas med samma problem mina kuer är dock på 55cm.
                    Som de är nu så har jag två olika ytterligheter, 150w mh på ena och 2 st 15w aquarelle på de andra.
                    Mh är kul dock lite väl speedat om man inte gillar att balansera på gränsen till total kaos. Lågljuskaret har endast mlar och lite bicarb växter som inte kräver så mycket. Det är relativt snygt och jag har inga större problem, och inte en enda alg någonstans.
                    Jag skulle rekomendera T5 rör åt dig du kan anpassa ljusmängden lättare då.

                    Mvh NiXoN

                    Kommentar

                    • Dreeamcatcher
                      • August 2004
                      • 179

                      #11
                      Ursprungligen postat av NiXoN
                      Jag brotas med samma problem mina kuer är dock på 55cm.
                      Som de är nu så har jag två olika ytterligheter, 150w mh på ena och 2 st 15w aquarelle på de andra.
                      Mh är kul dock lite väl speedat om man inte gillar att balansera på gränsen till total kaos. Lågljuskaret har endast mlar och lite bicarb växter som inte kräver så mycket. Det är relativt snygt och jag har inga större problem, och inte en enda alg någonstans.
                      Jag skulle rekomendera T5 rör åt dig du kan anpassa ljusmängden lättare då.

                      Mvh NiXoN


                      Okej. Då får jag börja spara pengar helt enkelt :P
                      Tack för svaren!
                      Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

                      Allt du behöver veta om kampfisken!

                      Kommentar

                      • sunkan aspidoras
                        • June 2005
                        • 925

                        #12
                        fränt att ha ett 60cm högt kar.... då skulle jag bygga upp liksom terasser för att få upp växterna till ljuset och köra nån rot som jag planterar nån lämplig växt på... bara fantasin sätter gränser!!!

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ursprungligen postat av Dreeamcatcher
                          Okej. Då får jag börja spara pengar helt enkelt :P
                          Tack för svaren!
                          Du kan ju pröva med befintlig belysning och enkla växter och se hur det går under tiden... Vad har du för belysning nu?
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • Dreeamcatcher
                            • August 2004
                            • 179

                            #14
                            Ursprungligen postat av petnym
                            Ursprungligen postat av Dreeamcatcher
                            Okej. Då får jag börja spara pengar helt enkelt :P
                            Tack för svaren!
                            Du kan ju pröva med befintlig belysning och enkla växter och se hur det går under tiden... Vad har du för belysning nu?


                            Just nu har jag bara ett vanligt gro-lux rör, men jag har ju inte ens startat upp karet utan jag ahde malawi där förut..så jag ska göar mig av med den sista fisken och sedan starta upp det från början ifen
                            Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

                            Allt du behöver veta om kampfisken!

                            Kommentar

                            • Dreeamcatcher
                              • August 2004
                              • 179

                              #15
                              Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                              fränt att ha ett 60cm högt kar.... då skulle jag bygga upp liksom terasser för att få upp växterna till ljuset och köra nån rot som jag planterar nån lämplig växt på... bara fantasin sätter gränser!!!
                              Hur skulle man kunna bygga upp terasser? Med hjälp av typ skiffer-stenar/plattor? Lät intressant..
                              Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

                              Allt du behöver veta om kampfisken!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...