Bygga hörnbänk - skiss *bild*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • androxe
    • August 2005
    • 854

    Bygga hörnbänk - skiss *bild*

    Hejsan!
    Har skissat jätteslarvigt på fri hand en hörnmöbel. Funderar på att köpa ett 270 liters hörnakvarie. Har inte råd att köpa möbel till så funderar på att bygga en själv.

    Här är den "jättefina" skissen
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Ska jag bygga på något annat vis kanske? duger det med 22mm spånskivor, eller finns det bättre (snyggare) material att bygga med? Räcker det att borra och skruva? Andra åsikter o synpukter är naturliftvis välkommet!
    Tack på förhand!
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Vad med att göra den i MDF ist håller mycket bättre och slår sig inte..
    Ett tips gå till olika brädgårdar och be om att köpa "spillbitar" av MDF dessa kan man få till mindre än halva normalpriset.
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      limma och skruva ihop skulle nog inte va fel.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • androxe
        • August 2005
        • 854

        #4
        Ingen som tycker att kontruktionen kan göras på bättre sätt? Ni tror att det håller för 350 kg det där förutsatt att det är MDF, proffs-sågat och rätt monterat? Jag har aldrig byggt akvaiemöbel tidigare så vill höra om det kan uppstå problem. vad man bör tänka på etc...

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          Jag gjorde en snabbskiss jag med och la ut på sidan http://www.haack.se/nufisk.htm och för att göra det mindre krångligt och ge bärighet till hela konstruktionen har jag förlängt mitt sektionen.
          Att kexa konstruktionen ger extra bärighet men kräver maskin, så jag skulle om man har tillgång till borrmaskin pluggfästa, limma och skruva ihop konstruktionen.

          Lycka till
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • androxe
            • August 2005
            • 854

            #6
            Ursprungligen postat av peterhaack
            Jag gjorde en snabbskiss jag med och la ut på sidan http://www.haack.se/nufisk.htm och för att göra det mindre krångligt och ge bärighet till hela konstruktionen har jag förlängt mitt sektionen.
            Att kexa konstruktionen ger extra bärighet men kräver maskin, så jag skulle om man har tillgång till borrmaskin pluggfästa, limma och skruva ihop konstruktionen.

            Lycka till
            Mycket intressant att få se din skiss! Överväger nog att göra som du gjort med "mitt-sektionen" Att jag inte tänkte på att rita det så!
            Har du hyllplan även längst bak närmast hörnet för att ytterligare stabilera?
            Kexa? är det att göra en nedsänkning för skivorna? Pluggfästa? Räcker det inte borra limma o dra ihop med massa skruv?
            Senast redigerad av androxe; 16 August 2005, 15:23.

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #7
              Hej Kexa finns speciela små halmånar som man försänker in i skivan.
              Hyllplan nej inte längs in där har du de väggarna baktill som håller det skulle gjort bänken så passa att karet ligger på ytterkanterna av bänken..
              Funkar säker men det är ist för att borra en massa skruv så köper man de träpluggen som är lite större än vanliga ikea pluggs då får du den extra bärigheten/stabiliteten om det rukas på för skruven är tunn och bockas lätt men det gör man inte med pluggsen..

              Min skiss e från din fast jag gjorde ingen mjuk framkant och jag har ingen copyright på den iheller så printa och gör vad du vill med den.. plockar dock bort den om ngra dagar.
              Ja just 22mm mdf blir kanon
              Senast redigerad av peterhaack; 16 August 2005, 17:10.
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                peterhaack snabb fråga.
                vad är det för bottenmaterial du har ?
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ursprungligen postat av androxe
                  Ingen som tycker att kontruktionen kan göras på bättre sätt? Ni tror att det håller för 350 kg det där förutsatt att det är MDF, proffs-sågat och rätt monterat? Jag har aldrig byggt akvaiemöbel tidigare så vill höra om det kan uppstå problem. vad man bör tänka på etc...
                  Du har inte tänkt tanken att göra en ram av tjockare reglar och använda MDF till hyllplan.
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • androxe
                    • August 2005
                    • 854

                    #10
                    Ursprungligen postat av petnym
                    Ursprungligen postat av androxe
                    Ingen som tycker att kontruktionen kan göras på bättre sätt? Ni tror att det håller för 350 kg det där förutsatt att det är MDF, proffs-sågat och rätt monterat? Jag har aldrig byggt akvaiemöbel tidigare så vill höra om det kan uppstå problem. vad man bör tänka på etc...
                    Du har inte tänkt tanken att göra en ram av tjockare reglar och använda MDF till hyllplan.
                    nä? kan du förklara lite bättre hur du menar?, lite dummie på området är jag rädd. Allt jag vill ha är en stabil, ganska så snygg möbel med skåp som inte kostar mer än kanske 500 kr att tillverka...

                    Kommentar

                    • peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

                      #11
                      RAVEN menar du i mina kar?

                      Ursprungligen postat av Raven
                      peterhaack snabb fråga.
                      vad är det för bottenmaterial du har ?
                      Så e det Mindanau grus 2-3mm köpt på Åleds Akvarium
                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                      Kommentar

                      • R2-D2
                        • March 2005
                        • 36

                        #12
                        Annars kan du pula ihop en stomme i spånskiva och bara använda mdf där det är synligt, eftersom det är mycket lättare att få bättre finnish på mdf när du (om du) målar jämfört med spånskiva. Vad hållbarheten beträffar går det lika bra med spån som med mdf under förutsättning att konstruktionen är stabil. Limma och staga ordentligt och tänk på att mdf (och i viss mån spånskiva) måste förborras om du skruvar i ändträt, annars spricker det garanterat. C-tappar (plugg)är helt klart att föredra.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...