Belysning till 165l kub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HannaB
    • March 2005
    • 53

    Belysning till 165l kub

    Har köpt en kub på 165l, 55x55x55. Till följde en glödlampsramp som jag har två lågenergilampor i. Vill dock byta till lysrör och undrar om jag ska köpa en ramp med plats för två lysrör eller om det räcker med ett?
    Tänkte beställa från PWSS, är det någon som vet något billigare ställe eller är det billigast? Sen undrar jag också vad jag ska ha för lysrör, någon som har något förslag? Gärna billiga.

    Hanna
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av HannaB
    Har köpt en kub på 165l, 55x55x55. Till följde en glödlampsramp som jag har två lågenergilampor i. Vill dock byta till lysrör och undrar om jag ska köpa en ramp med plats för två lysrör eller om det räcker med ett?
    Frågan "Räcker till vad?" måste du ställa dig. 1 rör (typ 15W) räcker till att ge ett svagt sken i akvariet, fisken får ledsyn och du kan se den. Inga växter lär knappast överleva och fiskarna ser aldeles säkert bättre ut med två rör... Men visst ett rör räcker! (...men till vad?) :-p

    1 rör, 15W -> 0,09 W/liter => Amazonas-kar???
    2 rör, 30W -> 0,18 W/liter => Sällskapskar???
    4 rör, 60W -> 0,36 W/liter => Växtakvarie???

    Jag har provat både 2x15W, 3x15W och 4x15W över en 50x50x50 burk. Alla har fungerat bra. Så lågt som 1x15 provade jag inte ens...

    Ursprungligen postat av HannaB
    Tänkte beställa från PWSS, är det någon som vet något billigare ställe eller är det billigast?
    PWSS brukar vara billiga...

    Ursprungligen postat av HannaB
    Sen undrar jag också vad jag ska ha för lysrör, någon som har något förslag? Gärna billiga.
    Aquarelle brukar vara populära. De har ett ganska starkt blåttvitt sken.
    Senast redigerad av petnym; 13 April 2005, 15:15.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Jag har 2 st 55cm kuber, jag har fixat belysningen såhär.
      Burk nr1 150 watt mh då med mäsk co2 lika stabilt som att köra en F1 bil på fyllan
      Bra ljus ser snygt ut och de växer hygligt.
      Burk 2 odlinskar för diskus med 2 st 15w lågenergi lampor som liknar grolux, jag har javamossa samt Microsorum pteropus eftersom de är dom enda som klarar av de hygligt.
      Dock så kommer jag nog att gå över till nåt med mer watt typ 3 lysrör så man kan ha lite mer variation när det kommer till växter.
      Jag skull nog rekomendera att du bygger en ramp och köper drossel från tex pwss blir snyggare än en enkel ramp.
      Håller med petnym när de gäller aquarelle, dom är inte populära utan orsak..
      Mvh NiXoN

      Kommentar

      • HannaB
        • March 2005
        • 53

        #4
        Tack så mycket för hjälpen! Ska beställa en ramp med plats för två rör från PWSS, mer tillåter inte plånboken. Tänkte köra med 2st Aquarelle, blir det bra tro? Eller borde jag ha ett växtrör där bak? Är rädd för att det ska bli för mörkt då.

        Hanna

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          Aquarelle är ett riktigt bra växtrör så de kommer nog att bli bra..

          Kommentar

          • HannaB
            • March 2005
            • 53

            #6
            Då får det bli såna. Tackar så mycket för hjälpen!

            Kommentar

            Arbetssätt...