Bygga eget filter - problem...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyruz
    • November 2002
    • 55

    Bygga eget filter - problem...

    Hejsan, jag ska bygga ett eget filter till mitt 900 liters-kar, enligt Kjells metod med pumphuvud och filtermatta... och eftersom akvariet är tämligen stort så slog jag till på det största pumphuvudet, (aquaclear 5000), nu till problemet,till den stora finns det ingen adapter som passa bra till nåt elrör med, så då vart min tanke att jag får sätta elröret i en utan adaptrarna i alla fall, och sedan silicona runt för att få det tätt, men se det gick inte, akvarie-siliconet fäster uppenbarligen inte på den plast som adaptern är gjord av, trots ordentlig rengöring, någon som har nån annan bra lösning ??
    fick en annan tanke om att bara lösa det på ett sådant simpelt sätt som att linda eltejp runt röret för att få det tillräckligt stort för att passa i adaptern, men jag antar att limmet på eltejpen löser sig i vattnet, och det lär väl knappast vara speciellt nyttigt för fiskarna... såå, Alla goda råd är välkomna.

    Tack på förhand.

    MVH.
    //Cyruz
    MVH.
    //Cyruz
  • rytter
    • October 2002
    • 48

    #2
    Hur många mm skiljer det mellan pumputblåset och röret ?

    Skiljer det inte så mycket kan du ju köpa en bit silikonslang och sätta imellan.

    Kommentar

    • Cyruz
      • November 2002
      • 55

      #3
      Nja, det skiljer ca 5 mm, så det är juh en del...

      men tack för rådet iaf

      MVH.
      //Cyruz
      MVH.
      //Cyruz

      Kommentar

      • imported_n/a
        • January 2002
        • 585

        #4
        Hej

        Är det diametern som 5 mm större eller radien? Om det är diametern så sök efter en O-ring som passar. Känner igen problemet och detta har i mina fall gått att lösa med en O-ring.

        Rickard Berg,
        AKA 7868, BKA 671-10
        NANFA, DFC
        *************************
        http://http://www.killis.tk
        /Rickard
        don Quijote och KA.
        http://www.killifish.tk

        Kommentar

        • Cyruz
          • November 2002
          • 55

          #5
          Ja, det är diametern...
          O-ring kanske kan vara en idé iofs... fast isf måste den sitta på VP-röret, eftersom det ska sitta inuti adaptern... å jag har en känsla av att det kanske inte funkar nåt vidare, eftersom det inte finns nåt spår för O-ringen, eller någon kant den kan ligga mot, får en känsla av att det kommer åka ur... men, ska ge det ett försök om ingen annan idé kommer upp iaf

          tack för tipset

          MVH.
          //Cyruz
          MVH.
          //Cyruz

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Du kanske borde skaffa ett tjockare rör istället? Du vet, det kanske finns en anledning till att kraftiga pumpar har grövre anslutningar! Du kommer nog att tappa en hel del flöde om du försöker pressa in vattnet i ett alltför smalt rör.

            Peter


            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Torstensson
              • June 2002
              • 1964

              #7
              Det finns ju "vulk-tejp" Även krympslang fungerar bra. Men ett grövre rör är troligen det bästa!!

              /Torsten

              Kommentar

              • HeNkeDeH
                • September 2002
                • 91

                #8
                håller med petnym..Juh större rör juh mer vatten pumpar den juh så varför inte leta efter ett större rör???

                (Oo)..
                -

                Kommentar

                Arbetssätt...