Snygg bänk till akvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jannemannen
    • July 2004
    • 187

    #16
    Jo ! Det är klart ! Akvariet ser ju "fetare" ut om det är högt placerat ! Men på ett såpass stort kar ? Behövs det verkligen ? Men som sagt, det är ett jättefint akvarium, och en väldigt snygg bänk. Men för högt upp enligt mig....

    Ytan i mitt mitt 960 kommer att vara ca 111,5 cm över golvet. Hur långt upp är din vattenyta ?

    Mvh/Janne

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #17
      Ursprungligen postat av jannemannen
      Ytan i mitt mitt 960 kommer att vara ca 111,5 cm över golvet. Hur långt upp är din vattenyta ?
      174 cm... :-)

      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • jannemannen
        • July 2004
        • 187

        #18
        Coolt ! Måste ju ge ett klart intryck i rummet ! Ho !

        Mvh/Janne

        Kommentar

        • carmahan
          • February 2004
          • 265

          #19
          Jag tror att man aldrig ska lägga någon gasflaska ner pga att då funkar inte säkerhetsventilen i flaskan. Så är det i allafall med gasolflaskor.

          Grymt akvarium du har Petnym!
          MVH
          carmahan

          Kommentar

          • matrixman
            • February 2005
            • 8

            #20
            riktigt trevliga lösningar måste jag säga, men det lutar nog åt att jag får köra något delfabrikat. Kanske kan man bygga ställningen i alu-profil så att hållfastigheten blir bra , jag har dessutom ett ojämt golv och därför behöver jag kunna justera fötterna på ett bra sätt. Sedan kanske man kan bygga några snygga täcksidor... såg det enormt stora akvariet i tidigare inlägg och det skulle ju kunna funka.

            Nån som vet om det finns några snygga täck kåpor i plåt eller så, tanken var att komma lite närmre ikeas ps, alltså snygg design som passar bra i vardagsrummet men som håller med säkerhet för tyngden. Det vore ju kul att få upp akvariet i ögonhöjd också, det tycker jag är riktigt snyggt!

            /Oskar

            Kommentar

            • kittex
              • January 2006
              • 1

              #21
              snygg möbbel

              jag har nyligen byggt en akvarie möbbel i vanliga spånskivor som jag klädde med glas, mållade glaset svart på baksidan sen fäste jag det med dubbl häftande karborband. så e det bara at plocka av det när man ska fixa med tekniken under.

              Kommentar

              • JonasN
                • September 2008
                • 357

                #22
                Ursprungligen postat av carmahan
                Jag tror att man aldrig ska lägga någon gasflaska ner pga att då funkar inte säkerhetsventilen i flaskan. Så är det i allafall med gasolflaskor.

                Grymt akvarium du har Petnym!
                MVH
                Som lite av en gasexpert kan jag inte låta bli att kommentera. När det gäller gasol så skall de helst stå upp, för att fused-wire-elementet som släpper på trycket vid brand ej skall vara indränkt.

                När det gäller CO2, så är ju även det en kondenserad gas. Vilket innebär att det finns en viss risk att "vätskan" rinner ut och kan förstöra eventuell reglerutrustning etc. Speciellt om flaskan saknar dykrör. Så jag rekommenderar att ha den stående.

                Men att generalisera och säga att ingen gasflaska skall förvara liggandes är att ta i Skulle istället formulera mig som så:
                Alla flaskor som innehåller kondenserad gas skall förvaras stånde.

                Mycket fin bänk petnym

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #23
                  Ursprungligen postat av JonasN
                  Mycket fin bänk petnym
                  Tack! Blir alldeles nostalgisk av att titta på mina gamla bilder i denna tråd som någon väckt till liv. Jag undrar om matrixman fick till någon akvariemöbel...

                  Så här ser iallafall mitt akvarium ut nu. Jag har modifierat den nedre ramen runt akvariet så att den inte går så högt upp numera.... I bakgrunden skymtar (förutom min tjock-TV) mitt andra akvarium vars möbel också är ett hemmabygge.

                  Senast redigerad av petnym; 15 January 2009, 12:39.
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • JonasN
                    • September 2008
                    • 357

                    #24
                    Ser sjukt proffsigt ut. Hänger du i en sele när du rensar stora burken?
                    Jag gillar akvarier högt upp. Då man själv är relativt lång tycker jag det är riktigt jobbigt att stå krökt som en märla.
                    Folk säger då: Men det är ju bra höjd när man sitter i soffan etc. Det tycker jag är trams, själv vill jag vara mycket närmre när jag tittar och jag är tveksam till att folk har akvariet 2 dm från soffan, blir så trångt för benen då.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...