Hekglas kontra alurams akvarium mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frasse
    • January 2003
    • 119

    Hekglas kontra alurams akvarium mm

    Hur är hållbarheten på ett helglas jämfört med ett alurams?
    Aluramarna håller väl ihop akvariet en del?

    Jag funderar på att köpa ett Akwalux AL Set2 720L eller 960L

    Det står på en bänk som följer med akvariet.
    Måste man då ha någon frigolitskiva under akvariet?

    Måttet på 960L är 200*80*60 Är det då 80 högt eller brett?

  • K49
    • July 2002
    • 26

    #2
    Aluramen ökar hållbarheten något, men det blir framförallt hållbarare mot kantstötar.
    Frigolit under helglas..JA
    Det är säkerligen 60 högt, ett 200 långt och 80 högt skulle ge 15mm glas = kostsamt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag anser inte att ett alu-kar på något sätt är hållbarare än ett helglas. Dock kan jag hålla med om att ett alu-kar är något hållbarare mot kantstötar under transport - men i övrigt så är skillnaden estetisk.
      Personligen tycker jag att helglas är betydligt snyggare än alu-kar - men smaken varierar ju.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • anli
        • October 2002
        • 654

        #4
        Jag funderar också på ett 720 akwalux, det är bara den där mycket tunna skumplastunderlägget som verkar medfölja som gör mig lite undrande. Är det inte bättre med en 1 eller 2 cm frigolitskiva istället?
        Anders Lindersson
        Anders Akvariesida

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Jag funderar också på ett 720 akwalux, det är bara den där mycket tunna skumplastunderlägget som verkar medfölja som gör mig lite undrande. Är det inte bättre med en 1 eller 2 cm frigolitskiva istället?
          Det viktiga är ju att se till att bänken står i lod - gör det bara det så räcker det med skumplastmattan.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
            Det viktiga är ju att se till att bänken står i lod - gör det bara det så räcker det med skumplastmattan.
            ...och gör den inte det (står i lod alltså) så spelar det ingen roll hur många meter frigolit du lägger emellan! ;-)

            Peter
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • frasse
              • January 2003
              • 119

              #7
              Bänken som följer med i paketet är väl ganska stadig?
              Det är ju ingen vinglig aluminium ställning.

              Kommentar

              • Joacim
                • December 2003
                • 964

                #8
                Jag har lurat lite på det där med frigolit (eller liggunderlag) under akvariet... Om man bara har vatten i karet så är ju vikten jämt fördelad över hela botten och då kan det ju vara riktigt att ett underlag kan vara bra men blir det inte snedfördelat om man t.ex. har i ett stenröse i mitten? Borde inte ett hårt underlag vara bättre iom att det inte kan bli några spänningsskillnader i glasbotten då? (förutsatt att man har koll på att det inte finns någon småsten etc mellan karet och bänken) Jag menar, underlaget kan ju svikta lite eftersom det inte är så hårt.

                /J *ber om ursäkt för att jag "snodde" tråden lite*
                Det finns 10 sorters människor här på jorden.
                De som förstår binära tal och de som inte gör det.

                Kommentar

                • Kharn
                  • May 2004
                  • 256

                  #9
                  Hejsan

                  Jag har ett Aqualux 960 med välvd ruta och den nya aluminium ljusrampen.

                  Möblen är stabil och snygg med 2 st aluminium färgade rör på vardera sidan om skåpen. Se bara till att alla skruvar och fötter medföljer
                  Akvarie glaset är på 12 mm och väger hur mycke som helst hehe

                  Aluminium rampen hadde jag däremot väldiga problem med passformen på.
                  Be dom att kolla passformen på den innan du får hem den då sparar du en massa problem.

                  Mittstagen som håller ihop karet är dock inte bra, dom är silikonade på undersidan vilket inte spelar in på hållfastheten men gör att man inte kan fylla upp karet med vatten ända upp under ljusrampens undersida utan att mittstagen syns i vattenytan.
                  Det är iof avhjälpt med lite svart Eltejp strax under kanten på ljusrampen ,men ändå väldans irriterande.

                  Trots dessa små problem så är jag jäkligt nöjd med karet .
                  Det är ett helt otroligt djup i det.

                  MVH jimmy

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

                  Kommentar

                  • frasse
                    • January 2003
                    • 119

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Kharn
                    Hejsan
                    Mittstagen som håller ihop karet är dock inte bra, dom är silikonade på undersidan vilket inte spelar in på hållfastheten men gör att man inte kan fylla upp karet med vatten ända upp under ljusrampens undersida utan att mittstagen syns i vattenytan.
                    Det är iof avhjälpt med lite svart Eltejp strax under kanten på ljusrampen ,men ändå väldans irriterande.

                    MVH jimmy
                    Mitt mittstag ska ändå bort när bakgrunden monteras, så det kanske går att flytta lite på.

                    Kommentar

                    • janne dansk
                      • June 2004
                      • 1740

                      #11
                      vad menar du kjell om jag tilverkar en ram i svetsat alu är den inte så stark eller?
                      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        vad menar du kjell om jag tilverkar en ram i svetsat alu är den inte så stark eller?
                        Det grundläggande för akvarier är att det är silikonen som håller ihop akvariet. Normala alu-kar har bara en liten sprint i varje hörn som inte står emot så mycket tryck.
                        Däremot så är det självklart som så att det popnitade staget i alukar gör att inte akvariet bågnar, men på helglasakvarier så har man ju istället glaslister och glasstag.
                        Om nu alu-ram är så bra varför använder man det då inte detta i riktigt stora kar utan istället helglas. Jo pga av att det faktiskt blir starkare med glaslister och stag än med alustag.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • janne dansk
                          • June 2004
                          • 1740

                          #13
                          jag forstår inte .om jag "svetsar " en ram måste det bliva mycket starkare än en stiftat ram eller?
                          Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            jag forstår inte .om jag "svetsar " en ram måste det bliva mycket starkare än en stiftat ram eller?
                            I ursprungsfrågan så gällde det de alu-kar som säljs i Sverige, sen kan man säkert genom olika specialkonstruktioner göra det ännu starkare men frågan är ju varför - silikonet håller ju ihop det ändå.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • FredrikL
                              • March 2004
                              • 4

                              #15
                              Med en välkonstruerad/välbyggd ram så avlastas silikonet helt klart, även om det givetvis inte avlastas helt utan bara delvis. Utan några andra bevis än min erfarenhet påstår jag dessutom att silikon åldras klart snabbare om det belastas (underförstått med dragspänning), dvs även måste hålla ihop hela akvariet, än om det "bara" fungerar som tätning. Därmed skulle ett akvarium med aluram vara "bättre" sett ur hållbarhets/livslängdssynpunkt. Jag tror dock att, som Kjell skriver, de flesta ramakvarierna tyvärr inte har tillräckligt robust konstruerade ramar för att detta skall gälla utan ett helglasakvarium med bra stagning och förstärkning duger lika gott eller kanske t.o.m. bättre än ett billigt/dåligt ramakvarium.
                              /Fredrik
                              Akvarier: 10st 50-540L
                              Fisk: tyvärr endast ett fåtal för tillfället

                              Kommentar

                              Arbetssätt...