Hemautomation för läckage av ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MenzZana
    • February 2012
    • 12

    Hemautomation för läckage av ytterfilter

    Jag håller på och leker lite med hemautomation.
    Tänkte att för att förhindra läckage av ytterfiltret skulle man kunna
    använda en läckagesensor typ...

    ...som sedan vid läckage skickar en signal och stänger av flödet genom att avända en kontakt typ...


    och samtidigt larmar att det sker. Förvisso behåller du trycket på pumpen från akvariet vilket
    kanske inte helt eliminerar läckage men du drar ner ganska avsevärt på flödet, vilket borde minska
    läckaget. Samtidigt så larmar den direkt i din mobil

    Har något testat en liknande uppsättning?


    I dagsläget har jag en raspberry pi, med en z-wave USB sticka och sedan mjkuvaran domoticz vilket allt fungerar bra.
    Man kan i förvisso även ha andra typer av z-wave hubbar
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Har tyvärr aldrig testat något liknande men är nog lite skeptisk till att det skulle behövas
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13134

      #3
      Tror det är meningslöst eftersom vattnet fortsätter att läcka pga hävertefekten och spelar alltså ingen roll om sensorn stänger av pumpen!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Låter smidigare att bara följa rekommendationerna kring placering av in- och utflöde så att häverten bryts om vattennivån sjunker i akvariet. Då behövs ingen avancerad teknik. Om du är väldigt rädd för läckage kan du ju alltid placera filtret i en behållare som kan rymma ev läckt vatten.
        Senast redigerad av petnym; 21 July 2017, 08:47. Anledning: rättstavning...
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        Arbetssätt...