980 liter, var?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MikaelE
    • December 2003
    • 350

980 liter, var?

Hej

Funderar på att köpa ett större kar på 980 liter med möbel till. Undrar var man kan köpa ett sånt här, de flesta firmor säljer bara 960 liter men det är 80 djupt och 60 högt. Vill ha 70, 70. Någon som har erfarenhet och kan tipsa?
    Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
    Skriv gärna kommentar!
  • Scan
    • November 2002
    • 93

Sök på nätet! Många firmor tillverkar vad du vill.

Tex Globefish, www.globefish.nu har ett sådant för 6160:-
    De tillverkar också bänkar mm.
    Har ej handlat där själv, så jag kan inte uttala mig om hur de är.

Tänk på att det kan kanske kan vara svårt att hitta armaturer o dyl till så stora akvarier.
    Lycka till!

Kommentar

• AndreasN
      • July 2003
      • 2732

Mer än 60cm höjd verkar vara skitjobbigt som man ska ha växter. Det är redan jobbigt med 60cm nu och jag behöver verktyg för att komma åt överallt.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• Ulla
        • April 2002
        • 1163

Ursprungligen skickat av AndreasN
        Mer än 60cm höjd verkar vara skitjobbigt som man ska ha växter. Det är redan jobbigt med 60cm nu och jag behöver verktyg för att komma åt överallt.
        Håller med dig! Får nästan införskaffa snorkel och cyklop när jag glötar i karen. Tur att jag har långa verktyg till växtskötseln.
        Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

Kommentar

• MikaelE
          • December 2003
          • 350

Kan hålla med dig lite. Dock skulle jag TRO att det blir svårare med växter om man har ett 80 djupt kar. Så hellre lite högre men lite grundare.

Scan: har tittat på globefish men det verkar ju bara som om dom har helglas där. Jag hade tänkt mig med aluram, helglas känns inte sådär jättesafe. Vad tycker ni?
          Skriv gärna kommentar!

Kommentar

• Daniel Odell
            • November 2002
            • 1595

helglas är lika safe som ram, ramen är i princip endast till för estetiska syften.
            fish r friend

Kommentar

• MikaelE
              • December 2003
              • 350

Ofan, hade jag ingen aning om. Schysst, då får det nog bli ett sådant.

Någon mer som har åsikter angående helglas/alu?
              Skriv gärna kommentar!

Kommentar

• Dr. Strange
                • March 2003
                • 995

Jag skulle köpa ett 960 som är 200 långt och 80 brett, blir mer botten yta i ett sådant, 60 cm ÄR djupt nog, 70 är väldigt jobbigt och glaset behöver vara tjockare så det kostar mer.

//Marcus
                " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

Kommentar

• imported_n/a
                  • February 2004
                  • 35

det går inte

Kommentar

• petnym
                    • May 2002
                    • 5028

Jag tycker de lite lägre karen (50-60cm) ser långsmala ut om de har två meters längd.

Största argumentet mot 70cm höjd är väl prisskillnaden. Ok, det är lite klurigt att greja på botten, men min akvariemöbel är endå så hög att jag endå alltid behöver stege för att komma i det, och bar överkropp måste man ju ha. På så sätt får ju även förbipasserande på gatan något att titta på. Tur att man har tvättbräde-mage... :-)

Peter
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• MikaelE
                      • December 2003
                      • 350

Strange: jo helt klart får man större bottenyta: mer växter å inredning. Blir det verkligen prisskillnad om man har 60 höjd gentemot 70?
                      Liko: VAD går inte...?
                      Petnym: håller med, stege behövs ju ändå och det ÄR snyggare när karet ser lite högre/buffligare ut . Och sen, helt klart, får man ju tänka på grannar osv så att dom också får läska sig lite ibland

För övrigt är ditt kar det snyggaste jag sett och det var främst det som gjorde att jag ville ha 980...synd bara att du inte har diskus i det längre.
                      Skriv gärna kommentar!

Kommentar

• Mazi
                        • January 2004
                        • 868

finns det att köpa i normala affärer så stora akvarium ??

Kommentar

• Daniel Odell
                          • November 2002
                          • 1595

blir stor pris-skillnad 60 VS 70 i höjd. 980L 200x80x60 brukar finnas på alla välsorterade akvariebutiker, om inte annat tar de in.
                          fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...