Hur mycket inre påfrestningar tål akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

    Hur mycket inre påfrestningar tål akvariet?

    Hej

    Jag har ett 250 liters Juwel akvarium med medelstora fiskar. Det händer att de då och då nafsar på varandra, vilket får vattnet att guppa. Dessutom brukar fiskarna dunka in i akvarieväggarna när det uppstår konflikter.
    Det är kanske en svår fråga men jag undrar hur pass ansträngande sådant är för akvariet? Bör jag kanske försöka att göra mig av med fiskarna som orsakar stridigheterna?
    En annan sak som kanske är värd att nämna är jag nyligen flyttade hela akvariet från en ort till en annan (med ett avstånd på drygt 400 km mellan orterna). Sedan har jag väl haft akvariet i sammanlagt sex år. Kan tänka mig att det är faktorer som väger in.
    Senast redigerad av Zaius; 29 November 2015, 17:29.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Fiskarna lär inte kunna skada rutorna förutsatt att de inte begåvats med förmågan att kasta stenarna på rutan. Visst kan vatten stänka ut pga skärmystlingar men det är allt
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Zaius
      • August 2004
      • 150

      #3
      Ah okej tack, jag blev väl något orolig över ingenting. Tänkte bara att det kanske påverkade silikonet (efter en längre tid) när de då och då "drämmer" in i väggarna. Givetvis har jag dock brytt mig om att se till att vattnet inte står och lutar i akvariet.

      Kommentar

      • Faltaren
        • July 2005
        • 1453

        #4
        Är ingen fara. Så lite kraft. Skulle det varit så skulle akvariet garanterat gått sönder väldigt ofta.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          #5
          Min mor berättar ofta en historia om en fisk som slog ut sidorutan på ett akvarium. Inga omständigheter i övrigt är kända (t.ex. vilken art det var, vilken typ och storlek på akvarium), men fisken påstås ha ständigt dundrat in i rutan i flera månaders tid. Jag har svårt att tro på detta, måste jag säga, men det betyder ju inte att det inte kan ha hänt.

          Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Hm...

            436 tn views, 750 likes, 11 loves, 399 comments, 1 tn shares, Facebook Watch Videos from UaruJoey: This is what happens when you put a big fish in a small tank! Build your fish a proper home! (I can...
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              #7
              pentym är inte det en förstor fisk i en förlitet akvarium ...

              Kommentar

              Arbetssätt...