Galler / nät istället för toppglas - vart köper man det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plurret
    • March 2015
    • 23

    Galler / nät istället för toppglas - vart köper man det?

    Vart köper man finmaskigt galler / nät för placering ovanpå akvariet, istället för glas?
    Behöver att det går att köpas online (via nätet).
  • hawkse
    • December 2009
    • 781

    #2
    Närmaste tygaffär brukar kunna hjälpa till, annars kan du leta myggnät på Biltema. Se bara till att det inte är behandlat med insektsgift.

    Kommentar

    • Plurret
      • March 2015
      • 23

      #3
      Ursprungligen postat av hawkse
      Närmaste tygaffär brukar kunna hjälpa till, annars kan du leta myggnät på Biltema. Se bara till att det inte är behandlat med insektsgift.
      Fast jag tänkte mer hårt "tyg"galler, som man kan böja ner över kanterna så det blir som ett lock liksom.
      Ungefär som plexiglas, som man kan värma och forma till, fast att detta är i nätform, så att säga.

      Har sett att en del har det som har akvarium med ram, och sedan ljusrampen över, fast jag har inte hittat eller fått svar på nånstans om vad det är för material och vart man köper det.

      Kommentar

      • hawkse
        • December 2009
        • 781

        #4
        Då hade jag försökt med någon trädgårdsbutik som kan ha plastnät. Annars granngården, fast de brukar nog inte föra så fint nät.

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Myggnät blockerar massvis med ljus... Det finns mycket bättre nät. Jag tror JL-akvarium säljer ett kit med ett mycket bra grovmaskigt och transparent nät som man annars måste köpa utomlands. (Jag köpte samma nät från ebay för något/några år sedan)...

          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • hawkse
            • December 2009
            • 781

            #6
            Det där såg bra ut. En idé för framtiden, helt klart!

            Kommentar

            • Plurret
              • March 2015
              • 23

              #7
              Ursprungligen postat av petnym
              Myggnät blockerar massvis med ljus... Det finns mycket bättre nät. Jag tror JL-akvarium säljer ett kit med ett mycket bra grovmaskigt och transparent nät som man annars måste köpa utomlands. (Jag köpte samma nät från ebay för något/några år sedan)...

              http://www.saltvattensguiden.se/foru...Tank-Cover-Kit
              Glömde att skriva att främsta (och enda) anledningen till att nätet behöver vara väldigt finmaskigt är för att hålla den hoppglada Kuhlii kvar i tanken. Den är än så länge liten och smal som en spagetti.
              Och det är glapp mellan toppglaset och kanterna på Nano-akvariet, som redan fått den andra Kuhlii att hoppa ur en natt och torka ihjäl.

              Tänkte därför ta bort glaset helt och bara ha som "ett lock som på en skokartong" över karet, med mycket finmaskigt nät. Ja i stil med denna och denna. Att betala nästan 400 kr för en liten bit på 40x40 känns inte aktuellt och dom flesta verkar bara sälja det på rulle.
              Måste ju vara hur många som helst som vill köpa såna här nät, förstår inte varför det verkar vara så svårt att hitta!

              Alternativet jag annars har på gång är att klippa upp x antal vanliga stora hushålls-silar och binda ihop till en platta.
              Det måste vara av metall för att jag har ju armaturen nära och tänker på brandrisken!

              Kommentar

              • hawkse
                • December 2009
                • 781

                #8
                En gammal traditionell järnhandel som säljer per löpmeter hade varit guld, förstår jag. Testat Tools? De brukar vara bra på sådant. Iaf här i Skövde.

                Kommentar

                • Plurret
                  • March 2015
                  • 23

                  #9
                  Ursprungligen postat av hawkse
                  En gammal traditionell järnhandel som säljer per löpmeter hade varit guld, förstår jag. Testat Tools? De brukar vara bra på sådant. Iaf här i Skövde.
                  Ja nåt sånt. Har iaf gett upp att hitta det att beställa via nätet så det får bli nån vända till Bauhaus eller liknande framöver.
                  Tills vidare har jag gjort ett provisoriskt "nattlock" som verkar göra sitt syfte. Hade en genomskinlig skärbräda i hårdplast (ca 1,5 mm tjock) som jag klippte till att passa runt armaturfästet på karet. Fungerar bra!
                  Temperaturen går bara upp 0,3 grader under natten med locket på, vilket är ok eftersom jag anpassat dagtemperaturen efter den ökningen.

                  Dessutom, har blivit en inbiten mal-fantast och börjar tyvärr känna att jag vill ha ett akvarium till...och sen säkert ett till efter det...

                  Mina malar!

                  Youtube

                  Kommentar

                  • hawkse
                    • December 2009
                    • 781

                    #10
                    Fina fiskar, Corydoras. Är karet permanent för dessa eller bara tillfälligt? Det verkar lite litet för en så pass stor art.

                    Kommentar

                    • Plurret
                      • March 2015
                      • 23

                      #11
                      Ursprungligen postat av hawkse
                      Fina fiskar, Corydoras. Är karet permanent för dessa eller bara tillfälligt? Det verkar lite litet för en så pass stor art.
                      Rent, syrerikt, ofta vattenbyte, god mat, mycket växter & gömställen och två hanar och en hona som uppvaktas. Dom bor som på ett Pansarmal-lyxhotell. :-)
                      Värre var det i djuraffärerna jag besökte, där det var överbefolkat och växtfattigt och taskigt vatten i precis varenda tank.

                      Kommentar

                      • hawkse
                        • December 2009
                        • 781

                        #12
                        Jovars, men fortfarande väldigt lite simyta för så aktiva fiskar.

                        Kommentar

                        • Plurret
                          • March 2015
                          • 23

                          #13
                          Ursprungligen postat av hawkse
                          Jovars, men fortfarande väldigt lite simyta för så aktiva fiskar.
                          Om du väljer att se ett problem som inte finns så är det inget jag kan göra åt saken.

                          Kommentar

                          • ecco
                            • November 2010
                            • 500

                            #14
                            Du har ett 20 liters kar med pansarmalar och tycker det inte är ett problem??
                            Du skämtar med oss hoppas jag...
                            Sambons blogg om våra akvarium.
                            http://mizan3.bloggsida.se/
                            Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                            Kommentar

                            Arbetssätt...