Hjälp med teknik till växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ssimonee
    • March 2012
    • 83

    Hjälp med teknik till växtakvarium

    Jag vill starta upp ett nytt växtakvarium och pröva på Co2 då jag inte använt det förut. Till saken hör den att när det gäller teknik som koldioxidsystem så är jag helt korkad. Rätt och slätt så förstår jag det inte. Jag behöver alltså ett enkelt alternativ men som samtidigt är billigt, det billigaste.

    Jag förstår att det är dyrare i drift ju större akvariet är, men är ett Co2 system billigare att köpa till ett mindre akvarium på 60-110L istället för exempelvis 300L?

    Alternativ på akvarium är;

    aquael 110L med externt filter, fluval 205. Räcker belysningen till i detta kar? (två st T8 18w)
    aquael 54L startpaket. Räcker belysningen till i denna? (ett T8 18w)

    Finns det något billigt komplett Co2 system att inhandla någonstans eller behöver jag sätta ihop ett själv?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Det billigaste är nog att bygga ett system för tillsats av koldioxid från mäsk... Dock kräver det att man blandar ny mäsk med någon/några veckors mellanrum och att man är försiktig med överdosering eftersom mäsken är svårkontrollerad.... Allt som krävs är några PET-flaskor och lite slang.

    När det gäller belysning så är det inte akvariets volym som avgör utan vad man tänker ha i det... För växter skulle jag rekommendera 4st lysrör i hela akvariets längd.
    Senast redigerad av petnym; 31 July 2014, 09:18.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • ssimonee
      • March 2012
      • 83

      #3
      Den så kallade mäsk varianten är nog inget för mig. Eftersom att jag är oerfaren gällande koldioxid så känns det inte som en relevant lösning då jag förstått att det lätt kan gå fel och är opålitligt.

      Jag har sett att många rekommendationer om var man kan köpa färdiga, och lösa grejer till Co2 system verkar komma från England. Finns det ingen här i Sverige som sätter ihop hela system och säljer vidare? Jag vill helst hålla mig inom landet.

      Angående växter så har bland annat jag av intresse:
      Marsilea hirsuta
      Nymphaea lotus "Zenkeri"
      Staurogyne repens
      Hydrocotyle Tripartita
      Alternanthera Reineckii mini
      Pogostemon erectus
      Alternanthera reineckii Purple
      Hemianthus micranthemoides

      För dessa antar jag då att det krävs som du säger om man använder sig av lysrör, 4 stycken. I så fall passar ju inte dessa modeller från aquael..

      Tusan så krångligt det skulle bli.. Vad ska jag köpa för ett akvarium med BRA belysning(54-110L)och vilket Co2 system som samtidigt är billigt?!

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Varför måste du köpa systemet i en klump? Du vinner inget på det utan kommer ändå behöva skruva ihop de olika delarna när du får det..

        Har du läst min artikel nedan?
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • ssimonee
          • March 2012
          • 83

          #5
          P.g.a att jag är väldigt oteknisk och rent ut sagt korkad när det gäller att förstå teknik så var min tanke att det skulle vara enklast att köpa/beställa ett färdigt system från ett fabrikat där det skickas med en väl utförd och beprövad manual som talar om exakt vilken skruv som ska sitta vart.

          Kanske jag också bör nämna att jag inte vet hur marknaden för det här ser ut, kanske hittar man fina system från ett så stort märke som eheim eller kanske finns det inget på marknaden förutom hemmagjorda set. Jag vet inte?

          Är alternativet det sista så får jag möta det korkade jaget och sätta ihop ett komplett system själv, men då behöver jag hjälp med allt. Till att börja med, var kan man köpa dessa delar och vilka delar behöver jag?

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2894

            #6
            Ett sånt här system är nog det enklaste: http://www.us-aquaristikshop.com/co2...ltung-2kg.html

            Funkar till 110l och en CO2-flaska på 2kg räcker också rätt länge till ett kar på 110l. I övrigt kan man generellt säga att skillnaden på att tillföra CO2 till ett mindre resp. större akvarium är sättet att lösa CO2 i vattnet. Till ett mindre akvarium klarar man sig med en sk. diffusor, till ett större krävs en effektiv reaktor.

            Kommentar

            • ssimonee
              • March 2012
              • 83

              #7
              Tack Sleaper för länken. Mycket tacksamt. Om man skulle vilja uppgradera sig senare, fungerar detta system även för större akvarium då? Ex. 300L
              Och när flaskan tar slut, vad gör man egentligen då? Måste man köpa en ny eller kan man fylla på den på något vis?
              Skulle du kunna förklara enkelt vad en diffusor respektive reaktor är för någonting?

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2894

                #8
                Det man behöver till ett 300l är just en reaktor som kan se ut så här: http://www.us-aquaristikshop.com/co2...enzaehler.html
                En diffusor kan se ut så här: http://www.us-aquaristikshop.com/co2...0-60-glas.html
                Reaktorn monterar man på utblåsslangen på ett ytterfilter. Diffusorn är helt passiv och sprider fina bubblor i vattnet. En diffusor är enklare att underhålla/sköta men klarar inte att lösa tillräckligt med CO2 för ett större akvarium. Flaskan kan man fylla på t.ex, Presto eller liknande företag.

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Till ett akvarium på 300 liter och mindre skulle jag alla dagar i veckan köra med en Atomizer, det är helt enkelt det bästa sättet att lösa gas enligt mig. Denna monteras lätt på slangen till ytterfiltret, resultatet är bättre än allt annat jag testat. http://www.ebay.com/itm/UP-aqua-Inli...-/130812744703

                  Om man har ett mindre akvarium är det här en vettig lösning:http://www.co2supermarket.co.uk/co2-...-diffuser.html

                  Glasdiffar suger, eller så har jag haft otur med de senaste 30 jag köpt..
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2894

                    #10
                    Kruxet med en atomizer är att den skickar ut en mist av fina bubblor som kan bli rätt irriterande. Den är ju som en diffusor som sitter på utblåset till ytterfiltret. Reaktorn jag länkade till ger CO2 mer tid att lösa sig i vattnet och man slipper bubblorna i karet. Mina glasdiffar av märket Blau Aquaristic funkar alldeles utmärkt för övrigt. Även testat Aquatic Nature vilka också fungerar bra. För billiga diffar skall man kanske akta sig för.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...