Funkar JANSJÖ lampor från IKEA??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erkiperki
    • July 2011
    • 173

Funkar JANSJÖ lampor från IKEA??

Hej, skulle denna lampa funka till ett nanokar på 30 liter, eller är det bara helfel?
    LED-belysning är ett energisnålt och hållbart alternativ för både inomhus- och utomhusbruk och passar såväl kök som garage. Köp online eller i varuhus.

HAr denna --> http://www.akvarieshopen.com/akvariu...0---25x25x30cm

Erik
    Mvh Erik
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

3 Watt / 70 lumen och 2700 K... Nej, inget att satsa på...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

70 lumen är ungefär vad du får ut på 1 W med normalt riktigt akvarierör.

Till 30 liter behöver du väl totalt sett cirka 5-700 lumen.......med normal set up på fisk och blommor.

Eller cirka motsvarande ~ 8-10 Watt akvarierör.....
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Solid
        • August 2007
        • 734

Jag har två sådana till min 30L kub, men där har jag bara flytväxter. Ska du ha växter i karet så är det inget smart alternativ.

Kommentar

• Wilhelm
          • October 2002
          • 604

Enda som är bra med den lampan är att den är ganska billig, och funkar att lysa upp nanokar utan växter!
          Wilhelm
          Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
          www.ciklid.org www.aquafish.info

Kommentar

• Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

Jag har en till en räkvas på ca 5L. Den är den perfekt till och javamossan växer så det knakar. Men några andra växter klarar den nog inte av
            Bifogade filer

Kommentar

• erkiperki
              • July 2011
              • 173

Finns det någon lampa ni rekomenderar till ett Nano akvarium? Som inte är alltför dyrt.

Erik
              Mvh Erik

Kommentar

• Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

Ursprungligen postat av Jesper Broman
                Jag har en till en räkvas på ca 5L. Den är den perfekt till och javamossan växer så det knakar. Men några andra växter klarar den nog inte av

mmm.....där funkar den nog hyfsat.

pga av två anledningar.

1) Blomman är sådan att den gillar / accepterar lite ljus
                2) Ljusmängden är koncentrerad på liten yta i en vas. Det är den inte i ett "normalt" nanokar.
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå

Kommentar

• Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

Ursprungligen postat av erkiperki
                  Finns det någon lampa ni rekomenderar till ett Nano akvarium? Som inte är alltför dyrt.

Erik

ex denna armatur:

Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.

och en lampa med "dagsljus", dvs runt 6500K, från ex detta stället:

Kommentar

• Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

Eller så går man bort till personalbutiken och köper en exklisiv lampa som har ett skönhetsfel på baksidan.

Kostar 35 spänn, oberoende vilken armatur det är. Liten skitspott, eller 4 x 58W, eller metallhalogen, whatever.

Fast det är ju klart.....man måste då jobba på mitt ställe....

Kommentar

Arbetssätt...