Biltemas plastglas

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

Biltemas plastglas

Kan man ha det i ett akvarium? Kan man till och med bygga ett akvarium av det?

Funderar på att ha det som täckglas och bygga en låda att ha i akvariet av det.

Slitstarka, transparenta och UV-resistenta plastglasskivor som kan varmbockas, borras, sågas, graveras, limmas m.m. Typiska användningsområden är i badrum, växthus, kylanordningar, fönster, montrar, hyllor, skyltar och som rumsavdelare.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

Ja, det går bra att ha i akvarium och det ska också gå att bygga ett akvarium av det.

Men - när du pratar om täckglas. sån här plast mjuknar av värme så det är stor risk att du får en hängmatta om du gör täckglas av det. Inte till varm belysning på nära håll alltså.

När det gäller att göra akvarium så kan de ju inte bli särskilt stora med skivor i de tjocklekarna. Det är också ett repkänsligt material så det är läge att se upp om man skall skrapa alger. Det är inte heller så säkert att det funkar att limma med silikon, inte utan primer i a f. När man bygger akvarier i akryl brukar man svetsa med ättika, det är nog bästa alternativ, att använda ett lösningsmedel. Alternativt kanske snabblim funkar. Hur som helt, materialet funkar bra i akvarium men skall man göra belastade fogar får man kolla noga vad man skall använda.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• HWH
      • March 2013
      • 2310

Biltemas plastglas

Tack för bra info. Grejen är att lokala glasmästaren vill ha 900 för ett glas på 30x80 cm. Så jag tänkte att ja istället kunde ta 3 30x30 och lägga på rad.

Sent from my iPhone using Tapatalk
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

Kommentar

• fr006
        • October 2013
        • 39

Hej, det blir repigt vid minsta beröring. Finns en kvalite som heter Lexan som dom säger att reptålig. Så är inte fallet, det blir repor.

Satsa på glas istället.

Sam

Kommentar

• fr006
          • October 2013
          • 39

Jag betalade 750:- för ett 8 mm med måtten 1500x500 inkl slipade kanter.

Kolla med fler glasmästare.

Sam

Kommentar

• petnym
            • May 2002
            • 5028

Om du är prismedveten bör du nog snarare skippa glasmästaren och köpa ett färdigt akvarium av en akvariehandlare istället...
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• HWH
              • March 2013
              • 2310

Biltemas plastglas

Grejen är att själva akvariet finns redan, men fisken rymmer ur de hål jag har och dör

Sent from my iPhone using Tapatalk
              /Helena,

Kommentar

• flygrc
                • June 2006
                • 2755

Ett alternativ är (ja det beror på vad för sorts fisk du har..) en sarg , så har jag till mina regnbågar och de är ju kända för att hoppa men ingen har rymt ännu.
                När det gäller täckglas så är det glas som gäller, plast ger alltid med sig med tiden om den inte är armerad.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

Använder dom utomhus som regnskydd för murbruksbaljorna med artemia i. Så det har varit lindrig tjänstgöring för plastglasen i sommar. Men jag har märkt att de bågnar och inte alltid i samma utsträckning. Men man kan ju vända på dem då och då i så fall.
                  Killies is a lifetime passion

Kommentar

• addo
                    • January 2007
                    • 609

Du kan ju fråga glasmästaren om hen har spillbitar av glas som du kan få köpa billigt, sen kan du enkelt kapa till ett täckglas.http://www.dinbyggare.se/communicate...e.aspx?id=5112

Kommentar

Arbetssätt...