Placering i ljust rum?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gunnar52
    • August 2013
    • 24

    Placering i ljust rum?

    Hej!
    En fråga om placering:
    Önskan är att placera akvariet i vardagsrummet. Det har stora fönster åt öster (hela väggen består av fönster).
    Hela förmiddagen ligger solen på. Är det mulet är det ändå ljust.
    Vi har persienner för, så det är inte direkt sol in. Men det är ändå ljust.
    Om vi placerar akvariet på motsatta sidan av fönsterväggen (enda möjligheten i det rummet), och har stängda persienner, blir det då ändå för ljust?
    Frågan gäller alltså egentligen det faktum att direkt solljus är det inte fråga om, men rejält ljust ändå under förmiddagstimmarna.
    Ska vi tänka om och ändå försöka ta ett annat rum? Rullgardiner på förmiddagen, kan det hjälpa?
    Mycket tacksam om någon med erfarenhet vill ge ett råd!!
    /Gunnar
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Kommer solen att kunna lysa direkt på akvariet? Blir det väldigt varmt i rummet?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2894

      #3
      Generellt kan man säga att dagsljus ställer till det en del och kan ge problem med alger osv.
      Direkt solljus påverkar även temperaturen i rummet och akvariet. Enda lösningen är nog den du nämner själv, att försöka avskärma akvariet så gott det går. Men "drömmen" är ju en placering av akvariet på ett mer skyddat ställe/rum.

      Kommentar

      • Gunnar52
        • August 2013
        • 24

        #4
        Hej!
        Ja, utan persienner ligger solen direkt på. Med persienner fördragna slipper man direkt solljus, men det blir ändå mycket ljust i rummet. Och varmt - i somras låg rumstemperaturen på ca 29 grader, puh..
        Tänkte sätta upp helt ljusavskärmande rullgardiner, dels för att sänka temperaturen något (hoppas det kan dra ner med 2-3 grader), men också för att stänga ljuset ute. Å andra sidan vill man ju inte mörklägga hela rummet
        Så kanske ett annat rum ändå är bäst? (Fast det vore ju så fint att sitta i soffan och njuta av sitt landskap...men inte till priset av algsoppa..)

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          #5
          Jag har en liknande placering och mina ljusa gardiner i ngt tyg/papp material släpper in ljus men jag får inte upp ngn värme (mer än "normal" rumstemperatur), rummet är på ca 20 m2 tror jag. Så länge jag har mina persienner neddragna under dagtid så har jag inga algproblem.

          Planlösning och bilder på placerat akvarium finns i min projekt tråd.

          ËK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • Christer5

            #6
            Det låter som om det bästa är att ställa akvariet i ett annat rum och då även tagit hänsyn till varmt på sommaren.

            Att ha mörklagt under dagen är nog ingen trevlig miljö att vistas i .

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Om du bor i hus kan du kanske sätta upp markiser på utsidan. Det stänger ute både direkt solljus och en del av värmen dagtid. Blir då behagligt för alla varelser som vistas i rummet.
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • Gunnar52
                • August 2013
                • 24

                #8
                Bra tips med markiser, men bor i bostadsrätt och på den fasaden får vi inte ha markiser.
                Tack för alla goda råd!
                Det blir till att fundera vidare, och troligen att hitta en annan vrå än i vardagsrummet..

                Kommentar

                • Ryskbompa
                  • August 2012
                  • 930

                  #9
                  Jag har haft ett helvete nu i somras då solj****n lös på karet lite lätt i typ 1 timme, de ställde till de rejält. Placera om karet

                  nu mot hösten äre chill

                  Kommentar

                  Arbetssätt...